Bovenfrees mal Zwaluwstaarten

Jan-Willem

Actieve deelnemer
6 jul 2012
34
0
Ik ben van plan om een aantal meubelen te maken en daarin wil ik graag zwaluwstaart verbindingen maken.
Nu heb ik al een bovenfrees (een Metabo) dus zoek ik een mal/sjabloon om zwaluwstaarten te maken (zoiets als de Festool VS 600 maar dan goedkoper en graag universeel)

Nou ben ik zelf al een beetje op onderzoek geweest en heb onder andere merken zoals CMT, Leigh, Trent, Axminster gevonden die ook dit soort systemen hebben. Maar bij de lokale bouwmarkten/gereedschap speciaalzaken kom ik alleen Festool tegen maar dat vind ik wat te duur om mee te beginnen. Mijn vraag aan jullie is kennen jullie nog andere merken die dit soort systemen hebben.

Weten jullie waar deze systemen te zien zijn in de buurt van Rotterdam of in de buurt van Hengelo (mag ook in Duitsland/ik ben sowieso benieuwd naar goede gereedschap speciaalzaken in Duitsland).

Ik zoek in iedergeval een systeem dat een minimale werklengte heeft van 600 mm.

Alvast bedankt.
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.097
235
Goeree-Overflakkee
Freessjablonen zijn in NL ook wel te koop (andere dan Festool). Tijdje terug ben ik er volgens mij meerdere tegengekomen tijdens googlen naar bovenfrees spullen.

Je kan hem ook zelf maken. Best een werk, maar hoeft maar één keer. Ik heb een handboek waar in staat hoe je die maakt bv. met een cirkelzaagtafel.
 

Jan-Willem

Actieve deelnemer
6 jul 2012
34
0
Ik heb ook wel andere freessjablonen gevonden maar allemaal van CMT en Trent maar freessjablonen zoals Arie ze aangeeft heb ik nog niet gezien.

bedankt in iedergeval voor de reacties!
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Een beetje zoeken op het forum levert veel informatie op. WR1944 heeft b.v. geschreven over zijn porter cable zwaluwstaartmal, maar je vindt ook info over de Leigh, VS600 van Festool etc. En vragen staat ook vrij natuurlijk. Bedenk dat je bij een bepaalde mal ook een bepaalde frees hoort en dat bij amerikaanse mallen frezen horen met een schacht die in inches is, meest 1/4 of een 1/2. Dan moet je bij de bovenfrees wel een spantang hebben die een 1/4 of 1/2 inch is.
Heel interessant was vorig jaar de actie van ons forumlid Thom, die een aantal mallen heeft gemaakt voor forumleden. Hier de link naar die post.

jaap
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.