Zigzagstoel Rietveld

arie

Nieuw lid
16 mrt 2008
13
0
Net opgeleverd : zigzagstoel volgens Rietveld.De verbinding rugleuning-zitting is met de hand gemaakt ,alle andere verbindingen met de bovenfrees , waarvoor ik eerst aparte hulpstukken gemaakt heb.In de scherpe ' vouwen' , die volgens de originele tekeningen met bouten ' versterkt' dienen teworden, heb ik om de 3 cm een eiken lamel (ik weet niet of dat de goede benaming is ...) gefreesd.
Arie
 

Bijlagen

  • DSCN5789.jpg
    DSCN5789.jpg
    78,7 KB · Weergaven: 401
  • DSCN5790.jpg
    DSCN5790.jpg
    82,2 KB · Weergaven: 398
A

Athanor

Guest
Goed resultaat! Lijkt me toch spannend om voor de eerste keer een zitproef te doen. Het ontwerp is zo tegendraads met een klassieke stoel. Maar is zelf ook weer een klassieker geworden. Ik wil er zelf ook nog wel eens een maken. Heb je nog foto's gemaakt van de constructiedetails?

Hier mag je trots op zijn hoor!


Fons
 

arie

Nieuw lid
16 mrt 2008
13
0
Bedankt voor jullie reacties.
Ik heb bij een bouwmarkt zo'n meubelpaneel gekocht dat ik daar alvast in 4 stukken van gewenste lengte heb laten zagen.De naam van het materiaal is exotisch maar volgens mij is het een ratjetoe van merantie , merbau etc.
Ik heb Rambo beitsen gemengd van mahonie en teak, want de een vond ik te rood en de ander te bruin-oranje.Kersenbeits van die merken is helemaal een ramp : je werkstuk krijgt de kleur van een stoofpeer!
Daarna nog eens met transparante lak afgewerkt.
Het is best een zeer stijve stoel geworden.M'n zoon van 90 kg gebruikt 'm nu als bureaustoel.
Van de hoekverbinding met die lamellen heb ik eerst een proefmodel van ca 10 cm breed gemaakt en dat belast met spanbanden en gewichten en voorzichtig geconcludeerd dat een uitvoering zoals nu gemaakt zeker geschikt zou zijn voor een persoon van 100 kg.!
De planken heb ik , in een daarvoor speciaal gemaakt hulpstuk, met de bovenfrees van hoeken van ca 22.5 graden voorzien.
Na het verlijmen van de planken heb ik in die 'vouwen' met een 8 mm spiraalfrees van CMT die sleuven gefreesd - ook weer in een speciale mal - en daar die lamellen ingelijmd.Aan de binnenkant van de vouwen zit nog een vullat over de volle breedte van de stoel.Ook dat vullatje moet je natuurlijk in de goede schuintes schaven tot het zuiver in die hoek van 45 graden past.
Een leuk en uitdagend project was het...

Arie
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.