Het draaien van enorme houten ballen

Haye Galama

Actieve deelnemer
18 feb 2012
136
0
Breukelen
Deze man maakt met zelf gemaakt gereedschap enorme ballen van hout.

Om dit allemaal te kunnen betalen heeft hij zijn boerderij verkocht...

Het fijne weet ik er verder niet van.

Indrukwekkend om naar te kijken is het in ieder geval wel.

http://vimeo.com/41892788
 

blokbeton

Actieve deelnemer
29 nov 2011
28
2
heel gaaf om dat te zien, misschien iets om in de toekomst voor mij in het klein na te doen...
 

TH0M

Actieve deelnemer
9 sep 2010
664
29
Arnhem
Gave ballen maakt deze man! Vind het wel vreemd dat zijn draaibank zo schokkerig draaid!
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
888
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Hoe bedoel je schokkerig? Omdat de ruwe oppervlakken 'getrapt' zijn? Dat heeft volgens mij vooral te maken met het feit dat zijn 'beitel' een frees is - je ziet dan ook op die richels de draaisporen van de freeskop weer terug.
 

WR1944

Oud hout
Als ik het goed bekeken heb wordt het geheel aangedreven door een verbrandingsmotor. Als de beitel/frees hout tegen komt met een verschillende dichtheid of zelfs een opening dan zal het toerental wat varieeren. Met een flink vliegwiel, een tandwiel overbrenging en daarmee een hoger toerental van de motor zal het beter moeten gaan.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
888
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Ja, hij draait op een aftakas, net als de as van een trekker die bijvoorbeeld een kunstmeststrooier aandrijft, of de aftakas van een Unimog. Een Unimog zou hiervoor overigens een beter geschikt apparaat zijn geweest dan de immense truck die hij heeft omgebouwd. Denk ik.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.