Eikenhouten poort.

betyar

Actieve deelnemer
30 jan 2011
43
0
Dag mensen,

Ik ben van plan om een poort te maken van eiken kopmaat 100x50 (zie tekening).

NJcYn.jpg


Nu lees ik verschillende verhalen, de een zegt dat vers hout voldoet want de poort hangt buiten, droog hout gaat "opzwellen"
zo krijg je een klemmende poort in de natte maanden. De ander zegt droog hout want vochtig (vers) hout werkt veel en
dus trekt je poort krom. Wat is jullie mening?
 

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
Winddroog hout, dus hout dat een lange tijd buiten heeft liggen drogen. Dat is niet zo nat als vers hout en niet zo droog als nagedroogd hout voor meubelen.

Arthur
 

betyar

Actieve deelnemer
30 jan 2011
43
0
Winddroog hout, dus hout dat een lange tijd buiten heeft liggen drogen. Dat is niet zo nat als vers hout en niet zo droog als nagedroogd hout voor meubelen.

Arthur

Thx, ben net terug van de houthandel. Mooi eiken.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Ik ben ook bezig met een eiken poort. Ik gebruik oven gedroogde eik. De poort komt enigzins beschut te hangen. Maar bij eik voor buitengebruik moet je rekening houden dat het hout behoorlijk werkt. Het paneel van een ander poortje van één meter breed werkt meer dan 5 mm tussen zomer en winter. Een buitendeur (60 jaar oud) gaat in de winter moeilijk open, en in de zomer kijk je er langs door. Volgens mij maakt het weinig uit of het hout oven gedroogd is, of wind gedroogd. Oven gedroogd is eigenlijk niet nodig, maar ik had het hout liggen. Vers hout zou ik enkel gebruiken voor een poortje voor tuin of weiland waar strakke afwerking geen vereiste is
 

hobby-ist

Actieve deelnemer
20 mei 2011
50
0
begint er al aardig op te lijken he, mooi hoor !:rolleyes:
Welke scharnieren ga je gebruiken?:confused:

Groetjes van Gerry
 

Manus

Actieve deelnemer
5 jan 2012
29
0
Dat ziet er degelijk uit. Zo te zien heb je er ook een mooie combimachine voor.
Ik kan maar beter niet teveel kijken, zie veel te veel mooie dingen:p

Groet manus
 

betyar

Actieve deelnemer
30 jan 2011
43
0
9Vq8c.jpg

Hengen zijn besteld.
@ hobby-ist Er komen zwarte hengen 800 mm lang met bijpassend slot.
 

PBT

Actieve deelnemer
mooie poort! blijft ze blank of word ze nog gelakt?

Misschien een stomme vraag, maar waarom kap je eerst het gat voor de verbinding recht, om daarna een ronde kant aan de pen te vijlen? Mij is op school (sint Jansberg Maaseik (B)) geleerd dat een pen moet schuiven in de dikte en spannen in de breedte.
 

SamPonette

Post veel
5 nov 2010
2.135
4
Antwerpen
www.samponette.be
mooie poort! blijft ze blank of word ze nog gelakt?

Misschien een stomme vraag, maar waarom kap je eerst het gat voor de verbinding recht, om daarna een ronde kant aan de pen te vijlen? Mij is op school (sint Jansberg Maaseik (B)) geleerd dat een pen moet schuiven in de dikte en spannen in de breedte.
omdat het gat waar de pen in moet afgerond is. En dan heb je de keuze, gat aanpassen of pen aanpassen. Het laatste is makkelijker ;)
 

betyar

Actieve deelnemer
30 jan 2011
43
0
mooie poort! blijft ze blank of word ze nog gelakt?

Misschien een stomme vraag, maar waarom kap je eerst het gat voor de verbinding recht, om daarna een ronde kant aan de pen te vijlen? Mij is op school (sint Jansberg Maaseik (B)) geleerd dat een pen moet schuiven in de dikte en spannen in de breedte.

De poort gaat in de beits, eerst zat ik te denken aan jachtlak, maar dat glanst in mijn ogen te veel.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.