azobe behandelen

sp3ts3r

Actieve deelnemer
23 nov 2010
45
0
goede avond iedereen

ik weet dat azobe geen behadeling nodig heeft. Maar ik zou het hout wat fijner (zachter) willen houden en dat kan je niet als je het opschuurt, en er dan op regent staat het terug ruw.
Dus ik dacht aan een bootvernis of iets in die aard wat denken jullie? en zou een behandeling ook scheuren kunnen tegen gaan

alvast bedankt mvg sp3ts3r
 

tuoh

Oud hout
Azobé is berucht voor zijn droogscheuren, ook wel eens windscheuren genoemd. Door zijn keiharde structuur heeft het hout veel tijd nodig om volledig te drogen, daarom ook het makkelijk ontstaan van deze scheuren.
Het buitenste laagje droogt, en wil dus krimpen maar dit word tegengehouden door het onderliggende natte hout. Deze spanning moet ergens naar toe, scheuren dus.

Wanneer het hout word behandeld met een ademende laag gaat men dit droogproces vertragen, en word dus ook de scheurvorming beperkt.

Door de aard van het hout is afwerken met één of ander product niet simpel, de laag heeft niet voldoende hechting om lang mee te gaan.
Omdat het hout veel tijd nodig heeft om te drogen, moet de eerste laag sowieso extreem ademend zijn, verdere afwerklagen moeten wachten tot het hout droog is, dit laatste is afhankelijk van de afmetingen.

Dit word dus een werkje van langere duur.


Mvg,

André
 

sp3ts3r

Actieve deelnemer
23 nov 2010
45
0
bedankt voor je reactie andre dus ik laat het eigenlijk beter onbehandeld.
Nog een laatste vraag zouden de balken van 46 mm dikte bij het drogen volledig doorsheuren of zit dat er niet in ?


mvg sp3ts3r
 

tuoh

Oud hout
Voor volledig doorscheuren is er geen gevaar, die wind- of droogscheuren gaan hoogstens enkele mm diep. En inderdaad, Azobé laat je beter onbehandeld, welk product je er ook opsmeert, buiten geplaatst ligt dat er binnen de kortste keren terug af.

Mvg,

André
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.