plantenbak

Bram

Actieve deelnemer
29 mei 2009
314
4
Oost-Vlaanderen, België
Ik zou twee plantenbakken willen maken voor bamboe, liefst uit padoek. De afmetingen zijn Lxbxh +-100x40x40. Ik heb nog planchetten liggen van 15mm, maar ik denk dat dit niet stevig genoeg is. Welke dikte raden jullie aan?
Wat de hoekverbinding betreft dacht ik aan een verbinding zoals in de bijlage, waarbij geen kopshout zichtbaar is. Voor de langsverbinding best een rabatverbinding?
Heeft iemand al eens zoiets gemaakt of heeft iemand andere ideeen of suggesties?
Alvast bedankt!
Bram
 

Bijlagen

  • verbinding.JPG
    verbinding.JPG
    91,6 KB · Weergaven: 305

roald

Actieve deelnemer
29 feb 2012
492
0
Ik zou voor die hoekverbinding 'pen/gat' of een groef gebruiken, dan kan de plank door de druk van de grond ook niet losgedrukt worden. Die gronddruk kan voor 15mm inderdaad weleens te hoog zijn, mogelijk kan compartimenteren nog helpen de dwarskrachten op te vangen. Het 'compartimenteringswandje' moet dan wel 'trek' kunnen hebben, dus iets met zwaluwstaart of deuvels door dezelfde pen/gat verbinding.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Misschien de houten bak enkel als omkasting gebruiken en de planten zelf in een andere bak plaatsen. Sommige bamboesoorten zijn erg agressieve groeiers die dwars door worteldoek heen gaan. Ook kan er geen vervuiling van het hout optreden door water. In dat geval kan je de planchetten probleemloos gebruiken. Het makkelijkste is ze in een groef plaatsen en de bovenkant afwerken met een lijst.

Mathieu
 

Bram

Actieve deelnemer
29 mei 2009
314
4
Oost-Vlaanderen, België
Misschien de houten bak enkel als omkasting gebruiken en de planten zelf in een andere bak plaatsen. Sommige bamboesoorten zijn erg agressieve groeiers die dwars door worteldoek heen gaan.
Het is fargesia Robusta die is niet agressief. Wat zou je gebruiken voor binnenkant? Buiten OSB heb ik niet echt iets voorhanden, en bvb een metalen bak kopen kost mij wsl evenveel als dikker padoek gaan kopen...
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Ik zou een plastieken bak gebruiken. Bij de plantenhandel (of de Ikea enzovoort) ga je voor weinig geld bloembakken of andere kunststof bakken vinden. Eventueel enkele grote bloempotten. Bij sommige plantenwinkels kan je gratis lege potten en bakken meenemen. Een lege verfemmer is misschien al geschikt. Het maakt niet uit wat het is en hoe het er uit ziet want het wordt toch verborgen achter het hout. OSB is ongeschikt. Het kan dan wel vochtbestendig zijn, maar zeker niet watervast
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.