Lage elzenhouten schaal

Ad de Crom

Actieve deelnemer
17 aug 2008
702
0
addecrom.hpage.com
Had nog wat overgebleven stukken elzenhout van diverse projecten.
Zo tijd om daar eens wat mee te doen, dus maar eens wat uit de vrije hand te draaien, en te zien wat er uit te maken valt.
Was precies genoeg om er een lage schaal van te maken 170mm in diameter en 60 mm hoog.
Heb nog meer stukken liggen, voor kerstlichtjes voor kerstmis.
Bedankt alvast voor het kijken.
Ad



Attached files
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
ad,

heb je soms een heel elzen bos gekapt!!haha. dit stuk ziet er ook weer goed uit. vooral het randje bovenaan de schaal vind ik zelf mooi.

tot mails

rick
 

Ad de Crom

Actieve deelnemer
17 aug 2008
702
0
addecrom.hpage.com
rickkoorman zei:
ad,

heb je soms een heel elzen bos gekapt!!haha. dit stuk ziet er ook weer goed uit. vooral het randje bovenaan de schaal vind ik zelf mooi.

tot mails

rick
Heb nog 5 grote chuncks els staan Rick, 120kg per stuk dus zo'n 50cm in diameter en zo'n 80cm lang. Als je je verveeld mag je ze komen stukzagen.
Heb dat randje met een detail guts gedaan.
Groeten Ad
 
A

Athanor

Guest
Mooie schaal Ad!

De slaap die er volgens mij in zit is heel begrensd t.o.v. het nog niet aangetaste hout. Heb je veel els met slaap? Weet je van tevoren hoe dat er uitkomt of zie je dat pas bij het draaien?

Groet van Fons
 

Ad de Crom

Actieve deelnemer
17 aug 2008
702
0
addecrom.hpage.com
Athanor zei:
Mooie schaal Ad!

De slaap die er volgens mij in zit is heel begrensd t.o.v. het nog niet aangetaste hout. Heb je veel els met slaap? Weet je van tevoren hoe dat er uitkomt of zie je dat pas bij het draaien?

Groet van Fons
Hallo Fons, verwacht niet al te veel slaap te vinden in deze grote stukken els die ik heb staan.
Wel heb ik nog wat kleinere stukken staan waar slaap in zit, in elk geval zo ik kan zien.
Maar het is altijd een verassing als je gaat draaien wat je tegenkomt, soms zet ik mijn draaibank stil om op mijn gemak te kijken naar de structuur van het hout, dat maakt het houtdraaien nou zo leuk.
Bedankt voor je belangstelling.
Groeten Ad
 

Ad de Crom

Actieve deelnemer
17 aug 2008
702
0
addecrom.hpage.com
timmertje zei:
je maakt mooie dingen Ad , ik vraag me af hoe je zoiets nou opspant .
Hoi timmertje, ik ben wat ze noemen een ''faceplate turner''. Zet dus alles vast met schroeven op een metalen opspanplaat, en dan draaien maar.
Heb wel een aparte opspanplaat voor het bewerken van bodems van schalen, is een houten ronde schijf met sleuven, met nylon klemstukken die in die sleuven verstelbaar zijn.
Maar in de eerste plaats span ik met schoeven het te bewerken hout op de metalen opspanplaat, en draai dan de uitwendige en inwendige vorm. Ik mis dus een chuck met klauwen, maar als je het gewend bent om het op mijn manier te doen gaat dat ook goed.
Groetjes Ad.
 

Ad de Crom

Actieve deelnemer
17 aug 2008
702
0
addecrom.hpage.com
timmertje zei:
Ad de Crom zei:
timmertje zei:
je maakt mooie dingen Ad , ik vraag me af hoe je zoiets nou opspant .
Hoi timmertje, ik ben wat ze noemen een ''faceplate turner''. Zet dus alles vast met schroeven op een metalen opspanplaat, en dan draaien maar.
Heb wel een aparte opspanplaat voor het bewerken van bodems van schalen, is een houten ronde schijf met sleuven, met nylon klemstukken die in die sleuven verstelbaar zijn.
Maar in de eerste plaats span ik met schoeven het te bewerken hout op de metalen opspanplaat, en draai dan de uitwendige en inwendige vorm. Ik mis dus een chuck met klauwen, maar als je het gewend bent om het op mijn manier te doen gaat dat ook goed.
Groetjes Ad.
Ha Ad , je hebt me op een idee gebracht , bedankt :D
http://www.woodcentral.com/articles/tur ... _485.shtml
Nou Timmertje, zoiets heb ik gemaakt als de longworth opspanplaat.
Hier is de mijne, met concentrische cirkels, om het werkstuk te centreren.
Groeten Ad



Attached files
 

tfeenstra

Nieuw lid
1 jun 2009
13
0
Beste Ad,

Waar heb je de metalen blokjes vandaan gehaald? Heb je die zelf gemaakt of kun je die ergens kopen?

Ben zelf ook een plaat aan het bouwen namelijk, en jouw werkprincipe spreekt me aan.

Groeten Thijs
 

Ad de Crom

Actieve deelnemer
17 aug 2008
702
0
addecrom.hpage.com
tfeenstra zei:
Beste Ad,

Waar heb je de metalen blokjes vandaan gehaald? Heb je die zelf gemaakt of kun je die ergens kopen?

Ben zelf ook een plaat aan het bouwen namelijk, en jouw werkprincipe spreekt me aan.

Groeten Thijs
Beste Thijs, het zijn geen metalen blokjes, maar nylon blokjes, zwart nylon 6.
Heb ze zelf gemaakt. In de gleuven T-vormige blokjes met draad erin getapt, en om te klemmen afgeschuinde blokjes onder 15 graden afgeschuind. simpele draadeintjes, met een moertje om het vast te draaien. Ook zou je hard rubber ervoor kunnen gebruiken, denk daarbij aan rubberen deurstoppers, die zouden daar ook geschikt voor zijn.
Groetjes, Ad
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.