Is het werken van hout te voorkomen?

remcof

Nieuw lid
8 feb 2012
8
0
Dag forumleden!
Ik ben redelijk nieuw met houtbewerking en op dit forum.
Ik heb het idee opgevat om een eiken tafel te maken waarvan het blad uit 1 stuk kwartiershout bestaat.
Al veel uren schuren achter de rug en het resultaat mag er zijn vind ik zelf :)
1 probleem echter, en ik wist al vanaf het begin dat dit zou gebeuren, maar in al mijn enthousiasme heb ik het advies van jullie genegeerd :confused: het hout is 3maanden geleden gezaagd en begint nu te werken, er verschijnen scheuren in mijn blad.
Nu is mijn vraag:
Zijn er finishers die dit enigzins voorkomen? Ik zat te denken aan het hele blad in de epoxy te zetten misschien, zorgt dit ervoor dat het hout minder snel vocht verliest en het scheuren dus ook enigzins voorkomt?
Hout hoort te werken, en ik neem het scheuren ook voor lief, maar ik ben ook gewoon nieuwsgierig met jullie ervaringen hier naar.
Ik ben hier ten slotte om te leren :)
Groet!
Remco
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Nee, het werken van hout kan je niet voorkomen.

Volgens mij is jouw plank nog veel te nat. Ik weet niet hoe dik hij is? Maar voor drogen moet je in jaren denken, niet in maanden. Nu het hout op gaan sluitenb in epoxy is vragen om rotting en schimmel ed.

Heeft jouw plank het hart van de boom in het midden? Dat is een plek waar het hout vrijwel gegarandeerd gaat scheuren. Vaak wordt het hart er dan ook uit gezaagd.

Om scheuren in de rest van het hout te voorkomen is het zaak de boel langzaam te laten drogen, dat wil zeggen, buiten onder een afdak waar nog wel wat wind bij kan komen. De kopse kanten insmeren met bijv houlijm oid om te snel vochtverlies daar te voorkomen. Hout drogen is nog een hele wetenschap waar ervaring een pre is. Je moet telkens schipperen tussen te snel en te langzaam drogen.

Om te voorkomen dat jouw hout verder scheurt kan je een speciaal soort krammen in de kopse kant slaan op de plek van de scheur. Misschien weet iemand waar je die kan kopen?

Voorlopig zou ik de plank niet afwerken, alleen de kopse kanten sealen. En dan een paar jaar wachten tot hij wel droog is.
 

remcof

Nieuw lid
8 feb 2012
8
0
Ik weet niet hoe dik hij is? Maar voor drogen moet je in jaren denken, niet in maanden. Nu het hout op gaan sluitenb in epoxy is vragen om rotting en schimmel ed.
Mijn plank is 3 centimeter dik, over schimmel ed had ik nog niet eens nagedacht! wat zou er gebeuren als ik de onderkant open laat?

Heeft jouw plank het hart van de boom in het midden? Dat is een plek waar het hout vrijwel gegarandeerd gaat scheuren. Vaak wordt het hart er dan ook uit gezaagd.
Nee dat niet, er zit wel een noest in, ik merk nu vooral dat de plank in het midden begint te scheuren

Om te voorkomen dat jouw hout verder scheurt kan je een speciaal soort krammen in de kopse kant slaan op de plek van de scheur. Misschien weet iemand waar je die kan kopen?
Ik ga eens bij de doe-het-zelf zaak om de hoek kijken, gewone krammen zullen toch ook werken?
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Mijn plank is 3 centimeter dik, over schimmel ed had ik nog niet eens nagedacht! wat zou er gebeuren als ik de onderkant open laat?

Hout hoor je aan beide kanten af te werken, anders trekt het zeker krom. Ik zou de tafel een jaar in de schuur zetten en rustig laten drogen, daarna naar binnen halen en verder laten drogen. In huis gaat het nu waarschijnlijk al te snel, vandaar die scheuren. Kopse kanten voorlopig sealen omdat het vocht uit de kopse kant heel snel verdampt, waardoor je een ongelijke spanning in he hout krijgt.


Ik ga eens bij de doe-het-zelf zaak om de hoek kijken, gewone krammen zullen toch ook werken?

Nee gewone krammen zijn bij lange na niet sterk genoeg. Die speciale hebben ook een vorm waardoor ze de scheur dicht knijpen. Maar ik kan ze zo gauw nergens vinden.
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Je kunt ook een flink stuk hout op de kopse kant spijkeren, eventueel met b.v. kaarsvet ertussen om het te snel uitdrogen van de kopse kanten te voorkomen. Zo liggen de dikke stukken hier ook bij de houthandel opgeslagen. En vooral niet binnen laten drogen, maar buiten in de schaduw, onder een afdak of zo.
Veel succes en we zijn benieuwd naar de voortgang, het is een probleem wat vaak terug komt en erg informatief.

jaap
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.