Werken met de Hammer C31

A

Athanor

Guest
Ik heb eerder al vermeld dat ik de Hammer een fijne machine vind. Soms loop je tegen uitdagingen aan die echter wat inventiviteit vragen om uit te voeren. Dat had ik met de behoefte om de plankjes voor de inrit van mijn werkplaats schuin te zagen. (zie topic: http://woodworking.nl/showthread.php?202-uitbreiding-werkplaats ) Eerst had ik de gedachte om de zaag schuin te stellen en dan met een hoge hulpgeleider de planken staand door de zaag te voeren. Daar voelde ik me ongemakkelijk bij, ook omdat de zaagresten dan tussen de geleider en de zaag blijven hangen en ik de risico's daarvan niet kan inschatten. Daarom maar teruggegrepen op de oorspronkelijke zaaggeleider, die nu vooral zijn werk als geleider van de vlakbank doet. Deze is nl. ook schuin te stellen zodat de afgezaagde stukken naast de zaag vallen. Maar dan zie ik die dreiging van het alles verscheurende zaagblad opdoemen en besluit een paar multiplex hulpstukken te bevestigen, tezamen met een afscherming van het zaagblad. De later aan geschafte klem om de werkstukken op de formaattafel te klemmen kan dit mooi tijdelijk met een achteraanslag bevestigen. Zo op een veilige manier snel de plankjes schuin gezaagd!

Fons

IMG_0230.jpg

IMG_0231.jpg

IMG_0232.jpg

IMG_0233.jpg
 
Laatst bewerkt:
A

Athanor

Guest
Zal mogelijk wel zo zijn, maar ik zag wat "apen en beren". Zoals bijvoorbeeld het feit dat de zaag dan in de aluminium geleider zaagt en er dan minimaal een extra houten geleider nodig is.

Fons
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.