PDA

Bekijk Volledige Versie : Tuinkas

Athanor
21-06-12, 10:39
Hallo houtvrienden,

Afgelopen winter heb ik al wat informatie gewisseld over de productie van een tuinkas. Ik ben een tijdje niet zo actief op het forum geweest, maar heb niet stilgezeten! Van een restpartij lariks vloerplanken heb ik een tuinkas voor mijn vrouw gemaakt. Die inmiddels vrolijk met deze nieuwe hobby aan de slag is gegaan. ik zal hier een kort verslag van geven, met flink wat foto's. Ook voor het eerst dat ik in het nieuwe forumprogramma werk en ook nog even wennen dat ik dit met de IMac doe. Even kijken hoe dit gaat......

De kas zoals die nu in gebruik is
267

De aanmaak van de frames van de zijwanden
268

Het lamineren van de dakspantjes
269

De hoekconstructie van de spanten op het frame in detail
275

276

Het raamwerk van Robinia waarop de kas geplaatst gaat worden is aangemaakt en geplaatst. Deze is bevestigd op in de grond gestorte betonpoeren, 80 cm diep.
270

271

272

De dakspantjes gereed en de proefopstelling van het geheel in de werkplaats, rond de Hammer, zodat ik het "bouwpakket" kon voorbewerken.

273

274

Het lijkt erop dat ik niet meer dan 10 foto's in een keer kan toevoegen, dus de rest komt in een volgende bericht.

Fons

Athanor
21-06-12, 10:53
Hier zie de opbouw van de kas door de montage van de verschillende prefab elementen die gereed waren gemaakt in de werkplaats.
277

278

De nokbalk is toegevoegd en het glaszetten kan beginnen. Uiteindelijk heb ik gekozen om e.e.a. toch maar met glaslatten te maken.
279

De deur is gemaakt uit twee delen, zodat er verschillende ventilatiemogelijkheden ontstaan.
280

281

Tot zover de presentatie van de kas. Heb je vragen, brand dan maar los, ik heb nog wat meer foto's van het productieproces en eventueel maak ik nog wat detailfoto's.

Fons

rickkoorman
21-06-12, 11:52
Wow !!! Ziet er goed uit !!

ArtHarg
21-06-12, 12:06
Strak kassie! En goed om te zien dat je weer terug bent!

Arthur

Mikew
21-06-12, 12:11
ziet goed uit! heb je het glas aan de onderkant gekit? of zijn dat van die plak-tochtstrips?

Athanor
21-06-12, 12:30
Het glas is rondom in de sponning gezet met glasband en daarna gekit met polymeerkit en glaslatten. Eenmaal uitgehard houdt de kit de glasplaat op zijn plaats. Onderaan heb ik geen sponning gemaakt om het regenwater ongehinderd te laten afvloeien. Daar zitten inderdaad alleen maar glasband.

Fons

mcluma
21-06-12, 13:44
Heel mooi

wat is de groote,

en wat zijn de kabels die je in de kas hebt binnen gebracht?

jan pranger
21-06-12, 14:16
Mooie kas Fons met nette verbindingen zo te zien. De economische neergang slaat kennelijk toe in Leeuwarden getuige deze produktiekas voor eigen voedsel. Ga je het hout nog behandelen? Ik kocht onlangs een bus impregneerolie op basis van natuurlijke oliën en hars. Bij Ron van Zaltbommel of zie www.hout-olie.nl. Lijkt goed en volledig milieuvriendelijk spul. Heb er nog geen ervaring mee.
vr.gr. Jan Pranger.

Athanor
21-06-12, 19:55
@mcluma
Chris, de afmeting van de kas is 2,50 x 2.00 meter. Ik heb alle glaspanelen gestandaardiseerd op 60 cm. breed. De kabel die je ziet liggen is voor een electriciteitsaansluiting, daarnaast ligt een waterleiding voor het nodige sproeiwerk.

@Jan
Ja, Jan, als er moeilijke tijden komen kunnen wij bezuinigen op de uitgave aan tomaten, aubergines, meloenen e.d.:rolleyes:
Ik heb de buitenkant van de kas in dezelfde verf gezet als ons Finse huis. Daar heb ik goede ervaringen mee. De binnenkant moet ook maar een beurtje hebben, maar er is veel condensvocht momenteel, dus ik moet even een geschikt moment afwachten.

Fons

Mikew
22-06-12, 07:54
maar er is veel condensvocht momenteel, dus ik moet even een geschikt moment afwachten.

Fons

Fons, even offtopic, als je een kas hebt, is het dan juist goed als de kas vochtig is? of moet het juist een "droge" warmte zijn?
Het lijkt me namelijk beter als de planten in de kas vochtig blijven... maar kan het verkeerd hebben ;)

~Mike

Athanor
22-06-12, 09:32
Dat klopt ook wel, de tomatenplanten gedijen goed in de vochtige warmte! Alleen om wat schilderwerk te doen is dat wat lastig....

Fons

Mikew
22-06-12, 09:58
klopt ;)

werkt de kas verder goed? en mag ik vragen wat je ongeveer kwijt was in totaal? (mischien wel een ideetje voor volgend jaar voor mij ;))

tuoh
22-06-12, 19:42
Mooi werk Fons, visueel is het een plaatje uit een cataloog. Alles is mooi in proportie.
Soms gebruik gemaakt van de gulden snede, of van de spiraal van Fibonacci bij het ontwerp? Hoe dan ook, het eindresultaat mag gezien worden.

Mvg,

André

Athanor
22-06-12, 22:20
Dank voor de complimenten!

@ André
Het gevoel voor proportie heb ik volgens mij enigszins ontwikkeld toen ik in een vroegere carrière als graficus veel lay-out deed. Overigens verklaarde ik indertijd mijn aanleg voor de esthetische kant door te verwijzen naar de meubelmakersopleiding, waar gevoel voor vorm en afwerking werd aangeleerd.

@ Mike
De kas werkt goed hoor! Qua budget kun je beter een aluminium kasje van dezelfde afmetingen kopen...... Maar hout is veel mooier en zelfmaken heeft ook wat natuurlijk!
Het glas kwam op ruim € 400,-- uit
Hout weet ik niet precies, was een restpartij dus PM
De robiniabalken ongeveer € 75,--
Beton voor paaltjes € 25,-
Diverse overige kosten kit, verf, hang en sluitwerk meer dan € 50,--

Dat is het wel ongeveer.

Fons

Athanor
06-07-12, 10:15
Tot nu toe werkte mijn vrouw in de kas op een werktafel van underlayment. Dat kan toch mooier, dus had ik uit een balk latten gezaagd die als bank kan dienen. Toch maar besloten ze van een paar laagjes beits te voorzien zodat ze niet zo smerig worden van tuinaarde en water. Ze is zeer tevreden met het resultaat, het heeft de waarde weer met een paar honderd euro verhoogd:p. En dat uit een vuren balk, kom daar maar eens om in deze barre tijden:cool:

Fons

Het resultaat.
442

Aanzicht van de buitenkant. De plank boven de werktafel wordt binnenkort ook vervangen door een grenen exemplaar.
443

tuoh
07-07-12, 18:18
Hallo Fons,

je gaat op je elan door zo te zien:D Die kas word bijna te mooi om te gebruiken.
Voeten vegen voor je binnen gaat?

Mvg,

André

Athanor
08-07-12, 21:26
Nou André, je grapt een beetje, maar van mijn vrouw begrijp ik inmiddels dat reinheid een belangrijk beginsel is in de tuinkas. Alle resten en rottingsprocessen kunnen schimmels en ziektes in de de planten veroorzaken, dus in zekere zin ja, voeten vegen:D

Fons

Scheppie
08-07-12, 21:39
Heel mooi Fons, en inderdaad veel mooier dan zon aluminium kas. Is het robinia en Lariks helemaal onbewerkt aan de buitenzijde?

Wat voor glas zit er in je kas? veiligheidsglas, enkel dubbel, dikte?

Athanor
09-07-12, 08:45
De Robinia funderingsbalk heb ik aan de onderkant in de menie gezet, op de bovenkant EPDM folie geplakt , wat ik ook aan de onderkant van de frame's heb gedaan om inwateren te voorkomen.

De kas is aan de buitenkant in dezelfde Finse verf gezet als ons huis (logwoning). Inmiddels ben ik ook bezig om successievelijk de binnenkant van de kas in te smeren, toch wat bescherming tegen vergrijzen in het vochtig warme klimaat.

O ja, Het glas is gewoon vensterglas van 4mm dikte. Normaal is het glas voor een kas 3 mm, maar het prijsverschil zou niet zo groot zijn en ik ben voor degelijkheid gegaan.

Fons

Athanor
05-10-12, 09:58
De kas heeft goed werk gedaan in deze zomer. We hebben al heerlijke tomaten, courgettes en aubergine's gegeten, en niet te vergeten de kruiden die als sla groeien!

Heeft een zeer tevreden gebruiker opgeleverd en geeft mij veel voldoening van het werk. Bijgaand wat van de resultaten van dit werkstuk.

Fons

1814

1815

de Haan
05-10-12, 11:46
Je Cyclaam staat er goed bij.

Athanor
03-05-14, 17:04
Mischien wel leuk om nog eens een oud werkstuk te zien dat volop in gebruik is. De tuinkas die ik enkele jaren geleden maakte is door mijn vrouw weer dankbaar in gebruik genomen. Er is weer volop groei en bloei te zien en ik heb nog steeds een dankbare klant die zich na haar drukke werkdag kan ontspannen in dit subtropische domein:)

Fons

16277

16279

Reinoud
03-05-14, 17:53
Zo, dat is mooi :) Ik had deze nog nooit eerder gezien. Knap gemaakt. Zo op het eerste zicht heeft de tijd nog geen invloed gehad op de constructie, of zie ik dat mis?

Athanor
03-05-14, 18:55
Neeuhh... Er is wel wat vergrijzing aan het optreden. Ik had alles goed in de beits, maar een kas heeft een erg vochtige omgeving en dat maakt dat de beits niet goed houdt. Ik denk dat ik kies voor vergrijzing, zolang het geen rottingsproces oplevert.....

Fons

Okke
03-05-14, 19:24
Ik vind em wel echt mooi geworden!

roeliepoelie
03-05-14, 19:48
wat een bijzonder mooie kas. Heb hier thuis ook nog het een en ander aan lariks hout liggen. Misschien ook maar eens zoiets gaan maken...
Ik had al gelezen dat de kas 2,50 bij 2 meter is, maar wat is de hoogte van de zijwanden en hoogte tot aan hoogste punt?
En klopt het dat je als ventilatie alleen boven in het dak een luikje los kunt zetten, plus de deur op twee manieren. Is dat genoeg?
En heb je eerst het glas gekocht en daar de maten van de kas naar aangepast, of eerst de kas gemaakt en toen het glas gekocht. (ik weet niet of dat er in glas standaard maten zijn wat goedkoper is..?)

Athanor
03-05-14, 20:37
De hoogte van de zijwanden is 125 cm; de dakramen zijn 123 cm geworden. De hoogte van de nok heb ik niet paraat momenteel... Zit ergens tegen de 2 meter, ik kan er ruim rechtop in staan. De ventilatie van het raampje is automatisch met een gasveer die op temperatuur reageert. De deur en het raampje erboven worden afhankelijk van de weersvoorspelling open gezet. Als het erg heet is, worden er zonneschermen langs de binnenkant neergelaten om de zon te filteren. Onder de dakramen zit nog een ventilatierandje boven de zijwanden, daar kan ook het condensvocht worden afgevoerd. Daarmee is tot op heden de temperatuur goed te regelen, wel anticiperen op de weersvoorspelling. Ik heb niet naar standaardmaten van het glas gekeken. Gewoon bij de glashandel lokaal besteld. Ik heb wel een vergelijking met een internetwinkel gemaakt, maar met verzendkosten niet echt voordeliger. Ik heb voor 4 mm glas gekozen, erg degelijk, maar 3 mm. is erg gangbaar hoor!

Fons

dopeling
10-05-14, 13:10
heel mooie kas, ook nog na 3 jaar. Je schrijft dat de kas in de beits staat maar zelf zou ik dit hout in de Tungolie hebben gezet. Wat voor beits heb je eigenlijk gebruikt?

Athanor
10-05-14, 15:24
Hallo Dopeling,

De gebruikte verf isFinnpaints (Finnpaints.nl) van Tikkurilla, dat is ook de verf (beits) die we op onze Finse logwoning gebruiken, zodat het in dezelde tint is. Kun je op foto's voorin het topic zien. Omdat het niet goed houdt is een goede olie waarschijnlijk wel een alternatief dat ik ga toepassen. Ga ik me deze zomer nog maar ens over buigen!

Dank en groet van Fons

houtslager
11-05-14, 13:57
Beste Fin, u hebt een " gasveer die op temperatuur reageert"waar heb je dit gehaald van aub.

groetjes K

Athanor
11-05-14, 19:32
Ik heb de automatische raamopener bij Welkoop gekocht. Maar deze is bij vele leveranciers van kassen te kopen o.a. hier (http://www.tuinkassenwinkel.nl/tuinkas-accessoires/automatische-raamopener-bayliss-xl.html).

Groet van Fons

Athanor
30-04-16, 08:52
Ik kreeg via PB's weer wat vragen over de kas. Daarom trek ik het topic maar weer wat naar voren, ter inspiratie van de tuinliefhebbers in deze koude voorjaarstijden:p. Overigens is deze kas gefundeerd op betonpaaltjes, 70 cm diep, staat als een huis en heeft alle stormen doorstaan. Ik kreeg vraag naar tekeningen, die heb ik niet, het is aldoende ontstaan. Ik ben uitgegaan van een moduulmaat van ramen van 60 cm breed. De hoogte van de verticale ramen is 125 cm. De schuin liggende ramen zijn volgens mij ook ongeveer 125 cm. Je moet dan even goed kijken naar de stahoogte voor de hoofdgebruiker. Dat betekent dat de vloerafmeting ongeveer 250x185 is geworden. De sponningen en tussenbalkjes maken dat het iets groter wordt. Ik heb gewerkt vanuit het bestaande materiaal, de lariks vloerplanken van 22 mm. Als je dit vanuit balkmateriaal maakt moet je natuurlijk sponningen slaan. aandachtspunt is wel dat je voldoende condensafvoer van de ramen regelt. Bij de schuine dakramen had ik daar niet voldoende rekening mee gehouden en heb ik de stripjes waar het glas aan de onderkant op lag later verwijderd. Daardoor een wat kleine kier gekregen, die eigenlijk best wat groter mag zijn. Ventilatie mag best royaal zijn.

Fons