Bosch GKS 65, een blauwe Mafell?

tuoh

Oud hout
Enige weken geleden heb ik een nieuwe cirkelzaagmachine aangekocht, een Bosch GKS 65. Mijn oude machine, een Hitachi met een zaagcapaciteit van 75mm, en een motor van 1750W, heeft zijn beste tijd gehad. Na jaren trouwe dienst zonder één probleem moest er opvolging komen, door bovenstaande machine dus.

De voornaamste criteria waar de nieuwe machine aan moest voldoen waren de volgende:

- licht in gewicht
- multifunctioneel
- een beer van een motor
- zaagcapaciteit tenminste 65mm
- eventueel geschikt voor geleiderails
- een vriendelijke prijs

Na wat wikken en wegen is het uiteindelijk een Bosch GKS 65 CE geworden. Ook door de geruchten dat Mafell een flinke vinger in de pap gehad heeft bij de ontwikkeling van deze nieuwe types.
Van de oudere types had ik geen hoge pet op, heb er één weten verbranden na 3 lopende meter zaagwerk in Eik:( Dat is geen reclame voor een merk.
Wat er van de geruchten waar of niet waar is (Mafell invloeden) weet ik niet, maar de GKS 55, GKS 65, en de GKS 85 zijn totaal andere machines geworden.


Max. zaagdiepte 65mm, motor van 1800W, compacte machine met een gewicht van 4,9kg. Standaard past deze machine NIET op de Bosch FSN rails, maar daar heb ik een mouw aangepast;) De machine is uitgerust met een zaagblad van 190 x 30 x 2,2mm dikte, en voor de eerste klus zit er een blad op met 12 tanden.

Ik kon namelijk kiezen tussen twee versies, de GKS 65CE, of de GKS 65GCE, de laatste past zowel op de FSN rails als op de Festool rails, maar als gevolg van dit alles is de zool van deze machine flink wat groter. Dat vond ik persoonlijk een nadeel, ik heb graag een compacte zool op een cirkelzaagmachine.

Nu, enige weken en een daktimmer verder, heeft de machine zich al eens flink mogen bewijzen. Afkorten en schulpen van Douglas balken met een sectie van 56 x 165mm, en 65 x 225mm en het zagen van betonplex 18mm.

Conclusie na deze praktijktest, een beresterke machine die bij het schulpen op max capaciteit geen krimp geeft. De machine heeft 60 lopende meter hout geschulpt van 65mm dikte, en dit zonder rustpauze. Na deze klus was de motor zelfs nog niet handwarm. Dat heb ik met de Hitachi anders geweten, daar kon je nadien eieren op koken.

Betonplex zagen met de FSN rails voldeed ook aan de verwachtingen, het is geen invalzaag, maar de resultaten mogen er zijn. Met een 12 tands zaagblad quasi splintervrij zagen in deze platen doen niet veel machines na. Ben heel tevreden met de rails en de koppeling tussen beide, een Mafell adept zal deze rails zeker herkennen;) In tegenstelling met de Festool rails zijn deze rails een flink stuk smaller en lichter. De koppelingslat tussen twee rails is ook meer dan opgewassen tegen de klus, enig nadeel bij het koppelen, je hebt steeds wat klein geld nodig om de klus te klaren, 50 cent werkt het best;)

De rails voldoen in het gebruik zeer goed, nauwkeurig zagen tot op 0,5mm is voor mij meer dan voldoende;) Ik kon de gladde platen zagen zonder de rails vast te klemmen, die dingen blijven gewoon liggen, ook op gladde oppervlakten. Wel zorgen voor een propere plaat alvorens de rails te plaatsen ( zaagsel verwijderen)
Bij het zagen van zowel plaat als massief hout is er niet de minste afwijking te constateren op de zaagas, die loopt spelingsvrij, er is dus ook geen gezwabber van het zaagblad merkbaar. Het eindresultaat is een strakke zaagsnede.

Afzuiging heb ik niet getest, ik ben geen fan van een stofvrije werkplek:cool: Hoef ik ook geen stofzuiger mee te slepen.
Door het lichte gewicht van de machine is het een plezier om er mee te werken, éénhands hout afkorten, boven het hoofd werken, schrijlings op het dak de nok scheren, het kan allemaal zonder problemen.

Wat ik nog vergeten vermelden ben, de machine heeft geen spouwmes, en dat is geen gemis bij het werk. Dankzij de dunne zaagbladen heb je geen behoefte meer aan een spouwmes. Dit dunne zaagblad draait zich altijd vrij bij klemmend hout, voor terugslag is er geen gevaar. Het is bijna onmogelijk om zo een dun zaagblad te laten klemmen wanneer de machine recht door het hout gestuurd word. Dat kan anders worden bij een onzekere zaagvoering. Maar ook daar is een oplossing voor, gebruik zoveel mogelijk de rails, ook voor het afkorten van planken bijvoorbeeld, je hebt dan altijd een rechte snede. Een ander punt dat mij opviel, integenstelling met veel andere merken is hier de parallelgeleider wel goed bruikbaar. Het is geen stukje ijzer dat snel even aan elkaar gepuntlast word omdat dat er nu eenmaal bijhoort. Nee, tot mijn verbazing kan je er echt wat mee, even wat latten evenwijdig zagen is geen enkel probleem.

Als conclusie mag ik wel stellen dat ik een meer dan waardige opvolger gevonden heb voor mijn vorige machine. Ik kan geen minpunten duiden aan deze machine, mijn verwachtingen zijn ruimschoots overtroffen, en dat door een machine van 252€ ;););)


Mvg,

André
 
Laatst bewerkt:

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.240
290
Heelsum
Nou André, jij kan ook mee in de cirkelzagen test volgende keer. De invalzaag van Bosch was overduidelijk een uitgeklede mafell en ook uit die fabriek. Misschien maken ze deze ook wel. Klinkt sls een mooi ding.
 

gandel69

Actieve deelnemer
6 apr 2008
401
10
Diepenveen
www.kekkek.nl
Max. zaagdiepte 65mm, motor van 1800W, compacte machine met een gewicht van 4,9kg. Standaard past deze machine NIET op de Bosch FSN rails, maar daar heb ik een mouw aangepast;) De machine is uitgerust met een zaagblad van 190 x 30 x 2,2mm dikte, en voor de eerste klus zit er een blad op met 12 tanden.

Ik kon namelijk kiezen tussen twee versies, de GKS 65CE, of de GKS 65GCE, de laatste past zowel op de FSN rails als op de Festool rails, maar als gevolg van dit alles is de zool van deze machine flink wat groter. Dat vond ik persoonlijk een nadeel, ik heb graag een compacte zool op een cirkelzaagmachine.


@André, hoe heb je dat gefixed? En werkt je oplossing goed?
Dat de machine zo licht & veelzijdig is spreekt mij ook erg aan. Bovendien is de prijs voor mij ook wat realistischer dan de machines uit het test-draadje. Weer een optie erbij op mijn lijstje.
De enige reden voor mij om toch voor de Mafell invalzaag te kiezen is de voorrits functie. Ik vraag me af hoeveel beter de zaagsnede met gebruik van deze functie is. Ik zaag momenteel nogal veel populieren multiplex & MDF met zo'n gronddeerlaag en dat is voor de zaagtafel lastig spul. @Scheppie heb jij daar al wat meer ervaring mee (in de test komt dit punt niet erg duidelijk naar voren).
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.240
290
Heelsum
Uiteraard heb ik de voorrits van de mafell al getest, ik heb er een schap van de keukenkastjes aan opgeofferd :)

Ik heb drie testen gedaan

1 de mafell met voorrits
2 de mafell zonder voorrits
3 de festool ook zonder voorrits

De tekstuitslag was ook zo. De mafell met voorrits was met afstand de strakste snede. Best merk je het als je met je nagel langs de fineerlaag gaat. Bij de mafell met voorrits kaarsrecht en helemaal strak. Bij de mafell zonder iets ruwer en bij de festool nog ruwer.

Zal eens kijken of ik dat goed in beeld kan krijgen op foto.

Moet echter nog z dien met Zelfde zaagblad in de festool. En ook kijken of je met de festool ook kunt voorritsen door deze 3 mm te laten zagen of zo .

Vooralsnog zeg ik dat de mafell voorrits goed werkt.
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Die Bosch lijkt me een goede keuze voor zwaarder werk, ik zou mijn TS55R niet op een ruwe werf durven meenemen.
heb zelf nogal een trauma opgelopen met mijn eerste hobby zaag een groen bosch die absoluut verschrikkelijk was, waardoor ik bijna voorgoed van draagbare zagen was afgeschrikt. Ik kan het mij persoonlijk nog niet inbeelden dat er cirkelzagen bestaan die recht kunnen zagen zonder blauwe rook!
 

gandel69

Actieve deelnemer
6 apr 2008
401
10
Diepenveen
www.kekkek.nl
Uiteraard heb ik de voorrits van de mafell al getest, ik heb er een schap van de keukenkastjes aan opgeofferd :)

Goed bezig, jij weet waar de prioriteiten moeten liggen :) :)
Dank voor je antwoord, en als je er een foto van kan plaatsen zou mooi zijn. Ik trek nu de zaagsnede voor de zichtbare delen nog wel eens na met de bovenfrees, maar als ik de kwaliteit daarvan met een zaag kan bereiken zou prachtig zijn.
 

tuoh

Oud hout
Die Bosch lijkt me een goede keuze voor zwaarder werk, ik zou mijn TS55R niet op een ruwe werf durven meenemen.
heb zelf nogal een trauma opgelopen met mijn eerste hobby zaag een groen bosch die absoluut verschrikkelijk was, waardoor ik bijna voorgoed van draagbare zagen was afgeschrikt. Ik kan het mij persoonlijk nog niet inbeelden dat er cirkelzagen bestaan die recht kunnen zagen zonder blauwe rook!

Dan heb je zeker een slechte machine in handen gehad, en als dat dan je eerste machine is kan ik mij wel inbeelden dat je nadien septisch staat tegen andere merken en types.

Maar cirkelzagen die hun werk doen zonder rook vind je bij de betere merken zeer zeker. Als je bij het werken met cirkelzagen geconfronteerd word met rook dan is in veel gevallen het stompe zaagblad de schuldige.
Het is raar, maar bij veel gebruikers van cirkelzagen heerst blijkbaar de overtuiging dat het zaagblad op de machine het eeuwige leven heeft:eek: Neem bij tien verschillende mensen hun machine in handen en kijk naar het zaagblad, bij 7 van de 10 is dat blad zo stomp als wat. Ook de pro's bezondigen zich hier aan, terwijl ze wel geregeld schaafmessen en zagen op de paneelzaag wisselen blijft de cirkelzaag ongemoeid. Dat je dan tijdens het zagen tussen de blauwe rook staat is niet abnormaal natuurlijk. Daar doet ook het al dan niet aanwezig zijn van een spouwmes niks aan af.

De oudere zaagmachines zijn wel gevoeliger voor het verbranden van het hout wanneer dit gaat klemmen, ondanks de aanwezigheid van een spouwmes. De reden hiervoor is de aanwezigheid van dikkere zaagbladen op deze machines.En dan specifiek de body van het blad, de hardmetalen tanden steken minder over op de body, er is dan ook meer kans op wrijving.
Verder is ook de kwaliteit van de machine van belang, een zaagmachine waar de zaagas in ligt te zwabberen daar kan je zelfs met een scherpe zaag geen deftige zaagsnede uit te voorschijn toveren.

Dit is bij de nieuwere machines veel beter opgelost, een dunner blad in combinatie met iets meer oversteek van de tanden heeft minder kans op klemmen in de zaagsnede. Dankzij dit dunner blad kan ook het spouwmes komen te vervallen. Het is bijna niet mogelijk om die dunne zaagbladen te laten klemmen in het hout. Bij trekkend hout draait dat dunne blad zich altijd vrij. Daar komt ook bij dat een spouwmes van 1,8 à 2,2mm dikte ook geen zin meer heeft natuurlijk, dat ding plooit op die dikte alle kanten uit. Nog een voordeel van deze dunne zaagbladen, het kost heel wat minder moeite om het ding door het hout te duwen, deze bladen geven veel minder weerstand bij het zagen.

Dus de combinatie van een degelijke machine voorzien van een scherp zaagblad gaat altijd een rookvrije zaagsnede opleveren;) Ook in nat hout, warrig hout, etc.

Mvg,

André
 

tuoh

Oud hout
Nou André, jij kan ook mee in de cirkelzagen test volgende keer. De invalzaag van Bosch was overduidelijk een uitgeklede mafell en ook uit die fabriek. Misschien maken ze deze ook wel. Klinkt sls een mooi ding.

Scheppie,

iedereen die een nieuwe machine wil kopen zou zo een test moeten kunnen doen, dan pas kan je een objectief oordeel vellen lijkt mij.
Daarom was ik wel nieuwsgierig naar de uitkomst van jullie multitest, dat spaart mij een hoop moeite;) Zeker omdat ook Bosch in het rijtje stond wilde ik wel weten hoe die machine zich uit de slag trok tegen de marktleiders. Nu, zo te lezen valt dat heel goed mee.
Ik ken Mafell al jaren, en weet dat die superieure machines bouwen, maar de prijs hé. Voor een machine die ik niet dagelijks nodig heb is dat wat veel van het goede. Dan kan ik perfect leven met een machine die iets minder gesofisticeerd is, maar dan ook maar 1/3 kost. Belangrijkst voor mij is een sterke motor, een degelijke bouwwijze, en een eindresultaat waar ik tevreden over ben.
Nou, deze drie punten zijn zeker vervult, ik ben dus een tevreden gebruiker. Ook omdat voor mij het zagen van platen niet prioritair is, daar gebruik ik andere machines voor.


Mvg,

André
 

tuoh

Oud hout
Gandel,


zal deze week eens een paar foto's posten van de aanpassing. Dat had niet veel om het lijf, gewoon een groef van 2,5mm in de zool op de juiste afstand van het zaagblad en klaar is kees.
Er is geen mogelijkheid om de speling eruit te regelen, maar bij een zoollengte van 280mm is daar ook geen behoefte aan. Bij die zoollengte mag je al veel speling krijgen eer je dat gaat zien of voelen bij het zagen.

Zag zopas nog op de site van Bosch dat het type CE verdwijnt uit het gamma, enkel de GCE uitvoering blijft. Dan heb ik juist op tijd mijn machine gekocht;)


Mvg,

André
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Dan heb je zeker een slechte machine in handen gehad, en als dat dan je eerste machine is kan ik mij wel inbeelden dat je nadien septisch staat tegen andere merken en types.

Maar cirkelzagen die hun werk doen zonder rook vind je bij de betere merken zeer zeker. Als je bij het werken met cirkelzagen geconfronteerd word met rook dan is in veel gevallen het stompe zaagblad de schuldige.

Het was maar een groen Bosch, ook al was dat voor mij toen het beste merk dat ik kende. De machine koste nieuw amper meer dan het zaagblad dat nu op mij Festo staat :p
Maar ik had er amper een 20 tal meters mee gezaagd voordat ik ze verkocht, de zaag stond gewoon niet parallel op de basis waardoor je ze constant naar rechts moest wringen, anders zaagde ze in cirkels, waardoor de rook; zelfs in 18mm mdf, dennen balken moest ik niets eens proberen want ze viel stil zodra ze het aanraakte.

Blauwe bosch daarentegen is voor mij wel een degelijk merk, andere ingenieurs, andere fabrieken enz...

Scheppie, heb je de festool al geprobeerd met de anti splinter guard? Indien die behoorlijk werkt dan lijkt dat mij een snellere optie dan iedere keer twee maal te zagen bij mafell.
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.240
290
Heelsum
Maar ik had er amper een 20 tal meters mee gezaagd voordat ik ze verkocht

Opmerkelijk, als je hem net hebt waarom verkoop je hem dan in plaats van terug te gaan voor garantie?

Scheppie, heb je de festool al geprobeerd met de anti splinter guard? Indien die behoorlijk werkt dan lijkt dat mij een snellere optie dan iedere keer twee maal te zagen bij mafell.

Dat heb ik nog niet geprobeerd, moet ik nog doen, mijn eerste testje was een hele snelle. Ik wil eigenlijk niet mijn splinter guard eraan opofferen vor geval mocht ik die x echt nodig hebben. Das dan meteen ook wel een ding, die dingen slijten en de voorrits niet. Voorritsen gaat echt snel, knopje om en voilà. Geen ingewikkelde instelling oid. Splinterguard kost toch bijna 3 euro en moet je steeds vervangen.
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Opmerkelijk, als je hem net hebt waarom verkoop je hem dan in plaats van terug te gaan voor garantie?

Ik heb nooit gezegd dat ik hem net had, dat is 20 meter over meerdere jaren. En ik was nog tiener dus wist ik niet echt beter.

heb zelf de anti splinter ook nog nooit gebruikt, ik heb namelijk een voorritser op mijn paneelzaag. Maar ik zal de mijne vandaag eens opofferen, zien of het werkt! Als je hem dan ooit eens nodig hebt, dan weet je tenminste of je erop kan rekenen.

edit: compleet off topic, maar heb het getest op witte melamine 19mm met standaard 48T blad

zonder splinter kap: zuiver snit links, onzuiver rechts, onderaan overal onzuiver
met splinter kap: zuiver links en rechts, onderaan onzuiver
eerst 3mm diep achteruit voorritsen zonder splinter kap: zuiver links en rechts, onzuiver onderaan

de splinterkap werkt goed, de snit is links en rechts even goed, maar bij het eerst achteruit zagen op 3mm diepte kreeg ik een chirurgisch zuiver snit links en rechts echt perfect.
Dat de onderkant steeds onzuiver is begrijp ik niet, bij paneelzagen is de kant waar de zaag uit steekt juist de zuivere kant, misschien is het met een speciaal melamine blad wel zuiver?
 
Laatst bewerkt:

bjorn

Post veel
14 aug 2009
754
3
Twente
Gandel,


zal deze week eens een paar foto's posten van de aanpassing. Dat had niet veel om het lijf, gewoon een groef van 2,5mm in de zool op de juiste afstand van het zaagblad en klaar is kees.
Er is geen mogelijkheid om de speling eruit te regelen, maar bij een zoollengte van 280mm is daar ook geen behoefte aan. Bij die zoollengte mag je al veel speling krijgen eer je dat gaat zien of voelen bij het zagen.

Zag zopas nog op de site van Bosch dat het type CE verdwijnt uit het gamma, enkel de GCE uitvoering blijft. Dan heb ik juist op tijd mijn machine gekocht;)


Mvg,

André

Als je graag een compacte zool wilt kun je dan niet even makkelijk bij de GCE het gedeelte voor de festool/makitarail eraf zagen zodat je de gleuf voor de bosch/mafellrail houdt( die ook bij de bosch hoort)? Lijkt me voor de meesten handiger als er wat bijaan maken. Ben eigenlijk ook wel benieuwd wat het voordeel is van een compacte zool?

Verder vind ik 65mm net te weinig voor een allround zaag, kaphout, vuren balken dus, zijn meestal 70 mm dik ,kom je dus niet in 1 x door. Is dat bij jullie geen standaard dikte voor balklagen e.d.?

mvg, Bjorn
 

bjorn

Post veel
14 aug 2009
754
3
Twente
Scheppie,

iedereen die een nieuwe machine wil kopen zou zo een test moeten kunnen doen, dan pas kan je een objectief oordeel vellen lijkt mij.


Doet me denken aan een bedrijf waar ik gewerkt heb, iemand van kantoor had daar de taak om te beslissen over het aan te kopen gereedschap, zelf nog nooit mee gewerkt dus. Heb daar wel eens gevraagd of ik ook voor hun de computer mocht uitzoeken.
 

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.948
88
West-Friesland
Scheppie,

iedereen die een nieuwe machine wil kopen zou zo een test moeten kunnen doen, dan pas kan je een objectief oordeel vellen lijkt mij.

Doet me denken aan een bedrijf waar ik gewerkt heb, iemand van kantoor had daar de taak om te beslissen over het aan te kopen gereedschap, zelf nog nooit mee gewerkt dus. Heb daar wel eens gevraagd of ik ook voor hun de computer mocht uitzoeken.
Dit komt op mij zeer bekent over Ja, ze worden steeds slimmer:D
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.240
290
Heelsum
Doet me denken aan een bedrijf waar ik gewerkt heb, iemand van kantoor had daar de taak om te beslissen over het aan te kopen gereedschap, zelf nog nooit mee gewerkt dus. Heb daar wel eens gevraagd of ik ook voor hun de computer mocht uitzoeken.

Laat me raden, mocht niet... ;)
 

tuoh

Oud hout
Als je graag een compacte zool wilt kun je dan niet even makkelijk bij de GCE het gedeelte voor de festool/makitarail eraf zagen zodat je de gleuf voor de bosch/mafellrail houdt( die ook bij de bosch hoort)? Lijkt me voor de meesten handiger als er wat bijaan maken. Ben eigenlijk ook wel benieuwd wat het voordeel is van een compacte zool?

Verder vind ik 65mm net te weinig voor een allround zaag, kaphout, vuren balken dus, zijn meestal 70 mm dik ,kom je dus niet in 1 x door. Is dat bij jullie geen standaard dikte voor balklagen e.d.?

mvg, Bjorn

Bij de GKS een stukje van de zool zagen had ook gekund, maar dan is tevens de opstaande rand weg, en die zorgt mee voor een stijve zool.

Persoonlijk heb ik een hekel aan die halve voetbalvelden als zool;) Een compacte zool geeft een compacte en dus handelbare machine waar je allerlei kunstjes mee kan uitvoeren. Bij massieve houtbouw pennen zagen bvb. Dat gebeurt dan uit de vrije hand en analoog aan wat je met de handzaag doet, gewoon op het lijntje zagen dus.
Inzetten gebeurt op een hoek van 45° ook weer dezelfde manier van werken als met een handzaag, maar minder vermoeiend. Bij dit klusje hou je met de linkerhand de zool vast, op een dusdanige manier dat je vinger als geleider werkt.

Daarom ook dat elke gram die de machine minder weegt winst is. Een compacte zool is even stabiel als een grote zool, maar door die compactere bouw krijgt de machine meer mogelijkheden. De machine is ook heel wat beter te manipuleren bij speciale gevallen.

Kaphout en hout voor roosteringen is hier meestal 63mm ongeschaafd,heb dus nog enkele mm over;) Idem voor hardhout overigens, ramen- en deurenhout is meestal 50mm à 65mm dik.
Elke machine heeft een grens, ik heb gewoon de grootst mogelijke gemene deler gezocht. Voor de dikkere houtmaten heb ik nog een andere machine achter de hand;) Maar die is een stuk zwaarder.

De meeste jobs kan ik met de nieuwe machine perfect aan, anders had ik ze niet gekocht. Maar het is inderdaad een heel belangrijk punt. Weten waarvoor je de machine gaat gebruiken, en welke afmetingen je er mee wil verwerken. Op goed geluk een bepaalde machine aanschaffen loopt nogal eens faliekant af, als de capaciteit niet toereikend is staat het ding meer in de kast dan ermee gewerkt word. En dit is dan jammer van de investering.


Mvg,

André
 

bjorn

Post veel
14 aug 2009
754
3
Twente
@ Tuoh, als je met jouw Bosch een verstek zaagt op de geleiderail, zaagt hij dan niet in de geleiderail, zoals de vorige modellen van Bosch, met een ander model geleiderail trouwens?
 

bjorn

Post veel
14 aug 2009
754
3
Twente
Op een filmpje heb ik gezien dat de zaaglijn tov de rail gelijk blijft bij het op 45 graden zetten van de machine, echt een blauwe mafell dus.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.