Ladekastje "Onderbroken "

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
48
zwolle
Forummers,

Afgelopen week ben ik begonnen met een nieuw project. Dit wordt een ladekastje voor ons zelf. Best grappig om weer eens iets voor jezelf te komen ipv voor anderen of voor de verkoop. Op zich maak het qua vrijheid van werken niets uit maar toch is het een beetje anders.

Ik heb een partij esdoorn latten aan elkaar verlijmd met een dun streepje notenhout ertussen (esdoorn : oude vloerdelen , noten : restant van vorig project), deze panelen heb ik afgelopen zaterdag geschaafd samen met mijn goede vriend Tamar (www.tonnema.nl). Altijd handig zo'n bron van kennis in de buurt. Deze "esdoorn"panelen gaan het carcas vormen van het kastje. Het wordt een geheel van zo'n 800mm hoog en 300mm breed. Deze maat is grotendeels bepaald voor het stuk hout wat ik wil gaan gebruiken voor de frontjes van de lades. Ik had nog een enorm mooi stuk walnotenhout liggen in 52mm (was bestemd voor iemand maar daar hoor ik niets meer van....ach...gelukkig koop ik alleen hout wat ik zelf kan gebruiken.....meestal dan ..hahaha).

IMG_4128.jpg

Toen heb ik dit stuk hout aangevallen met de haakse slijper. Lang leve de opzetstukken van SaburrTooth. Hiervoor kan je echt snel en gecontroleerd materiaal verwijderen. Daarna had ik nog wat schuurwerk te doen......tja....is niet anders he

IMG_4129.jpg

IMG_4130.jpg

Daarna heb ik alvast uit het notenhout een stuk weggefrees waar de zijkanten van de lades komen.

IMG_4134.jpg

Toen het hele paneel naar de zaagtafel en daar heb ik er stukken van ongeveer 95mm van gezaagd.
IMG_4135.jpg

Zijpanelen liggen al klaar

IMG_4136.jpg

Nou..dat was het dan weer. Hopelijk kan ik ergens deze week weer verder met dit geheel
 

Bijlagen

  • IMG_4128.jpg
    IMG_4128.jpg
    58,7 KB · Weergaven: 1.114

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
48
zwolle
Vandaag had ik misschien wel even tijd om bezig te gaan maar ik had meer zin om een beetje te luieren.......Beetje lezen.....klein dutje doen.....The Good Life!!!
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
48
zwolle
Nou....gisteren heb ik toch weer even wat kunnen doen. Ik heb wat esdoorn gezaagd en geschaafd voor de lades, plaatmateriaal gehaald en het carcas in elkaar gezet. Vandaag hoop ik de groeven te frezen voor de lade-geleiding. Misschien kan ik dan dit weekend beginnen met de lades....daar gaat nog best veel werk in zitten. Het is de bedoeling dat de frontjes van de lades aan de binnenzijde ook bewerkt worden met de haakse slijper.
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
48
zwolle
Forummers,

Vanmorgen was de temperatuur nog een beetje te houden, ben dus even verder gegaan met dit project.

IMG_4149.jpg
Eindelijk dan even spelen met mijn "nieuwe" bovenfrees....

IMG_4148.jpg
De 1e schoot een beetje uit....gr.....toch beter opletten bij de volgende 7

IMG_4150.jpg
Geleiders gelijk maar gemaakt, deze zitten er nu los in.....morgen maar eens verder kijken
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
48
zwolle
Nou ja...morgen......ben nog even bezig geweest met het zagen van het hout voor de lades. Toen dat klaar was gelijk maar even de feestafel erbij gepakt voor de verbindingen. Nu dan echt "morgen verder !"
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
48
zwolle
@Hans : Ik vroeg me al af wat dat geplof was wat ik steeds buiten hoorde....hahaha....Maar ik heb geen airco, meestal werk ik max 20 minuten aan 1 stuk en dan weer even een pauze inbouwen. Zo valt het best vol te houden voor een uurtje.
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
48
zwolle
@Jaap : Ik heb een erg chique freestafel......Recycled groen spaanplaat als kist, daarop een laagje 15mm betontriplex(ook gerecycled). De aanslag(fence) is gemaakt van mdf, deze ga ik vervangen voor een wat degelijkere oplossing. Daaronder hangt dan de triton 1400. Erg zwaar freeswerk doe ik er niet mee, dan rijd ik toch even naar een bevriende timmerman met een mooie scm-freesbank. Je moet het gereedschap gebruiken waarvoor het gemaakt is.
 

WR1944

Oud hout
Ik ben blij dat je plezier beleeft aan de frees. Met het ontmantelen van de zaken die ik in m'n huis gebouwd heb kwam ik regelmatig sporen tegen van die frees. De OF1010 in combinatie met de CMS-insert was goud waard, het werkte zo precies. De CMS-tafel met TS55-insert is ingepakt en ik zal er in Amerika veel plezier aan beleven.
En het wordt ook weer een mooi project van jou.
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
48
zwolle
@Wr1944 : Naast het bemachtigen van deze machine vond ik ook vooral het bezoekje van jou erg leuk. Zulke zaken geven dan toch weer wat extra's aan zo'n machine. Zo kwamik gisteren een plankje plataan gekregen wat ik ooit eens van Athanor kreeg. Mooi hout met extra betekenis!!

Even over de aanslag van mijn freestafeltje :

IMG_4151.jpg
Oude situatie...

IMG_4152.jpg
Nieuwe situatie

IMG_4153.jpg
Met stofafzuiging

15/20 minuutjes incl 1/2 liter water opdrinken.....Weet eigenlijk niet goed waarom ik dit niet eerder heb gedaan.......
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
48
zwolle
Vandaag heb ik nog even de haakse slijper los gelaten op de binnenzijde van de frontjes, het leek me mooier om deze ook een bepaalde vorm te geven. De 1e 3 lades heb ik verlijmd, morgen probeer ik de andere 5 lades te verlijmen.
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
48
zwolle
Goed,vanmiddag heb ik wat tijd gevonden om bezig te gaan met dit project. De resterende lades had ik gisteravond nog even verlijmd dus daar kon ik vandaag mee verder.

De kast heb ik met lijmklemmen in elkaar gezet, ik wilde alles nu nog niet verlijmen...Geeft me wat meer ruimte voor eventuele aanpassingen. Bij het frezen van de groeven in de lades ben ik iets te enthousiast te werk gegaan met als gevolg dat er 2 zijkanten minder mooi uit zien....Tja.....Volgende keer dus beter opletten...

Verder heb ik wat walnotenpropjes in de lades gemaakt. Qua constructie volkomen zinloos maar het oog wil ook wat he...

IMG_4158.jpg

IMG_4159.jpg

Hopelijk kan ik morgen nog even verder. Dan wil ik gaan beginnen met de laatste ronde schuurwerk aan de binnenzijde van de kast, de lades volledig schuren en dan de kast verlijmen.....
 

PBT

Actieve deelnemer
is het geen optie om bij die lade waar de geleiding "mislukt" is wat verder (recht) uit te frezen en hier een latje in te lijmen en weer opnieuw uitfrezen? lijkt me fijner schuiven dan met zon grote uitsparing erin
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
48
zwolle
@pbt : dat zou een optie zijn, echter is deze fout voor mijzelf niet erg. Herinnert me er dan weer aan om eerst goed na te denken voordat ik bezig ga.

Carcas is verlijmd, lades zijn geschuurd!!! Na het weekend de buitenzijde schuren tot korrel 320 en dat beginnen we met de afwerking. Zit te denken aan deense olie.....
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
48
zwolle
Forummers,

Gisteravond heb ik heel even wat aandacht besteed aan het kastje. De binnenkant van de lades en het frontje heb ik voorzien van een 1e laag olie. Dit keer heb ik eens druivenpitolie gebruikt. Deze olie is nog iets kleurlozer dan de walnotenolie die ik normaal gebruik.

IMG_4183.jpg

IMG_4187.jpg

Ergens deze week ga ik de buitenkant aanpakken!!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.