ervaringen hammer AF 14 afzuiging

PBT

Actieve deelnemer
Ik ben van plan om de 230v variant van de hammer AF 14 (2.2 kw) te gaan kopen. Deze heeft eeen zuigkracht van (uit mijn hoofd) 2350m3/min en een aansluiting van 140mm. Zou ik deze aan een vast leidingnetwerk kunnen zetten? En heeft er iemand ervaring met deze afzuiging?

Ik had het volgende in gedachte: buizen van 140mm, en naar de machines toe een 45 grade T-stuk met daaraan een 100mm buis tot aan de machine. Uiteraard met afsluiters ertussen. Is deze machine hiervoor geschikt? Qua machines heb ik een electra beckum tkhs 315 tafelzaag, een scheppach hm1, en er komt nog een frees bij, als de afzuiging van Hammer me bevalt, zal dit waarschijnlijk de versie van Hammer worden.
De afkortzaag en de lintzaag komen aan mijn "oude" afzuiging te hangen met een vermogen van 950m3/uur... lijkt me genoeg voor deze 2 machines.

En om niet alweer de discussie te krijgen waarom geen op krachtstroom, deze wordt NIET aangelegd. Er ligt een 5-aderige kabel, maar deze is te dun voor het vermogen dat ik hier vanaf haal over 50m (5x2,5mm2). De stroom haal ik vanaf een andere groep (tuinhuis heeft een aparte groep om 4 TLbuizen te laten branden). Helaas is de groepenkast vol en zou dus om een extra groep te plaatsen de hele groepenkast vervangen moeten worden (we hebben nog van die mooie ouderwetse porseleinen draaistoppen). Vandaar dat deze vanaf de groep van het tuinhuis zal komen. Helaas liggen er dan wel nog 2 ongebruikte aders vanaf de meterkast maar dat is niet anders. Ik ga geen €500 en meer investeren in een nieuwe meterkast.
 
A

Athanor

Guest
Ik kan je niet adviseren op basis van ervaring met de Hammer afzuiging. Wat volgens mij wel aan te bevelen is dat je tot aan de machine aansluiting een zo groot mogelijke leiding legt. Ik denk daarbij aan slangen van 1200 mm met een reductiemof naar 100 op de aansluiting van de machine. Er zijn zelfs enthousiastelingen zie de aansluitingen op de machines ombouwen naar bijv. 1200.

Fons
 

PBT

Actieve deelnemer
ik ben van plan om een leidingwerk van 140mm aan te leggen en daar dan van aftakken met 100mm buizen / slangen. Op deze manier hadden we het ook gemaakt bij mijn 1e baas. echter dan aftakkend van een 300mm leiding naar 140 aan de machine.

totale lengte van mijn buizen stelsel zal +/- 10m worden schat ik omdat ik met 2 aparte afzuigingen ga werken. De "grote" hammer afzuiging komt dan aan de grotere machines, en de "kleine" merkloze afzuiging komt dan aan de afkortzaag en tzt aan de lintzaag.

Waar deze vraag hoofdzakelijk om gaat is dus of deze afzuiging hiervoor geschikt is.

edit: zou dit misschien iets zijn? qua prijs en motorvermogen hetzelfde, echter deze heeft een max volume stroom van 3900m3/uur en er zitten 2 zakken onder. Tevens heeft deze een 150mm aansluiting ipv een 140mm. Ik ken tendotools niet dus zou het echt niet weten....

http://www.tendotools.com/documents/catalog/stofafzuiging/dusty-tt6000.xml?lang=nl
 
Laatst bewerkt:

Ton Vinken

Nieuw lid
1 jul 2011
22
0
IK heb het volgende probleem met mijn afzuiger, als ik veel af moet zuigen zeg maar krullen van de vandiktebank dan verstopt de aanvoerbuis. Ik kreeg het volgende plan om een grofafval dus krullen bij de machine zelf op te gaan vangen met een soort cycloon en het fijnestof verder af te zuigen. Dus bij de machine blijven de zware krullen en houtstukjes welke ik dan zo in de afvalbak kan kieperen en het fijnstof gaat naar de stofzak. Ik denk dat dit een hoop volume vermindering geeft in de stofzak en het is in een minuut geregeld om het zwaar spul te verwijderen.
 
A

Athanor

Guest
Ik heb dat probleem ook bij mijn afzuigunit gehad. Bij de ingang naar het huis van de ventilator bleek toen een soort raster te zitten om te voorkomen dat je met de vingers in het ventilatorhuis kunt komen. Dat bleek de dader te zijn! Dat heb ik er uitgezaagd, en sindsdien geen last meer van verstoppingen.

Fons
 

PBT

Actieve deelnemer
zou ik voor de buizen van die spiraliet buizen kunnen gebruiken? die zijn een heel stuk goedkoper dan de buizen van bv. felder...

Iemand die toevallig meer weet van tendotools? De machines van hun schijnen niet echt bepaald goed te noemen lees ik, eerder slecht. Ik weet niet of dit voor hun afzuigingen ook geldt?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.