teak hout afwerken

De Klusjesman

Nieuw lid
13 jul 2012
2
0
Ik ga een bad voor een klant omkasten met teakhout. Wat kan ik best gebruiken om dit hout te behandelen zodat mooi blijft.
Alvast bedankt
Luc
 
A

Athanor

Guest
Welkom hier klusjesman!

Teakhout wordt meestal gekozen vanwege de vochtbestendigheid, zie scheepsdekken e.d. Dan wordt het niet afgewerkt. Vooral in combinatie met zeewater heb je een zeer duurzame combinatie. Past ook in deze tijd met behoefte aan robuust en "oud hout". Maar dat zal de bedoeling van klant wel niet zijn:) als je het wilt afwerken met een lak o.i.d moet je het volgens mij eerst goed ontvetten met thinner of aceton, want het is van nature een vette houtsoort.

Fons
 

De Klusjesman

Nieuw lid
13 jul 2012
2
0
Lak vind ik niet een optie, ik dacht eerder om alles in de olie te zetten. Ik bedenk dat men bad zeep en andere aanverwante producten gebruikt en die mogen niet in het hout trekken. Maar welke olie gebruik ik best, danisch oil of de teakolie zelf.
 

martie

Actieve deelnemer
28 nov 2010
88
18
Groenlo
Ik heb een aantal badkamermeubels gemaakt van teak olie. Zoals Fons ook al zegt, moet je het eerst heel goed ontvetten.
Ik gebruik altijd Monocoat olie en dat bevalt me goed. Het is in veel kleuren te krijgen. Ook kun je het onderling mengen zodat je iedere kleur kunt maken.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.