Op houtbewerkers reis

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Een beetje rare titel en ik twijfel of dit de juiste rubriek is. Ik ben zaterdag naar San Fransisco gevlogen, had vorig jaar al een ticket gekocht en wilde graag een cursus houtbewerken in de regio doen en mijn Friese buurman bezoeken die hier tijdelijk woont. Het is me niet gelukt een leuke cursus te boeken, maar de reis stond wel gepland en er zou, denk ik, genoeg te zien zijn. Na een reis van 26 uur (met tussenstops) was ik in SF in in de auto naar Mendocino. Had even geen rekening gehouden met de Gay Pride in SF, Nascar races in de buurt en overal zomerfeesten, dus echt alles was onderweg volgeboekt. 's Avonds om 11 uur vond ik gelukkig een kamer in vlak bij Mendocino, toen was ik zo'n 34 uur onderweg en was het nog steeds zaterdag... De zondag wat rondgereden, aardig groggy van de jetlag en me wat georienteerd en een aardig hotel gevonden in Fort Bragg, waar deze bijzondere school staat.

wordt vervolgd

jaap

school of the redwoods fine woodworking.jpg
 

armadaman

Post veel
10 okt 2010
1.276
5
Barendrecht
Ha Jaap
Heb je een plekje op deze school gevonden/gekregen of was je er uiteindelijk toch in de buurt en heb je ons lekker gemaakt met een foto:confused:

HG Hugo
 

Zweihaak

Post veel
29 jul 2010
1.381
2
Groningen
Jaap sta je nog steeds te kwijlen bij het hek?

Gewoon zeggen dat je het grootste Europese houtbewerking forum in Europa runt, dan heeft hij vast wel een plekje voor je :p
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Nee man, ik ben net wakker, het is hier net 6 uur 's ochtends. En over het forum, ik kan hoogstens zeggen dat we het leukste forum voor houtbewerkers hebben:cool:. Maar voordat ik naar de school ging ben ik op bezoek geweest bij Ron Hock. Ron Hock woonde al in Fort Bragg toen de school zijn meubelmakers opleiding startte en hij maakte messen. Op verzoek van Krenov maakte hij ook een paar schaafbeitels en die bevielen erg goed. Naast de beitels voor de zelfgemaakte houten schaven van Krenov (die alle leerlingen ook moeten maken) ging hij ook vervangingsbeitels maken voor de Stanley schaven. Dit alles begon in 1981 en dat was een periode dat er niet veel aandacht meer was voor goed snijdend handgereedschap, omdat het nieuw nauwelijks meer te koop was. Door de goede beitels van Hock, werden oude Stanleys plots weer prima schaven en dat heeft zeker meegeholpen dat handgereedschap weer zo populair is tegenwoordig. Toen ik een aantal jaren geleden begon te lezen over houtbewerking, de boeken van Charlesworth b.v. was het over Krenov, Hock etc. Dus vind ik het nu wel super dat ik hier ben en alles zo met eigen ogen zie, mensen een hand geef, een praatje etc.
Dus op naar Hock, die net buiten Fort Bragg vrij landelijk woont. Ik kwam aan en de garage stond open, daar was een vrouw bezig met een computer en dat bleek het logistiek centrum te zijn. Zij maakt de bestellingen klaar en de factuur. Langs de wand wat schappen waarop de beitels liggen, het is allemaal maar een paar vierkante meter groot. Ron Hock was thuis, erg aardige kerel en vroeg of ik de werkplaats ook wilde zien. Wij naar buiten, naar een schuurtje en daar was Larry aan het werk. Larry werkt al 30 jaar voor Ron, in een werkplaatsje met een oppervlak wat veel van onze forumleden ook zullen hebben. Ze maken hier alleen nog maar de speciale dingen. Alle schaafbeitels worden in ....Frankrijk gemaakt! Ik heb 2 beitels gekocht om zelf een schaaf te maken, een complete kit voor een houten schaaf en een houten spookschaaf en Ron's boek over slijpen.

jaap
bezoek Ron Hock1.jpg
bezoek Ron Hock2.jpg
bezoek Ron Hock3.jpg
bezoek Ron Hock4.jpg
bezoek Ron Hock5.jpg
bezoek Ron Hock6.jpg
bezoek Ron Hock7.jpg
 
  • Leuk
Waarderingen: rmenkveld

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Heeft hij ook verteld waarom de beitels in Frankrijk gemaakt worden? Ik heb een Nooitgedacht nr 3 met een Hock beitel. En ik heb me al afgevraagd waarom er op die beitel 'made in France' staat.
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
Heel bijzonder. Een mooi voorbeeld hoe je groot kan worden door klein te blijven. Ik vind het dartboard ook wel lollig hangen tussen het gereedschap.
 

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
446
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Heeft hij ook verteld waarom de beitels in Frankrijk gemaakt worden? Ik heb een Nooitgedacht nr 3 met een Hock beitel. En ik heb me al afgevraagd waarom er op die beitel 'made in France' staat.


Volgens de site van Hock:
But we've grown so much in the last couple of years that we've started "outsourcing" some of the blades to high-precision factories in the United States and France. Several of our standard items are now being cut out with a laser and ground flat after hardening. You may notice the change from the black oxide surface that has identified our blades for so long to a bright, shiny (and flat) surface on the new ones. Alloy and hardness specifications remain the same (except for our new line of A2 Blades) and we are pleased and proud of our new wares.

De vraag werd groter dan Hock in zijn schuur aankon, dus hebben ze gezocht naar een manier om productie uit te besteden. Dat gebeurd dus onder andere in Frankrijk.
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Mooi man! Echt leuk om daar eens rond te snuffelen. Ik wist ook niet dat de Hock facilities er zo primitief uitzagen.

Die Redwood school ziet er ook niet heel high brow uit trouwens.
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Bezoek aan Schools of the Redwood Fine Furniture making

Op aanraden van Ron Hock zou ik zo naar de school kunnen en binnenstappen, en op zijn aanwijzingen vond ik het snel. Het zit een beetje verstopt achter een bus remise en vanuit de auto zag ik een deur open staan, waarachter machines stonden en mensen bezig waren. Maar besloot de hoofdingang te nemen, dat is de deur op de foto in de eerste post. Een klein halletje met een tafel een aanrecht een een koffieapparaat en daarna stap je direct het leslokaal, de werkplaats binnen. Er waren nogal wat mensen aan het werk en 1 kwam naar me toe. Het bleek een leerling van het zomer programma te zijn, een 3 weekse cursus, die, naar later bleek, ook in delen gevolgd kan worden (toen kon ik me wel voor de kop slaan). Hij wees me de leraar aan en de beide assistenten. De leraar bleek Jim Budlong, al meer dan 20 jaar aan de school verbonden. Kennisgemaakt en ik mocht rondkijken zoveel ik wilde, ze trokken het archief voor me open en Annette Koehnen kwam natuurlijk ter sprake. Daar hadden ze nog hele goede herinneringen aan. En al pratende kwam er steeds meer te voorschijn, een schaaf nog door Krenov gemaakt, voorbeelden door hem gemaakt, allerlei kleinere dingen door leerlingen gemaakt etc. De studenten van het zomer programma zaten in de 3e en laatste week; 3 weken cursus incl materiaal zoals hout en een schaafbeitel is net geen 1000 dollar. Helaas heb ik deze info op internet nooit kunnen vinden en ik was ik contact met de Four Sisters werkplaats. Die geven 1 op 1 training 5000 dollar voor 2 weken, incl onderdak, maar exclusief eten. De 1000 dollar is zonder onderdak en eten. Je moet zelf een kamer zien te vinden, maar dat lukt vaak wel omdat een aantal inwoners van Fort Bragg altijd studenten huisvest. De middag vloog om en ik sprak af dat ik zeker nog een keer terug zou komen.

jaap

school of the redwoods fine woodworking1.jpg
school of the redwoods fine woodworking2.jpg
school of the redwoods fine woodworking3.jpg
school of the redwoods fine woodworking4.jpg
school of the redwoods fine woodworking5.jpg
school of the redwoods fine woodworking7.jpg
 
Laatst bewerkt:

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Jim Budlong

Jim Budlong is de huidige cursusleider en al meer dan 20 jaar verbonden aan de School.
Hier een link naar zijn profiel op Fine Woodworking en zijn eigen werkplaats thuis.

Van zijn hand zijn ook 2 artikelen in Fine Woodworking over de details van het werk van Krenov en hoe je een Krenov kast bouwt.

jaap

jim budlong.jpg
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Schaaf van Krenov

De handtekening van James Krenov is wel zijn zelfgemaakte houten schaaf. Hij heeft er in Fort Bragg honderden gemaakt en ze zijn allemaal ruw voor een goede grip, a symmetrisch, dus echt gemaakt voor links of rechtshandig schaven en ze werken. Op de school ligt nog een exemplaar door de baas zelf gemaakt en ook voorzien van een dunne pokhouten glijzool. Ron Hock verkoopt een kit waar het hout deels voorbewerkt is en een schaaf met keerbeitel. De kit is gemaakt van jarrah, wat zo hard is, dat je geen extra zool nodig hebt. Ik heb zo'n kit gekocht en zal tzt de maten wel geven om het na te maken (met toestemming!).

Met in het achterhoofd de mooie discussie die we hier voeren over de hold-down op de werkbank, heb ik Jim gevraagd naar het gebruik er van. Zij hebben ze niet, er zitten ook geen gaten in de werkbank daarvoor. Zij gebruiken een lijmklem om iets op de bank te klemmen. Ik denk eigenlijk dat James Krenov ze niet had. Hij had, als je zijn boeken leest, een hekel aan ijzer op de werkbank en maakte zijn winkelhaken etc. zo veel mogelijk zelf en van hout. In deze school zie je heel erg de invloed van 1 man, wel een beroemde man natuurlijk.

jaap

schaaf krenov1.jpg
schaaf krenov2.jpg
schaaf krenov3.jpg
schaaf krenov4.jpg
schaaf krenov5.jpg
 
Laatst bewerkt:

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Bedankt voor de foto's Jaap.
Mijn "Krenov" schaafje heb ik wel erg glad en gestroomlijnd gemaakt. Gevolg is dat ik al snel kramp in mijn hand krijg. Verder werkt hij wel heel goed, dus ik moet die echt eens aanpassen naar een meer aardse vormgeving. Op dit ogenblik werk ik veel met een "coffin" vorm schaafje. Daar kan ik lekker mijn hand achter zetten en hoef ik haast niet te knijpen.
 

harold

Actieve deelnemer
30 jun 2012
127
1
Deventer
Gave reis! Nou ben ik wel benieuwd of je nog een cursus gaat volgen?

Misschien heb je ook nog tijd voor Redwoods National Park of Sequoia National Park?
 
Laatst bewerkt:

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Ik raak wat achter met het verslag, had niet overal internet verbinding en ben nu in San Fransisco. Morgen is het Independence Day en donderdag weer naar Bangkok. Heb geen cursus kunnen doen, maar was wel een paar dagen een aantal uren op school en heb wel wat mogen doen en kreeg de nodige aanwijzigingen. Maar er liep een cursus en daar kun je niet zo maar doorheen boenderen. Ik ga nog wel wat uitgebreider schrijven over de 2 assistenten in de school die allebei ook erg mooi meubilair maken en ook wel schrijven in Fine Woodworking. In Fort Bragg zit ook Bob Sanderson, oud leerling die o.a. ook scharnieren maakt, de werkplaats van de Four Sisters die in FWW en in een boek genoemd staat als 1 van de mooiste en Kevin Glen-Drake. Ook een oud leerling en hij maakt o.a. de Tite-Mark en de Tite hammers. De Tite mark had ik ooit al bij Baptist gekocht en staat in het programma van Lie Nielsen. Zijn nieuwste vinding is een zwaluwstaart zaag met 2 handvaten. De Tite mark en hammers vind ik echt briljant mooi, maar een zaag met 2 handvaten die op een heggeschaar lijkt is me een stap te ver; ik kom er nog op terug later, hier de link naar zijn website

Op vrijdagmiddag is op de school altijd na werktijd een biertje en een hapje, van cursisten, leraren en ook altijd een aantal oud cursisten. Voor deze cursisten was het ook de laatste cursusdag en er werden wat grapjes gemaakt, o.a. over de wildwest zaag van Glen Drake, die er meestal ook bij vrijdagmiddagborrel is (wij noemden dat de vrimibo). En iemand pakte wat hout, vertrok naar de lintzaag boorde 2 gaten en toonde een nieuwe vinding, de wildwest mallet, wat de nodige lachers los maakte.
Later bij de borrel, toen Kevin ook arriveerde werd het nieuwe vindsel tevoorschijn gehaald en hij wist niet of hij moest lachen en kwaad worden. Sommigen deden het bijna in de broek van de pret en Kevin lachte wat schaapachtig mee, verwenste mij dat ik er een foto van maakte en was binnen 5 minuten weg. Dat was misschien niet helemaal de bedoeling, maar de pret van de mannen was er niet minder om, waarbij nog vermeld, dat het initiatief van dit alles niet bij de cursisten vandaan kwam en al helemaal niet bij mij, maar wel echte houtbewerkers lol.

edit: ik zie net dat op zijn gewone website de zagen niet staan, hier de link naar winkel

jaap

glen drake wild west mallet1.jpg
glen drake wild west mallet2.jpg
glen drake wild west mallet3.jpg
crf friday afternoon party1.jpg
crf friday afternoon party2.jpg
crf friday afternoon party3.jpg
 
Laatst bewerkt:

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
Jemig.....afgelopen zaterdag was een een loterij, had kans op een 1/2 miljoen. Met dit geld had ik een deel van mijn droom willen realiseren : een soort van ontmoetingsplek cq houthandel cq werkplek voor mede-houtbewerkers. Elke vrijdagmiddag en zaterdag kan dan iedereen langs komen , hapje en drankje erbij.....Misschien wel een barbeque bij mooi weer....helaas wonnen we slechts 5 euro...Nu kan ik wel iemand trakteren op een kroket.....

Mooi verhaal Jaap!!
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Jemig.....afgelopen zaterdag was een een loterij, had kans op een 1/2 miljoen. Met dit geld had ik een deel van mijn droom willen realiseren : een soort van ontmoetingsplek cq houthandel cq werkplek voor mede-houtbewerkers. Elke vrijdagmiddag en zaterdag kan dan iedereen langs komen , hapje en drankje erbij.....Misschien wel een barbeque bij mooi weer....helaas wonnen we slechts 5 euro...Nu kan ik wel iemand trakteren op een kroket.....

Mooi verhaal Jaap!!

Een echte kroket Rick, die heb ik al 2 jaar niet meer gehad, het water staat me in de mond;)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.