Zaagtafel kiezen

hansoosting

Actieve deelnemer
4 okt 2011
55
0
Collega's,

Ik ben de afgelopen dagen wat wezen rondkijken naar zaagtafels, en hoor graag jullie meningen over de volgende tafels die ik heb bekeken:
- Bosch PTS10
- Bosch GTS10J
- Bosch GTS10XC
- AEG TS250K
- DeWalt DW745

Hebben jullie ervaringen of advies voor mij?

Ik vind Festool even te gortig qua prijs, en wil geen bouwmarkt kwaliteit. Ik gebruik de zaak voor meubelmaakwerk, dus moet zuiver zagen, goed instelbaar zijn, etc.

Dank al vast!

Hans
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.097
235
Goeree-Overflakkee
Ondanks dat je in een andere prijsklasse zoekt, toch even een link geven naar een review. Je krijgt misschien zo aanknopingspunten waar je bij jouw keuze op kunt letten.
 

Mellon

Nieuw lid
1 jun 2011
6
0
Gronau NRW Duitsland.
Hoi Hans.

Fijn dat je dit onderwerp bent gestart. Ik zoek ook een vergelijkbare zaag.
Ik ben benieuwd wat jij uiteindelijk zult kiezen en vooral waarom je die keuze gemaakt hebt.

Succes.
 

Bram Sibma

Actieve deelnemer
9 mrt 2010
234
0
Ik heb zelf de PTS10 ik ben zeer tevreden met de kwaliteit van zagen. ik kan hem zeer zuiver instellen naar mijn wens en heeft bij mij nog niet gehaperd op flinke balken hardhout.
Alleen maakt die een pokkeherrie en ookal zet je er een stofzuiger op... je mag daarna nog flink stofzuigen.

Met een paar jaar wil ik misschien wel upgraden naar een stofvriendelijkere zaagtafel.

Bram
 

koffiedrinker

Actieve deelnemer
12 jun 2008
252
9
@Bijtel.
De groene kleur begint zo toch wel af te bladderen.
Mafell rood wordt steeds sterker.
En zeker in de prijsklasse van Festool en Mafell is de prijs eigenlijk niet meer belangrijk: het moet gewoon goed zijn.
Alleen daar voldoen ze dan weer niet allebei aan.
 

Peter Neijts

Actieve deelnemer
11 jul 2011
152
7
Vorig jaar heb ik eenzelfde zoektocht ondernomen. In eerste instantie vooral gekeken wat ik er mee wilde gaan doen. Meubels maken, genoeg vermogen en voldoende afstelmogelijkheden.

Je geeft aan meubels te willen maken. Ga je dat intensief doen, lees meer dan alleen hobby dan weet ik zeker dat alle genoemde typen afvallen. Ben je meer in en rondom het huis bezig dan kan je er weliswaar mee uit te voeten, maar loop je m.i. al snel tegen beperkingen aan.
Op de eerste plaats de afstelling. Als je de pts 10 er bij neemt is de afstelling hopeloos. Elke keer dat je de geleiderail versteld, zeker met de uitschuifbare tafel moet je nameten en bepalen of de zaken haaks staan. Nu is 400 EUR niet veel, maar zonde geld. Dan is het al beter bij de meer professionelere "blauwe" tafel van Bosch. De tafel kan je uitschuiven via een rolmechanisme met tanden (net als geloof ik de Walt). Weliswaar prima, maar meer bedoeld voor achterin de timmerbus, voor als je wilt zagen op locatie. Gelet op de prijs komt dan een c50 van festool al snel in de buurt. In mijn ogen het belangrijkste argument is dat deze tafels uitbreidbaar zijn. Net als metabo en mafell.

Zelf heb ik uiteindelijk gekozen voor een tweedehands Electra Beckum PK200 (Metabo levert nu deze zaag) met alle mogelijke uitbreidingen. In eerste wilde ik nieuw gaan voor een festool of metabo, maar kwam op marktplaats deze zaagtafel tegen. Mijn tafel kan je op alle mogelijke manier instellen, en zaagt haaks en op maat. Inclusief rolbaan en lengte/breedtetafels.

Mijn advies. Als je ruimte hebt en spaart, koop dan een vaste zaagmachine (scheppach, felder, etc) en wil je mobiel zijn of is de ruimte beperkt, dan een tafel van Metabo, Festool of Mafell.

Succes met nadenken!

20120818_145950.jpg
 
Laatst bewerkt:

hansoosting

Actieve deelnemer
4 okt 2011
55
0
Peter, dank voor de uitgebreide toelichting. Ik zie op Marktplaats toevallig een PK200 staan met vraagprijs € 400. Ik ga eens kijken.
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Heb zelf in het begin een ELU omkeerzaag gehad; dat was een afkortzaag als je het geheel 180 graden draaide een kleine zaagtafel. Ingenieus maar toch echt voor de bouw. Daarna een een festool cs70 gekocht en dat was echt een superding, zeker met het trekmechanisme heb je heel veel mogelijkheden. En 7 cm eiken of esdoorn was geen enkel probleem. Wel het goede zaagblad er op natuurlijk. Heb er op een gegeven moment de meeste uitbreidingstafels ook bijgekocht, en dat werkt voor plaatmateriaal etc prima, maar met dikke balken van 50 kg is het aan de lichte kant. Toen we naar bangkok verhuisden heb ik een festool cs50 gekocht (Rick Koorman gebruikt deze ook) en dat is ook een hele slimme fijne zaagmachine. Mis af en toe alleen de extra 2c tov de cs70, maar ik laat het hout bij de houthandelaar voorzagen en dan is het allemaal heel goed te doen. Beide staan af en toe wel gebruikt te koop, ze hebben een inductiemotor, dus geen koolborstels. Die van mijn staat nu 2 jaar buiten onder een afdak en het zaagblad roest wat, maar de rest is nog bijna als nieuw.

jaap
 

hansoosting

Actieve deelnemer
4 okt 2011
55
0
Ik heb uiteindelijk gekozen voor een Elektra Beckum PK200 die ik op Marktplaats heb gevonden, met onderstel. Ik wil er nog wel tafelverbreding bij, maar nu ga ik m eerst lekker uitproberen!
 

hansoosting

Actieve deelnemer
4 okt 2011
55
0
Ha Franksken, dank voor de tip, maar voor een nog startende hobby vind ik dat nog te gortig. Heb gisteren een Elektra Beckun gekocht.
 

woodworkpro

Actieve deelnemer
31 dec 2012
337
0
Beide staan af en toe wel gebruikt te koop, ze hebben een inductiemotor, dus geen koolborstels. Die van mijn staat nu 2 jaar buiten onder een afdak en het zaagblad roest wat, maar de rest is nog bijna als nieuw.
jaap

Een CS70 heeft een universele motor met koolborstels en draait 22000 omwentelingen per minuut wat gereduceerd wordt met 2 tandriem
overbrengingen tot zaagblad toerental.
Een inductie motor draait veelal 4000 omwentelingen per minuut en is dus vaak direct aan het zaagblad gekoppeld of met een kleine reductie. Een inductie motor start ook niet vanzelf maar heet via een capicitor een hogere startstroom nodig.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.