Is het werken van hout te voorkomen?

remcof

Nieuw lid
8 feb 2012
8
0
Dag forumleden!
Ik ben redelijk nieuw met houtbewerking en op dit forum.
Ik heb het idee opgevat om een eiken tafel te maken waarvan het blad uit 1 stuk kwartiershout bestaat.
Al veel uren schuren achter de rug en het resultaat mag er zijn vind ik zelf :)
1 probleem echter, en ik wist al vanaf het begin dat dit zou gebeuren, maar in al mijn enthousiasme heb ik het advies van jullie genegeerd :confused: het hout is 3maanden geleden gezaagd en begint nu te werken, er verschijnen scheuren in mijn blad.
Nu is mijn vraag:
Zijn er finishers die dit enigzins voorkomen? Ik zat te denken aan het hele blad in de epoxy te zetten misschien, zorgt dit ervoor dat het hout minder snel vocht verliest en het scheuren dus ook enigzins voorkomt?
Hout hoort te werken, en ik neem het scheuren ook voor lief, maar ik ben ook gewoon nieuwsgierig met jullie ervaringen hier naar.
Ik ben hier ten slotte om te leren :)
Groet!
Remco
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Nee, het werken van hout kan je niet voorkomen.

Volgens mij is jouw plank nog veel te nat. Ik weet niet hoe dik hij is? Maar voor drogen moet je in jaren denken, niet in maanden. Nu het hout op gaan sluitenb in epoxy is vragen om rotting en schimmel ed.

Heeft jouw plank het hart van de boom in het midden? Dat is een plek waar het hout vrijwel gegarandeerd gaat scheuren. Vaak wordt het hart er dan ook uit gezaagd.

Om scheuren in de rest van het hout te voorkomen is het zaak de boel langzaam te laten drogen, dat wil zeggen, buiten onder een afdak waar nog wel wat wind bij kan komen. De kopse kanten insmeren met bijv houlijm oid om te snel vochtverlies daar te voorkomen. Hout drogen is nog een hele wetenschap waar ervaring een pre is. Je moet telkens schipperen tussen te snel en te langzaam drogen.