Blad bevestigen aan onderstel

Recht en Hoekig

Nieuw lid
16 jul 2012
7
0
Breda
www.rechtenhoekig.nl
Hallo forumleden,

Van vuren/grenen balkjes heb ik een tafelblad gemaakt. Het hout blijft werken wat kieren geeft, niet mooi!

Nu een andere constructie toegepast maar gedachten is dat de kieren ook komen door de bevestiging van het blad aan het onderstel.

Het onderstel is van staal. Het blad heb ik vastgeschroefd aan een 2 stalen strips, elk balkje met 2 schroefjes. Er is dan geen ruimte voor het hout om te werken. Mijn idee was dat zo kromtrekken wordt voorkomen, dat klopt. Maar groei en krimp maken dat de balkjes van elkaar trekken met kieren als gevolg.

Heeft iemand een idee of advies hoe ik het blad aan de tafel kan bevestigen met ruimte te geven voor krimp en rek?

Mvg

Bart
 

Bijlagen

  • IMG_1456.jpg
    IMG_1456.jpg
    79,7 KB · Weergaven: 416
  • DSC00971.jpg
    DSC00971.jpg
    38,4 KB · Weergaven: 414
  • DSC01016.jpg
    DSC01016.jpg
    66,2 KB · Weergaven: 411

A.N

Actieve deelnemer
Normaal gesproken gebruik je bladwervels om een grenen blad op het onderstel te bevestigen,
maar dat is met dit onderstel niet mogelijk.

Als ik het goed zie heb je 3 gaten in de lange zijde van het onderstel zitten, heb je daar het blad op bevestigd?
Dat is nml niet voldoende, normaal gesproken kun je aan de kopse kant van een grenen blad beter om de 10 cm een
verbinding maken met het onderstel, daar zit nml de meeste werking van een blad.

Op de foto is niet te zien hoe het hout verlijmd is, als de groeiringen (bij dosse gezaagd) om en om liggen zou het in principe goed moeten gaan.

De gaten voor de schroeven in het onderstel moet je iets groter boren, door een grotere ring dan het boorgat aan de onderkant te plaatsen kunnen de schroeven en het blad zo iets krimpen en uitzetten.

Succes
 

joppe

Actieve deelnemer
21 mei 2010
257
0
Apeldoorn
Hallo Bart,

Dat gaat niet lukken met alleen de gaten wat groter boren. Door het blad dat je gemaakt hebt met de draad dwars op de lengte heb je een grote beweging in het blad gemaakt. Het uitzetten in krimpen kan zomaar een cm of 2 zijn.
Mogelijke oplossing, aan de beide lange zijden aan de binnen kant een strip lassen gelijk aan de bovenkant van het proviel. Van onderaf kun je dan met behulp van houten klosjes het blad aan het onderstel bevestigen. Klosjes klemmen dan om de strip.
Hoop dat je er wat mee kunt.

GroetJos
 

Recht en Hoekig

Nieuw lid
16 jul 2012
7
0
Breda
www.rechtenhoekig.nl
Hallo Jos,

Dank voor je reactie. Onderstaand het hele relaas met foto;s. Mogelijk dat je een afbeelding hebt van je voorbeeld?

Wat ik heb gedaan zijn balkjes aan 4 kanten gezaagd om ze te schaven en recht te maken, bij gebrek aan een vandiktebank/vlakbank etc.
In eerste instantie ze koud aan elkaar gelijmd met bruislijm.
P1080365.jpg

Blad 1
DSC01016.jpg

IMG_1635.jpg
Blad 2
Nu bij de tweede poging de balken aan 2 kanten een sponning gezaagd en daarin met melklijm een strook bruin hardboard gelijmd. Vervolgens de balken met melklijm verder aan elkaar gelijmd. Gelet op de nerven naar boven laten richten, de richting om en om gespiegeld.
In beide opzets zal het hout blijven werken maar is het loskomen van elkaar tot op heden als los blad niet voorgekomen.
IMG_1452.jpg
Metalen strip


IMG_1456.jpg
Het onderstel
Om het houten blad aan het stalen onderstel te bevestigen heb ik twee metalen strips aan elke balk vast gemaakt in de lengte. Door deze strip lijkt met blad te zweven op het onderstel en zit het goed vast: dacht ik!
IMG_1501.jpg

Eindbeeld

Deze methode geeft geen ruimte voor de krimp en rek van het hout, welke ik nu begrijp eigenlijk onvermijdelijk is?
Bovenstaande methode van Jos lijkt me een oplossing al zie ik het nog niet voor me hoe uit te voeren.

Mocht iemand een idee hebben met afbeelding, ik houtd me van harte aanbevolen!

Een leuk ontwerp maken is een, het technisch uitvoeren blijkt een uitdaging.

Met vriendelijke groet,

Bart
 
Laatst bewerkt:

Ad Beumer

Actieve deelnemer
4 aug 2011
322
24
Kun je geen sleuf maken door een aantal gaten in die strip met elkaar verbinden? De meeste rek/krimp zal in dit geval toch in de lengterichting van de tafel optreden. Als je het blad in het midden van die sleuf vastzet zou er ruimte voor beweging genoeg moeten zijn. Je zou zelfs een sleuf over de hele lengte van de strip kunnen zagen, dan maakt het niet uit waar je het blad vastschroeft. Ik ben alleen geen metaalbewerker dus ik heb geen idee wat handig is.
Ik zou geen al te lange schroeven nemen om het blad vast te zetten. Als er toch iets vastloopt dan is het beter dat er een schroefje uitscheurt dan dat het hele blad splijt.
 

Recht en Hoekig

Nieuw lid
16 jul 2012
7
0
Breda
www.rechtenhoekig.nl
Dank voor alle reacties!

Omdat ik het nu toch goed wil doen ben ik bij een meubelmaker naar binnen gelopen. Eigenlijk om hem het blad te laten maken, als dat zou kunnen. Deze had het te druk maar maandag mag ik met mijn hout bij hem door de vlak en vandiktebank. Dan zijn de vlakken gelijk en komt overal gelijkmatig lijm op. Bij hem gaat er dan ook lijm op en dan onder de pers. Na een half uur zou de lijm sterk genoeg moeten zijn om van balkjes een blad te maken!

Ik ben heel benieuwd of het gaat lukken. Hij heeft er goede ervaringen mee. Ik neem balken mee van 2,40m die door midden gaan. Zo kan ik de nerven steeds perfect spiegelen zoals zou moeten.

Na het lijmen gaat de ijzeren strip onder de frees. Gaten worden samengebracht tot strepen van 5 cm. Dit dan om de 10 cm. Zo blijft het blad op de strip zitten met ruimte tot bewegen voor krimp en rek. Opbollen zou zo uitgesloten moeten worden.

Die krimp en rek is enorm! Had een proefblad zelf gemaakt van vers hout en dat een maand op kantoor onder mijn voeten gelegd. Dat is van 171 naar 168 gekrompen en nu in de loods naar 170 gegroeid... Hout is sterk!!!

Hou(t)d jullie op de hoogte, vind het leuk om mijn leerproces te delen.

Met vriendelijke groet,

Bart Boschma
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.