Blanke polyurethaan lak

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.050
1.682
Terkaple
www.woodworking.nl
Nu ben ik al jaren geen liefhebber meer van blanke lak, en gebruik voor mijn werkstukken zoals kistjes en meubels, hoofdzakelijk hardwaxolie, of ook wel eens een combinatie van olie, daarna schellak en als toplaag was. Beide methode geven een mooi en redelijk duurzaam resultaat, het ziet er goed uit en voelt ook prettig aan.
Maar ik was gisteren aan het lakken met blanke polyurethaan lak van TOA (lokaal merk, ruim 1 liter (1/4 gallon) voor 5 euro) en het verwerkte prima en was binnen 20 min droog. Het maca hout wat ik zaterdag gekocht had lag in de buurt en ik kon het niet laten door er even een lik overheen te geven. Tja, dan wordt ik bijna weer enthousiast om meer met lak te doen :).

jaap

maca gelakt.jpg
 

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Mooi resultaat Jaap. Het is misschien wel vloeken in de kerk, maar bij restauraties spoot ik wel 1 of 2 lagen polyurethaanlaak op het hout. Na een half uur licht schuren met staalwol OOOO, was erover, uitpoetsen en je hebt een perfect resultaat.
vr.gr. Jan Pranger.
 

baas

Administrator
5 jun 2012
176
142
Ja, maar na een dag is de lak aardig ingeklonken en het mooie er weer van af. Maar een laagje of 6 a 7 en tussentijds vlakschuren zal wel een mooi resultaat opleveren. Maar jouw methode is niet zo veel mis mee Jan, alleen de restaurateur na jou, over 50 of 80 jaar, zal misschien even slikken. Maar die beschikt dat misschien over een nano surface sander van sony en is de klus in een oogwenk (een aantal nano sec) geklaard. Maar na al mijn olie en was, is zo'n echt hoogglans oppervlak wel mooi.

jaap
 
Laatst bewerkt door een moderator:

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.050
1.682
Terkaple
www.woodworking.nl
Ja, het is mooi spul wr1944. En bij jouw in de us is ook nog een wipe-on versie te koop, die gewoon met een doek opbrengt, net als olie. Helaas was mijn koffer laatst vol en een blik lag in de bagage is misschien ook niet zo slim.

jaap
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.