Kinzo vandiktebankje beitels.

Ton Vinken

Nieuw lid
1 jul 2011
22
0
Beste allemaal:
Ik heb een Kinzo vandiktebank en voor mijn doel is dit een perfecte machine totdat ik beitels nodig had. Kinzo blijkt faliet en er is naar mijn mening niet meer aan deze beitels te komen. Weet iemand of er nog onderdelen van deze machines ergens te koop zijn of dat er andere beitels ook in passen of pas gemaakt kunnen worden. De beitels zijn geen probleem maar deze hebben een sleufje waar pennetjes van de bank in vallen of mogen deze verwijderd worden waardoor de beitel dus los in de houder geklemd worden.:confused:
 

peterderooij

Actieve deelnemer
7 sep 2008
584
0
Het klopt dat Kinzo failliet is gegaan, halverwege 2009 o.i.d desalniettemin zie ik weer meer kinzo gereedschap verschijnen dan ooit te voren. Ook is hun website weer volledig operationeel en staan er handleidingen op die eind 2011 gedateerd zijn. Dus ik denk dat Kinzo een herstart gemaakt heeft.
 

peterderooij

Actieve deelnemer
7 sep 2008
584
0
...maar deze hebben een sleufje waar pennetjes van de bank in vallen of mogen deze verwijderd worden waardoor de beitel dus los in de houder geklemd worden.:confused:

Ik vermoed dat deze sleufjes er niet voor niets zitten en raad je af om messen zonder deze sleufjes te gebruiken. Wel kan je contract opnemen met Kinzo om te kijken of ze nog nieuwe messen kunnen leveren.
 

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
446
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Je hebt die sleufjes nodig om de beitels op hoogte te verstellen, zodat ze goed uitgelijnt staan ten opzichte van de bladen. Maar dat is in mijn geval zo (HBM machine)

Los klemmen lijkt me niet verstandig, zacht gezegt.
 

jan jansen

Actieve deelnemer
28 okt 2010
127
3
Aldeboarn - Fryslan
Beste allemaal:
Ik heb een Kinzo vandiktebank en voor mijn doel is dit een perfecte machine totdat ik beitels nodig had. Kinzo blijkt faliet en er is naar mijn mening niet meer aan deze beitels te komen. Weet iemand of er nog onderdelen van deze machines ergens te koop zijn of dat er andere beitels ook in passen of pas gemaakt kunnen worden. De beitels zijn geen probleem maar deze hebben een sleufje waar pennetjes van de bank in vallen of mogen deze verwijderd worden waardoor de beitel dus los in de houder geklemd worden.:confused:

Een oudere topic maar toch je weet het niet. Ik heb ook zo`n ding nog staan en het is mij niet gelukt aan passende beitels te komen..jou wel?
 

jan jansen

Actieve deelnemer
28 okt 2010
127
3
Aldeboarn - Fryslan
vermelden welk type machientje het is is wel zo handig.

dat type nummer weet ik zo niet maar de beitel heeft de maat:259x18 2x3 2 HSS 18%. De Kinzo van tegenwoordig heeft de naam overgenomen maar niet alle oude apparatuur. Via hen heb ik geen nieuwe beitels kunnen verkrijgen. Iemand die een bedrijf kent die beitels op maat kan maken? Die uitsparingen in de beitel heb ik bij geen enkele vergelijkbaar vandiktebankje terug kunnen vinden.
 

zuma

Post veel
20 jan 2009
974
2
Gouda
Vaak kan het bedrijf dat keermessen en beitels of zaagbladen slijpt ook keermessen en bijtels op maat maken voor je.
 

zuma

Post veel
20 jan 2009
974
2
Gouda
Ik doe het eigenlijk altijd via Buitelaar in Gouda en die levert het in bij Leitz. Leitz kan ook maatwerk leveren.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.919
2.536
Ik gebruik een setje goedkope magneetblokjes voor de hoogte instelling, dan kan je gewoon messen zonder gleufjes kopen.Mijn ervaring is dat messen met gleufjes vaak 3x zo duur zijn. Volgens mij heeft appleby woodturnings je messen in het programma. Te vinden op evilbay uk. Ik heb goede ervaring met hun.
 

titatommek

Nieuw lid
17 sep 2021
1
2
nederland
Aangezien woodworking.nl een van de weinige resultaten is als je zoekt naar " kinzo 48P5200 vandiktebank" wil ik toch graag delen hoe je aan nieuwe messen kan komen (of andere onderdelen/handleiding).
Uiteraard is deze kinzo geen uniek product zoals hierboven ook gezegd werd. Na wat zoeken ben ik erachter dat de kinzo lijkt op de MacAllister COD1500PT en dat dezelfde machines (alleen in andere kleur dan de Kinzo) verkocht werden onder Fox F22-561 & Axminster CC10T.
Als je hier op gaat zoeken kom je messen tegen met de afmeting 257x18.2x3.2 ipv 258x18.2x3.2. Echter is het mes uit de kinzo helemaal geen 258 maar eerder 257.5. De gleuven zitten ook op de juiste plek. In de CC10T handleiding staat trouwens dat je ze tot 14 mm mag terug slijpen (vind ik wel wat veel dan ben je aan de voorzijde al tot de gleuf aan het slijpen)
H0152d83c1d294df3bce805761a5a75c8l.jpg
 
  • Leuk
Waarderingen: MartijnEHV en TonP

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.