Groef(dado)-Schaaf van hout

David80

Actieve deelnemer
25 nov 2009
461
1
Hallo mensen,

De afgelopen week bezig geweest met het maken van een groef(dado)-schaaf. Dus voor groeven dwars op de houtnerf. Heb natuurlijk wel op internet afgekeken hoe zon ding in elkaar zit (ga natuurlijk niet het wiel uitvinden :D) De schaaf is opgebouwd uit verschillende stukken beuken hout die met elkaar verlijmd zijn. Dit leek met toch makkelijker werken ook aangezien de beitel schuin staat onder een hoek van 15 graden. Wat me wel tegen viel en wat enorm veel tijd kost is het maken van de beitel. Die is gemaakt uit een oude donor beitel van een houten nooitgedacht blokshaaf. Nouja hij is nog niet helemaal af maar hier zijn alvast wat foto's.

Dado_Schaaf01.JPG
Dado_Schaaf02.JPG
Dado_Schaaf03.jpg

Oa. moet hij nog in de olie of lak ofzo, iemand enig idee wat men hiervoor gebruikt? En ik moet nog een beitel maken als voorsnijder met een wig.

Daarna ga ik hem testen en volgen nog wat foto's van het ding in actie.

Groet, David
 

tuoh

Oud hout
Dat ziet er een mooi en functioneel stuk gereedschap uit te worden. Als het werkt zoals het eruit ziet ga je binnen de kortste keren tot je knieën in de krullen staan;) Of in dit geval tussen de spanen.

Afwerken best met olie, lijnolie, Tungolie, etc....


Mvg,

André
 

leroy

Post veel
23 jul 2010
1.023
32
hey hallo
heel mooi hoor die schaaf
en handig dat je hem zelf maakt kun je hem maken zoals jij hem wil .
succes ermee
 

leroy

Post veel
23 jul 2010
1.023
32
hey david
hoe staat het mer de dado plane
is hij al klaar zo ja
heb je al actie foto's ?
mvg leroy
 

David80

Actieve deelnemer
25 nov 2009
461
1
Hallo Leroy,

De dado plane is ipc. klaar voor gebruik. Ik moet alleen nog een beitel/houder met voorsnijders fabriceren die in de voorste uitsparing moet komen, hier heb ik nog geen geschikt materiaal (oude beitel oid.) voor momenteel. Maar tegen de tijd zal ik zeker een paar actiefoto's plaatsen...

Groet, David
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Goed gedaan David! Echt een mooi dingetje. En zelfs de bietle zelf gemaakt, petje af.

Wat is dat gaatje vlak voor de beitel?
 

David80

Actieve deelnemer
25 nov 2009
461
1
@ Seek

Bedankt voor je compliment.

Het gaatje is gelukkig geen houtwurm :D. Dat waren stukjes beukenhout die ik in een grijs verleden al voor een ander 'werkstuk' had gebruikt. Zal net een spijker in hebben gezeten.
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.319
191
Gem. Winsum (Groningen)
Wat leuk. Ik had dit gemist; zie dit draadje voor het eerst. Mooi project en ben heel benieuwd hoe het af loopt.

Waarom is de beitel - onder 15 graden begrijp ik - afgeschuind? (Een vraag van iemand die achtergrond mist).
Ben ook nieuwsgierig naar hoe je de beitel uit een oude maakte. Slijpen? Poeh!

met vr. groet,
klaas0639
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.