MDF platen met groef / lambrisering kant en klaar

Enkhuizen

Actieve deelnemer
15 sep 2011
117
34
Hallo,

Weet een van julie waar ik het volgende kan vinden?

Ik kan het niet vinden op het web...
ik ben op zoek naar mdf platen met groeven of profielen, wel dat spul van CanDo enzo gevonden maar niet complete grote platen.
Ik kan het wel zelf doen, maar dat is een zeer tijdrovend karwei, met het risico dat je met een foutje een hele plaat verpest.

Ik ga het gebruiken als lambrisering en als panelen voor een kinderbed/kast/bureau set.

Ik hoop dat jullie wat weten!

Weet een van jullie ook hoe een rond profieltje heet op een plaat? Dus geen v-groef maar een profiel waar het lijkt op ronde latjes tussen de planken....
 

zaag

Actieve deelnemer
9 jun 2010
420
1
H.I. Ambacht
Hallo,

Waar je die platen kan kopen weet ik niet. Wel heb ik mij laten vertellen dat je beter geen MDF (uit de bouwmarkt) voor kindermeubels kan gebruiken omdat dit materiaal schadelijke dampen af blijft geven. Zelf heb ik ervaring met een eigengemaakte kast waar we na maanden nog steeds de bekende MDF lucht roken als we hem openden ondanks dat hij rondom gegrond en gelakt was. Of deze lucht schadelijk is weet ik niet maar een gewaarschuwd mens telt voor twee. Ik gebruik tegenwoordig multiplex of vuren timmerpanelen als ik plaatwerk wil gebruiken.

Die ronde profielen heten trouwens 'kralen', de planken die je zo kan kopen heten 'kraaldelen'.

mvg Patrick
 

Steven Gauwberg

Post veel
9 feb 2011
941
3
Stekene
www.houtentiek.be
Het is inderdaad waar dat MDF giftige stoffen vrijgeeft, met name formaldehyde, die gebruikt wordt in de lijm waarmee de vezels van de platen aaneengehecht worden. Je kan MDF kopen waar het giftige formaldehyde niet in zit, maar die zijn dan weer een pak duurder.
Er bestaan richtlijnen over hoeveel vierkante meter MDF je kan gebruiken om er geen schade van te ondervinden.
Als je even googelt vind je wel meer details.

Groeten,
Steven
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.