reinigen van zaagbladen en freesjes

klusfoobje

Actieve deelnemer
25 jan 2010
148
0
Waarmee kun je dat het beste doen ?

Met thinner, terpentine etc gaat het niet. Met amoniak gaat het een beetje.

Wat is nu HET spul om de bruine aanslag van de frezen en zaagbladen te verwijderen en eventueel daarna te behandelen ?
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Niet allemaal van dat dure spul, gewoon met ovenreiniger, even laten inweken, afvegen en klaar! Tip overigens van een Duitse Festool technicus die ooit ontmoette. De werking van deze reinigers zit in het hoge "kruipvermogen" zoals dat genoemd wordt, waardoor de verontreiniging los komt van het metaal.

jaap
 

Steven Gauwberg

Post veel
9 feb 2011
941
3
Stekene
www.houtentiek.be
Wat ook fantastisch werkt is caligene , wat ook wordt gebruikt om eik donker te maken (ongeveer zelfde resultaat als een behandeling met ammoniak, maar minder omslachtig en sneller).
Geleerd van m'n vader;-).
Doe een fikse scheut caligene in water, en leg daar de zaag of frees in.
Na een paar uurtjes uithalen en met een doek afvegen, je zal je ogen niet geloven!
Wel naspoelen met water, en dan nog eens grondig drogen en inoliën.

Groeten,
Steven
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Waarom werkt terpentine niet? Daar doe ik het altijd mee, even bevochtigen ermee en een paar minuten laten inwerken, en daarna gewoon afvegen. Wrijven met een oude tandenborstel helpt ook, ten minste is terpentine niet giftig en beschermd het tegen oxidatie. Je moet wel niet wachten tot je zaagbladen bruin gaan zien, dan is de houtaanslag aangebrand en gaat het minder makkelijk af. Het kan ook een voorteken zijn van een stomp zaagblad.
 

Zweihaak

Post veel
29 jul 2010
1.381
2
Groningen
Niet allemaal van dat dure spul, gewoon met ovenreiniger, even laten inweken, afvegen en klaar! Tip overigens van een Duitse Festool technicus die ooit ontmoette. De werking van deze reinigers zit in het hoge "kruipvermogen" zoals dat genoemd wordt, waardoor de verontreiniging los komt van het metaal.

jaap

Ja, en Weber bbq reiniger werkt ook.
Weber zijn die lui met die dure bbq uit de VS.

Jaap gebruik je de foam variant of de vloeibare?
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
@ benchwork
hoe kom je erbij dat terpentine niet giftig is???

deze aanslag heb ik ook vaker op mijn draaibeitels dit is echter verdwenen na een slijpbeurt

Je moet het nu niet gaan drinken, al deden ze dat sinds de oudheid tegen parasieten, mijn opa smeerde zich er mee in als hij ergens pijn had en het zit zelfs in Vicks (vandaar de geur)
Daarbuiten staat het gecatalogeerd als toxisch en irritant, dus als je de planeet en je gezondheid wil sparen gebruik je beter ovenreiniger :eek: , misschien help het ook bij een verstopte neus, gewoon het schuim aan je neus in spuiten!
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
oei, inderdaad. Ik gebruik dus degelijk terpentijn olie, dat volgens Wikipedia een hogere oploskracht heeft dan terpentine, en ongevaarlijk is in kleine hoeveelheden.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Of het nu oven, bbq, kachelreiniger of zo een krachtige ontvetter uit een spuitbus is, maakt niet uit. Het werkt allemaal even goed.
 

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.948
88
West-Friesland
Dasty.....gele variant...te koop bij de wibra!!!! Niet te lang in laten trekken !!!

De gele was niet vooradig en heb de zwarte variant gekocht.
Het zaagblad was zelfs met een klein staalborsteltje niet schoon te krijgen.
Even inspuiten en met een oude tandenborstel de tanden schoongemaakt, het zaagblad lijkt weer als nieuw.
Goedkoop, snel en makkelijk, bedankt Rick.

Mvg.
 

Jeevanbee

Actieve deelnemer
11 mei 2013
231
0
Doetinchem
Heb hier net mijn zaagblad schoongemaakt met una afwasmiddel. Warm water met een beetje sop en daarna met een schoonmaaksponsje en keukenrol het blad schoon gemaakt. Ging super!:cool:

Hierna droog geveegd met papier en daarna ingespoten met wd40 om al het vocht te verdrijven. Dit na een tijdje afgenomen. Nu nog op zoek naar een goede olie om het blad mee te behandelen.

Iemand een tip hiervoor?
 

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
Hoe vaak gebruik je het zaagblad? Als je frequent gebruikt (wekelijks) zou ik het bij WD40 laten, bij minder frequent gebruik zou ik dunne machineolie (naaimachineolie) of gewoon paraffineolie gebruiken. Wat ik doe is een lapje doordrenken met paraffineolie en dat bewaar ik in een plastic doosje. Het doekje haal ik over metaal wat ik een poosje niet zal gebruiken. Een keer doordrenken en je kan het maanden gebruiken, een heel dun laagje is al voldoende.

Als je iets opslaat en je weet zeker dat je het maandenlang niet gaat gebruiken kan je weer beter een wat dikkere olie gebruiken en het object, als het niet te groot is, verpakken in vetvrij papier (bakpapier werkt prima) Voor gebruik wel weer onvetten/afwassen.

Er zijn ook speciale oliën te koop, ik vind ze zelf te duur en merk in het gebruik het verschil niet zo.

Groet, Rob.
 

Jeevanbee

Actieve deelnemer
11 mei 2013
231
0
Doetinchem
Nu gebruik ik alles wat meer, maar het kan zo maar weer een maand of 2 in de kast staan voordat ik weer tijd heb om bezig te zijn.

Ik ga op zoek naar de paraffineolie en ga dat proberen. Bedankt voor de tip!

Joris
 

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
Paraffineolie is te koop bij veel drogisten in literflessen. Een liter lijkt veel maar je kan dat spul voor van alles en nog wat gebruiken: smeren, conserveren, finishing van houten voorwerpen (voedselveilig!) en je kan er ook nog een olielamp op laten branden als het moet. Zelf een dressing voor de sla behoort tot de mogelijkheden, max één eetlepel per dag, anders gaat het werken als laxeermiddel, wat het dus OOK nog is!! Paraffineolie wordt niet opgenomen door het lichaam en zorgt dus voor een magere dressing (hoe off-topic kan iets zijn, sorry). Ik ben momenteel ook nog aan het experimenteren met paraffineolie vermengd met kleurpigmenten, dat ziet er veelbelovend uit! Zal tzt wel wat resultaten posten.

Ikea verkoopt het trouwens ook onder de naam "Skydd"

Groet, Rob.
 

smirri13

Actieve deelnemer
25 mrt 2013
78
0
gent
bedankt voor de tip van de ovenreiniger !!!!
vandaag geprobeerd op een echt vuil freesje (bus van de GB nog, dus zeker een oud spul, pakweg 10j oud minimum dat hier nog stond) 5min schuim laten inweken in een potje, vuil en plakresten en aangekoekte freesresten wreef ik er zo af dan !!

goeie tip en goedkoop
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Vandaag het harsoplosmiddel binnen gekregen van Felder in een sproei fles, kon het niet laten om het te testen.
En het is niet ver van mirakel spul, het ruikt niet bijzonder en het is op water basis. Niet echt wat je zou verwachten. Maar ik heb het op een aantal freesjes gespoten en een zaagblad met hars er op en zwart verbrandde delen. Je sproeit het er op en onmiddellijk lopen er donkere druppels af. Na een minuut, met een tandenborstel er over gaan en alles lost op, ook de zwarte vlekken. Dat kon geen andere natuurlijke methode die ik tot nu toe gebruikte doen. Ook heb ik eindelijk het doorzichtige dekseltje proper gekregen dat rond de frees zit op de OF1010. Ik werkte al lang zonder omdat het bedekt was met hars dat noch met afwasmiddel noch met terpentijn olie weg ging, hier was het na enkele seconden totaal weg.

Ik dacht dat die verschillende middelen van Felder vooral marketing waren, maar ik kan niets anders dan toegeven dat het bijzonder goed werkt. Ik gebruik al een jaar of twee hun glijmiddel dagelijks, en toch zit ik amper halfweg door de 5 liter bidon.
 
  • Leuk
Waarderingen: RB_Online

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.