Mozaiek van eiken mini blokjes op badkamermeubel

Davee

Actieve deelnemer
1 dec 2011
142
0
Brabant
Forumleden,

Ik wil jullie om advies vragen. Binnenkort moet onze oude badkamer eraan geloven en wordt alles vernieuwd. Zo ook het badkamermeubel.
Ik wil een meubel maken maar weet nog niet van welk hout. Want het moet natuurlijk wel vochtbestendig zijn lijkt mij. Afwerking met olie / wax lijkt mij een oplossing? (we willen het niet verven)
Daarnaast wil ik bovenop, als blad een soort mozaiek blad maken. Dus een dunnere onderplaat (multiplex/spaanplaat?!?) met daarop gelijmd een verband van kleine eiken blokjes. Blokjes van 1 cm * 1 cm * 1 cm / 2 / 3 en 4 cm.
Het gaat me dus niet om het patroon want daar kom ik wel uit. Maar is zoiets vorm vast? Of gaat het snel kromtrekken? Moet ik het speciaal afwerken?
Uiteindelijk komt er een losse waskom op te staan.


Vraag 1: Dus welk hout is het beste te gebruiken voor het meubel in de badkamer? En welke olie/afwerking heeft het nodig?
Vraag 2: Is het idee met de eiken blokjes uitvoerbaar en duurzaam?

Hopelijk heeft er iemand ervaring met dit soort meubels en voorziet mij van tips :)
Alvast bedankt!!!

Groeten
Dave
 

tuoh

Oud hout
Een werkblad dat opgebouwd is met gelijmde blokjes op een drager is geen probleem, tenminste toch niet als de drager, in dit geval best multiplex, langs beide zijden met hetzelfde materiaal word bekleed.

Eénzijdig oplijmen geeft altijd problemen = kromtrekken.

Bij een waterbestendige afwerking maakt het niet veel uit welke houtsoort je gebruikt. Bij een relatief veel gebruikt item als een wastafel moet de waterbestendige afwerking wel zeer duurzaam zijn. Hier gaan hoge eisen aan gesteld worden tijdens het dagdagelijkse gebruik.
In deze omstandigheden lijkt olie mij niet het meest geschikte product. Epoxy of PU lakken zullen heel wat sterker zijn.

Mvg,

André
 

Mikew

Actieve deelnemer
18 jun 2012
66
0
Alteveer Dr.
Ik zal dan inderdaad ook de onderzijde met blokjes bekleden, ivm het kromtrekken van de verschillende houtsoorten.
(het eikenhout trekt eerder krom als het multiplex, waardoor de blokjes los worden gedrukt van het blad of de multiplex plaat meebuigt, ligt een beetje hoe dik je plaat wordt)

En net wat andre zegt, als je het hele spultje goed in de epoxy zet, is het geen probleem.

Succes!

~Mike
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Ik heb in de avondschool als eindwerk zo'n eiken meubel gemaakt met een "marquetterie" bovenblad, stond niet op het programma maar ik zat ver voorop het programma en de leraar was een echte meubelmaker/sculpteur.
In mijn geval gaat het om langwerpige ruitjes van kwartiers eik die ongeveer 4mm dik zijn, op een multiplex plaat gelijmd, en aan de onderkant zit een eenvoudiger dambord uit vierhoekige beuken stukken. het geheel is omringd met een eiken boord die met tong en groef op verstek er rond vast zit.
De mijne is behandeld met was, en heb helemaal geen problemen gehad met het werken. Maar voor een badkamer ga je beter voor epoxy, PU of 2-componenten acryl.
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.097
235
Goeree-Overflakkee
Ik heb een wasmeubel gemaakt met watervast multiplex, waar tegels opgelijmd zijn. Nog nooit gehoord dat je dan ook aan de onderkant tegels moet plakken :confused:

Gebruik in badkamer altijd watervast verlijmd hout, ook als het ergens onder zit!
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Ik heb een wasmeubel gemaakt met watervast multiplex, waar tegels opgelijmd zijn. Nog nooit gehoord dat je dan ook aan de onderkant tegels moet plakken :confused:

Gebruik in badkamer altijd watervast verlijmd hout, ook als het ergens onder zit!

Hehe, bij tegels hoeft dat niet, maar als je werkend hout zoals massieve stukjes lijmt op een vaste plaat zoals multiplex, dan gaat het geheel hol of bol staan zodra het massieve gedeelte krimpt of uitzet. Daarom moet je om die krachten te annuleren aan de andere kant ook massief hout plakken. Dan blijft alles mooi plat.
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.097
235
Goeree-Overflakkee
Aha, omdat je er massief hout op plakt, dat is een stuk logischer :)
Dit werkt dan alleen als de onderkant ook in hetzelfde lucht zit, dus niet aan de binnenkant van het meubel (als tie hol is).
 

Davee

Actieve deelnemer
1 dec 2011
142
0
Brabant
Bedankt voor de reacties tot nu toe! Het plan is iets anders aangezien we een wasbak hebben gekocht die de gehele bovenkant vult zeg maar, dus het is niet meer nodig om een zichtbaar blad te maken.
Wel rest mij nog de vraag welk hout ik het beste kan gebruiken? Lijkt mij massief vanwege de zichtkanten bij fineer..
Het afwerken gaat dus wel lukken met "epoxy, PU of 2-componenten acryl".

Welk hout is het fijnste voor een badkamermeubel? En moet ik nog ergens op letten, met verbindingen ivm kromtrekken? omdat het natuurlijk een vochtige ruimte is..

Nogmaals bedankt.
 

Mikew

Actieve deelnemer
18 jun 2012
66
0
Alteveer Dr.
je kunt veel soorten hout voor de badkamer gebruiken, dit ligt een beetje aan je eigen smaak...
ik heb bijvoorbeeld amerikaans eiken in de badkamer, alleen maar afgewerkt met epoxy 2K clearcoat.

verbindingen ook meenemen in de epoxy, dan wordt het hout helemaal niet meer nat, en trekt het ook bijna niet meer... ( als je in ieder geval droog hout gebruikt )

succes!
 

Davee

Actieve deelnemer
1 dec 2011
142
0
Brabant
Mikew, heb je misschien een foto? Dan krijg ik een idee hoe het amerikaans eiken eruit ziet met die epoxy!

MIsschien hebben andere ook nog ideeen??
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.