Tafelverlenging/verbreding Festool CS 70

Lucas

Nieuw lid
30 sep 2010
9
0
Hallo Heren!

Ik ben al enkele jaren in het bezit van een Festool Cs 70.
Een geweldig apparaat wat is destijds voor een mooie prijs van iemand heb kunnen overnemen.
Dit is versie CS 70E waar alleen de multifunctionele hoekaanslag als accessoire bij zit.
pkom_hs_cs70eb_561146_p_01a.jpg

Helaas loop ik vaak tegen het probleem aan dat ik groot plaatmateriaal niet op deze tafel kan zagen.
Dit wegens de beperkte lengte en breedte van de opstelling.
Nu biedt Festool een tafel verbreding, tafelverlenging en lengteaanslag aan zodat deze tafel ook groot plaatmateriaal zagen.
De machine ziet er dan (ongeveer) zo uit:
pkom_hs_cs70ebset_561146_p_01a.jpg

Nu is dit een prachtig systeem, maar dit kost ook aardig wat geld:
tafelverlenging ~270
tafelverbreding ~370
lengteaanslag ~270

Een extra bedrag van 910,-

Is het haalbaar om zelf een tafelverbreding/verlenging te maken die een vergelijkbare accuraatheid biedt?
 
Laatst bewerkt door een moderator:

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Waarom niet, het moeilijkste is dan de parallel geleider er op doen glijden. Of is het enkel de bedoeling om de tafel te vergroten, en niet zo zeer om breder met de geleider te kunnen zagen?
Detail fotos van de actuele rand zouden helpen.
 

Lucas

Nieuw lid
30 sep 2010
9
0
Het is de bedoeling dat ik grote platen op de bank kan zagen.
Hiervoor heb ik een verbreding van de tafel en een parallel geleider met een groot bereik nodig.
Zie deze betere foto van het concept (geleiderail aan de linkerkant negeren).
Bij grote platen is een tafelverlenging uiteraard ook handig, maar dit lijkt me makkelijk te fabriceren.
IMG_4068.jpg

De rand van de tafel heeft een V vormig aluminium profiel.
Het lijkt me vrij lastig een passend stuk hier op de monteren, of vergis ik me hier in?

Ook lijkt me dat de constructie van de parallel geleider ook erg kritisch is.
Er mag geen offset in de afstand tussen het zaagblad en de geleider voor de boven en onderkant van de lat zijn.

Zie detail tekening van rand: http://www.kruis.nl/onderdelen/tekening.gif?merk=festool&tekening=489841_1
 
Laatst bewerkt:

WR1944

Oud hout
Misschien kan je een paar rolbokken gebruiken. Door een drie- of viertal rolbokken rond de zaagtafel te plaatsen kan je ook grote platen ondersteunen. De bokken kan je in hoogte verstellen zodat de bokken in hetzelfde vlak liggen als de bovenkant van de tafel. Als ik de foto's bekijk lijkt het me vrij lastig iets degelijks en fonctionerends te maken op die V-profielen. Ik heb voor een MFT/3 een tafelverlenging gemaakt maar daar zit ook nog een T-groef onder de V. Dan heb je betere bevestigingspunten. Een langsgeleider zou iets simpelers zijn. Je kan de V-groef gebruiken voor de uitlijning en het geheel met een klem aan de onderkant vastzetten. Voor het mooie kan je ook nog de V-groef aan de achterkant gebruiken met een klem aan de onderkant. Als je ook nog een zijdelingse verstelling met schroefdraad kan maken heb je nagenoeg het origineel.
 
Laatst bewerkt:

RSI

Actieve deelnemer
26 jan 2012
69
0
Zijn idd dure opties, heb ik zelf ooit aan gedacht maar nooit gekocht.
Is een festool geleiderrail met cirkelzaag geen optie ?
Een grote tafel maken en dan kan je onbeperkt en juist plaatmateriaal zagen.
 

berton

Actieve deelnemer
28 aug 2010
80
0
Hoi,

Ik zou doen wat ik zelf doe, de grote platen inderdaad met een geleiderail en dan cirkelzaag gebruiken, of dat een een festool moet worden is natuurlijk jouw Keuze. ( Je kan eventueel de test afwachten en dan je conclusie trekken.)

Ik vraag me af of de festool tafel echt lekker werkt met grote platen daar ik hem zelf met het een keer testen met platen best beweging in zat ( daarom ook een mafell erika gekocht)

En zo ie zo een grote plaat te zagen in deze combinatie ik vraag het me af of dat altijd wel recht gaat.

En je hebt minimaal 2x de lengte van die plaat aan ruimte nodig.

Nee ik zou doen wat jezelf eigenlijk al aangeeft: cirkelzaag ( merk jouw keuze ) en geleiderail of zelfs 2 geleiderails.

gr Berton
 

bjorn

Post veel
14 aug 2009
754
3
Twente
Om in je eentje een groot (stuk) plaat te zagen op een zaagtafel valt zowieso niet mee. Zelf heb ik de verlenging, verbreding en de paralel geleider ook. De verlenging en de paralel geleider gebruik ik zelden, de verbreding gebruik ik af en toe, die heb il in de bus liggen. Ook in dit geval hangt het af van de uit te voeren werkzaamheden. In mijn dagelijks werk ben ik niet vaak meerdere gelijke delen nodig, een enkele plaat zaag je sneller en makkelijker met de invalzaag dan op een zaagtafel. Dan wordt mijn zaagtafel vooral gebruikt voor afkorten, stroken zagen, een keep uit een plint halen of een sponning zagen, allemaal dingen die je kunt zonder verbreding.
De keren dat ik kasten oid maak en dus meerdere panelen van exact dezelfde maat nodig ben gebruik ik de verlenging en verbreding wel, om dan met een invalzaag dezelfde nauwkeurigheid te krijgen valt niet mee.
Wat ik weleens doe als ik alleen ben en lange delen moet zagen is de zaag in de voorste stand vergrendelen, zodat je achter de zaag meer tafelblad overhoud.
Dit verhaal is eigenlijk ook geen antwoord op de gestelde vraag, ik heb zelf een keer de complete set tweedehands op de kop getikt en nu ik het bedrijfsmatig gebruik ga ik al helemaal niet meer met zelfgemaakte verbredingen ed te martelen, domweg omdat het me nu veel minder kost om gereedschap te kopen als toen ik het nog als particulier moest doen.

Mvg, Bjorn
 

bjorn

Post veel
14 aug 2009
754
3
Twente
Heb nog even nagedacht en mijn universele aanslag uit de bus gehaald en mischien een oplossing bedacht.
Hoop dat ik het een beetje kan verwoorden

Als je je nou kans ziet om een verbreding van multiplex oid te maken die je aan de zijkant van je zaagtafel bevestigd. Er van uitgaand dat je de zaag in de middelste stand zet bij het schulpen, zou ik dan in het midden van die multiplex plaat een uitsparing maken zodat m'm universele geleider gewoon op de plek kon zitten waar hij altijd zit.
Heb dit net even geprobeerd, de "stang" die je normaal altijd heen en weer schuift om de geleider op maat te zetten kun je uit de "klem" halen die in de v-groef van je zaagtafel klemt. De stang nu andersom in de klem schuiven en, een beetje lastiger meten, deze op de gewenste maat zetten.
Nu een lat of rechte strook tegen de universele geleider drukken en op de multiplex verbreder klemmen met 2 lijmklemmen of eventueel vastschroeven. Nu de universele geleider weghalen en zagen maar.

Ik weet niet of ik het zo duidelijk genoeg heb uitgelegd en of dit een goed idee is , maar wellicht het proberen waard en vrij eenvoudig en goedkoop te maken lijkt mij

Bij deze manier van werken stel je de universele geleider dus de andere kant op, doordat hij omgekeerd in de kleminrichting zit.
Je gebruikt hem dan om je houten geleider uit te lijnen ten opzichte van het zaagblad.
Als je bv een strook van 46 cm breed moet hebben, meet je 46 vanuit het zaagblad, streept dit af op je verbreder, stelt je omgekeerde universele aanslag op deze maat in en klemt je houten geleider vast op de verbreding, tegen de universele aanslag aan die je hierna weghaalt.

Mvg, Bjorn
 

Lucas

Nieuw lid
30 sep 2010
9
0
Allemaal bedankt voor jullie reacties tot nu toe.
Sorry dat ik zo laat reageer maar heb een drukke werkweek achter de rug.

Geleiderail met cirkelzaag is natuurlijk een optie.
Maar dit betekend weer een nieuw apparaat van grofweg 500+ euro om zo nu en dan een grote plaat te zagen..
Dus hier gaat in eerste instantie mijn voorkeur niet naartoe.

@Bjorn Ik heb even over de voorgestelde methode nagedacht.
Het idee is erg goed maar ik zie een klein probleem ontstaan.

Stel ik bevestig een verbredingsplaat aan de rechterkant van mijn tafel.
Dan is de V groef in eerste instantie niet mee bereikbaar omdat daar de plaat overheen valt.
Dan kan ik een gedeelte van de verbredingsplank bij het midden van de V rail wegzagen zodat de klem wel in het midden van de tafel kan blijven zitten.
Nu kan ik de geleiderail bevestigen en inderdaad een parallelaanslag haaks afstellen!
De geleiderail kan ik dan weer verwijderen, maar ik ben dan niet mogelijk de geleideklem uit de V rail te schuiven (want hier zit de plaat dus overheen).
Dit geeft een probleem omdat de geleideklem niet iets boven de tafel uitsteekt...
 

bjorn

Post veel
14 aug 2009
754
3
Twente
Je kunt de klem van de universele geleider ook wel verwijderen door hem gewoon uit de v-groef te pakken, kwestie van wat verder losdraaien. Hij hoeft er dus niet perse aan de voor of achterkant afgeschoven te worden, dus verder geen probleem volgens mij, of ik moet je verkeerd begrijpen.

mvg, Bjorn
 

Lucas

Nieuw lid
30 sep 2010
9
0
Hallo Bjorn,
Je hebt gelijk, ik heb het net even geprobeerd.
Ik denk dat ik twee L vormige profielen aan de zijkant van de tafel kan bevestigen zodat het verbredingsblad daar op kan rusten.
Even bekijken hoe accuraat ik de hoogte van het blad op die manier correct krijg.

Je adviseert een multiplex plaat te nemen, waarom niet gewoon MDF?
 

bjorn

Post veel
14 aug 2009
754
3
Twente
Mdf kan ook wel, als je maar een constructie maakt die de plaat vlak houd.
Zelf zou ik gewoon een bovenplaat maken met 2 driehoekige platen eronder die tegen het frame vd zaagtafel rusten. Hierin een gat zodat hij met een lijmtangetje tegen de zaagtafel te klemmen is. De bovenplaat zou je kunnen laten doorsteken tov de driehoeken, dus eventueel langer dan het zaagtafelblad, zorgen dat de houten geleider te klemmen is.
Het verschil bovenkant zaagtafel/ bovenkant v-groef is 26 mm. Als je de bovenplaat van de verbreder 26 mm dik maakt of ter plekke van de v-groef opdikt dan kun je hem zo op de v-groef leggen.
Eigenlijk is er wel van alles te bedenken, maar ik zou zeker een makkelijk te (de)monteren constructie maken, zodat je bij andere werkzaamheden de verbreder niet in de weg hebt zitten. Zou zelf zeker geen L profielen oid permanent aan m'n zaagtafel bevestigen.

Mvg, Bjorn
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.