lijm advies voor twee toepassingen

koen.h

Nieuw lid
30 jul 2012
4
0
Hallo,

voor mijn verbouwingen zoek ik de beste lijm voor volgende twee toepassingen:

1) aan elkaar lijmen van OSB3 platen
2) aan elkaar lijmen (wordt ook geschroefd) van een dikke plank aan een balk (voor de verdiepingsrooster uit te passen)

Als ik dingen lees als http://www.woodforum.be/nl/toepassingen/verlijming dan begint mijn hoofd te tollen :) Iemand die me raad kan geven?

bedankt
Koen
 

bjorn

Post veel
14 aug 2009
754
3
Twente
Eigenlijk werk ik het meest met constructiebruislijm in kitpatronen, werkt handig en voor bouwtoepassingen heb ik daar het meest vertrouwen in.
Witte houtlijm is in mijn ogen meer voor meubelstukken ed met 100% passing, gebruik ik wel veel om verstekken mee aan elkaar te lijmen.
Als je bruislijm koopt zou ik ook een bus wipes halen om je handen of meer mee schoon te maken :)

Mvg, bjorn
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
Goed advies van Bjorn.....Koop zo'n busje wipes anders loop je 2 weken daarna nog met vieze handen rond. Dit uitkwam mij op mijn eigen bruiloft hahaha
 

JPAJS

Post veel
18 jun 2012
1.277
215
't hoofd van Overijssel
Een neef van mij ook. Na weken met plastic handschoentjes te hebben gelopen op zijn werk en thuis met de verbouwing om de handen schoon te houden lukte het uiteindelijk thuis prima. Laatste dingetje monteren in hun nieuwe huisje, twee dagen voor de dag, en mijnheer grijpte zo vol met de jatten in de bruislijm.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.584
2.503
Gaanderen
Ik herinner mij de eerste keer nog dat ik bruislijm gebruikte ongeveer 85 of 86. Ik maakte loketkasten voor postduiven en veegde net als met witte houtlijm een en ander met mijn vingers af. Schuurpapier bood wat uitkomst maar een week of drie later was het weg
 

borre

Actieve deelnemer
14 jun 2008
538
63
munstergeleen (Lb)
Let wel even op met "bruislijm". Hiervan zijn diverse varianten te koop. Het zijn allemaal polyurethaan lijmen, maar met verschillende eigenschappen. Het grootste verschil zit hem in de verwerkingstijd. Er zijn varianten met een verwerkingstijd van slechts enkele minuten tot een half uur. Moet je grote oppervlakken lijmen dan is een langere verwerkingstijd wel zo handig.
Een langere verwerkingstijd betekend echter ook een langere droogtijd.
Daarnaast verschillen ze ook sterk wat betreft uitzetten (bruisen). Bij sterker uitzetten moet je dus meer en/of vaster klemmen.
Over het algemeen geldt bij deze lijmen; hoe korter de verwerkings -en droogtijd, hoe meer uitzetting (bruiseffekt).
En hoewel de passing bij dit soort lijmen niet zo nauwkeurig hoeft te zijn als bij witte houtlijm, wordt de verbinding bij grote openingen natuurlijk ook zwakker.

Gr Ed
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Hoe wil je de platen aan elkaar lijmen? Op elkaar of tegen elkaar met de mes en groef? Welke constructie wil je eigenlijk maken? Een vloer wordt normaal niet verlijmd. Witte houtlijm is dan normaal voldoende geschikt, net als voor het verlijmen van de balken. Witte houtlijm is goedkoper en veel properder dan de PU. Gebruik wel D3, deze kan al wat vocht hebben (maar niet geschikt voor buiten).
 

koen.h

Nieuw lid
30 jul 2012
4
0
Hoe wil je de platen aan elkaar lijmen? Op elkaar of tegen elkaar met de mes en groef? Welke constructie wil je eigenlijk maken? Een vloer wordt normaal niet verlijmd. Witte houtlijm is dan normaal voldoende geschikt, net als voor het verlijmen van de balken. Witte houtlijm is goedkoper en veel properder dan de PU. Gebruik wel D3, deze kan al wat vocht hebben (maar niet geschikt voor buiten).

De OSB wordt tand-groef verlijmd en zwevend gelegd.

Heb ondertussen al eens gegoogled naar constructiebruislijm en van dit forum komt een thread bovenaan van Bison diber D4 constructielijm. Ook blijken er sommige mensen die van de action te gebruiken, goedkoper maar minder leuk om mee te werken.

Dat van die uitzetting en verwerkingssnelheid van borre vind ik ook interessant. Daar moet ik rekening mee houden (snelheid is minder belangrijk, uitzetting meer).

Bedankt voor de antwoorden.
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.097
235
Goeree-Overflakkee
Ook nog nooit gehoord van het lijmen van OSB. Heb zelf underlayment verlijmd op oude houten planken vloer. Dit was om een sterke verbinding te krijgen tegen het doorveren van de vloer. Dit deed ik met lijmkit.

Bij het lijmen van grotere delen, zou ik zoals Bjorn al zegt lijm in (kit)kokers gebruiken. Laatst een koker met sneldrogende transparante constructielijm verbruikt. Die was volgens mij ook minder vervelend voor de vingers dan de gele bruislijm.
 

koen.h

Nieuw lid
30 jul 2012
4
0
Het lijmen van de osb platen onderling tand-groef is omdat deze zwevend worden geplaatst. Op de houten balken (met daartegen dus planken om uit te passen) plaats ik een materiaal dat contactgeluid tegen gaat. Daarop worden de OSB platen gelegd.
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Bruislijm haal je eenvoudig van de vingers af met aceton; nagellak remover is ook bijna 100% aceton. De lijm is alleen sterk in goed passende verbindingen, de eventuele spleten worden wel gevuld met uitschuimende lijm, maar hebben nauwelijks constructieve sterkte. Bij hele ruime passingen kun je beter 2 componenten polyurethaan lijm (een niet schuimende variant) of epoxy gebruiken. Bruislijm is niet anders dan PUR schuim, de ontbrekende component die de vernetting van de moleculen opstart, waardoor het 1 geheel wordt, is de vochtigheid in de lucht. Bij heel droog weer helpt het nog wel eens om de planken lichtjes met de plantenspuit te bevochtigen.

jaap
 

koen.h

Nieuw lid
30 jul 2012
4
0
Vandaag ben ik bij Action langs geweest en me de witte houtlijm gekocht en een kit constructiebruislijm. Die dingen komen toch altijd ergens van pas tijdens m'n verbouwing.

De witte houtlijm is Ponal D3 van Henkel. Het kostte me €1.69 voor 250 ml. Veel technische gegevens staan er niet op de verpakking (1 component, binnen en buitengebruik, 30 minuten vastklemmen) en ik vind er ook online niet meer over terug.

De constructiebruislijm, met wegwerphandschoenen in de bodem, kostte me €3.69. Eigenschappen: D4, binnen en buiten, binnen 10 minuten 90% eindsterkte. Ik vind geen merk terug, wel dat het ergens in Frankrijk gemaakt is. Google op adres geeft Soudal.

Die twee komponenten lijm is interessant. (bv http://www.bison.be/nl-be/producten/652-konstruktielijmen/product/324-houtkonstruktielijm-2k-expert/).

Het gaat allemaal wel niet goedkoop worden zie ik.
 

bjorn

Post veel
14 aug 2009
754
3
Twente
Naar mijn idee is kun je kopshout en verstekverbindingen veel beter lijmen met bruislijm dan met witte houtlijm, ik heb het idee dat witte houtlijm erg in kops/halfkopshout trekt en dan minder doet. Deze winter in een bejaardentehuis keukens geplaatst (nieuwbouw). In de trappenhuizen en bij de balustrades waren allemaal ronde eikenhouten leuningen in verstek aan elkaar gelijmd. Vroeg aan de uitvoerder of er nog wat in zat voor de verbinding, een deuvel of domino?. Was allemaal aan elkaar gelijmd met bruislijm, paar koploze spijkertjes erin. Deden ze ook bij scholen en zo, nooit geen problemen mee, terwijl het daar echt wel wat te lijden heeft.

Als ik wat aan een muur van hollebouwstenen/gaatjesstenen moet bevestigen en heb niet veel vertouwen in een plug alleen, dan spuit ik de plug ook wel eens vol bruislijm, werkt ook wel goed.

Dit voorjaar een brievenbus in de voortuin gezet, was eigenlijk bedoeld om in de beton te zetten, maar ik heb hem aan de band vd straat geboord met in elk vd poten 1 houtdraadbout, beetje vulmateriaal ertussen om hem rechtop te zetten en daarna er een paar tubes bruislijm, die tijdens de vorstperiode in de schuur gelegen hadden en ik niet helemaal meer vertrouwde, er omheen leeggespoten. Bij verzakte funderingen doen ze ook zoiets om het zand te verstevigen:)

Mvg, Bjorn
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.