pop up the grain

draainick

Actieve deelnemer
18 apr 2011
46
0
Dordrecht
naar aanleiding van een youtube filmpje, wat ik nou net niet meer kan terugvinden natuurlijk...
ik heb bij de zusjes in iep twee verschillende vormen van afwerking gebruikt:
iepzusjes.jpg
wat dan opvalt is dat de kleine vaas wat donkerder lijkt, maar ook dat het witte deel een wat uitgesprokener nerfstructuur lijkt te hebben, foto is niet echt duidelijk maar je ziet wel verschil.

het verschil zit m in de afwerking.
na schuren heb ik de kleine vaas gebeitst met acryllak(donker noten of donker eiken of zoiets) sterk verdund met water. de nerven zuigen het spul sterker op dan de rest van het hout. als je dan vervolgens licht gaat schuren, dan schuur je de acryllak weg bij het hout natuurlijk...alleen bij de nerven blijft het dan zitten en vormt bij afwerken met olie later een veel sterker contrast.

vrij simpel tipje, doet wel mooie dingen.
 

markvanzee

Actieve deelnemer
4 okt 2011
469
1
langerak
volgens mij is dat filmpje waar je naar verwijst van een forumlid hier, mueiwark heet ie geloof ik op youtube en hier houthasses. leuke tip trouwens, zo vanaf de foto is het moeilijk te zien wat het effect is maar je uitleg is wel duidelijk.
 

massis

Actieve deelnemer
4 mei 2012
657
49
Bilzen, BE
Als pijpmaker is dat een effect dat ik ook telkens weer gebruik. Eerst een donkere beits gebruiken in het begin van het schuurproces, zodat deze alleen in de nerf blijft zitten, en pas op het einde een lichtere topbeits om af te werken.

Zo krijgt dit blokje hout:
208ca33f.jpg


plots bij afwerking deze nerf:
(onderste van de 2)
IMG_8662.jpg


IMG_8647.jpg
 

draainick

Actieve deelnemer
18 apr 2011
46
0
Dordrecht
jesus,
wat leuk!
mooi effect, kan zien dat jij hier al meer ervaring mee hebt.
en wat leuk: een pijpenmaker! wist niet dat we die hier op het forum ook hadden!
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Bijzonder fraai, allebei. Echt een beetje hogeschool houtbewerken. Dat geldt natuurlijk voor het draaiwerk en de pijpen, maar de laatste springen er ook echt uit door het mooie fotowerk, in alle opzichten een prachtige presentatie!
Zou je wat meer kunnen vertellen hoe je deze mooie pijpen maakt, welke houtsoorten etc?

jaap
 
Laatst bewerkt:

massis

Actieve deelnemer
4 mei 2012
657
49
Bilzen, BE
Graag Jaap, ik heb hiervoor een aparte topic aangemaakt, dan kunnen reacties daarheen :) => http://www.woodworking.nl/showthread.php?5947-Tabakspijpen

DraaiNick (heh, een naamgenoot ;-) ), "pijpmaker" is voorlopig nog veelgezegd eigenlijk. Ik ben een beginnend hobbyist die begonnen is met terraria voor reptielen en overgeschakeld op iets artistieker, in de hoop er ooit een mooie zakcent aan over te houden.

In elk geval alvast bedankt voor de complimenten allemaal :)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.