Tuinkas

A

Athanor

Guest
Hallo houtvrienden,

Afgelopen winter heb ik al wat informatie gewisseld over de productie van een tuinkas. Ik ben een tijdje niet zo actief op het forum geweest, maar heb niet stilgezeten! Van een restpartij lariks vloerplanken heb ik een tuinkas voor mijn vrouw gemaakt. Die inmiddels vrolijk met deze nieuwe hobby aan de slag is gegaan. ik zal hier een kort verslag van geven, met flink wat foto's. Ook voor het eerst dat ik in het nieuwe forumprogramma werk en ook nog even wennen dat ik dit met de IMac doe. Even kijken hoe dit gaat......

De kas zoals die nu in gebruik is
IMG_0238.jpg

De aanmaak van de frames van de zijwanden
IMG_0179.jpg

Het lamineren van de dakspantjes
IMG_0183.jpg

De hoekconstructie van de spanten op het frame in detail
IMG_0198.jpg

IMG_0199.jpg

Het raamwerk van Robinia waarop de kas geplaatst gaat worden is aangemaakt en geplaatst. Deze is bevestigd op in de grond gestorte betonpoeren, 80 cm diep.
IMG_0186.jpg

IMG_0187.jpg

IMG_0191.jpg


De dakspantjes gereed en de proefopstelling van het geheel in de werkplaats, rond de Hammer, zodat ik het "bouwpakket" kon voorbewerken.

IMG_0193.jpg

IMG_0195.jpg

Het lijkt erop dat ik niet meer dan 10 foto's in een keer kan toevoegen, dus de rest komt in een volgende bericht.

Fons
 
A

Athanor

Guest
Vervolg van bericht

Hier zie de opbouw van de kas door de montage van de verschillende prefab elementen die gereed waren gemaakt in de werkplaats.
IMG_0205.jpg

IMG_0212.jpg

De nokbalk is toegevoegd en het glaszetten kan beginnen. Uiteindelijk heb ik gekozen om e.e.a. toch maar met glaslatten te maken.
IMG_0216.jpg

De deur is gemaakt uit twee delen, zodat er verschillende ventilatiemogelijkheden ontstaan.
IMG_0222.jpg

IMG_0224.jpg

Tot zover de presentatie van de kas. Heb je vragen, brand dan maar los, ik heb nog wat meer foto's van het productieproces en eventueel maak ik nog wat detailfoto's.

Fons
 
A

Athanor

Guest
Het glas is rondom in de sponning gezet met glasband en daarna gekit met polymeerkit en glaslatten. Eenmaal uitgehard houdt de kit de glasplaat op zijn plaats. Onderaan heb ik geen sponning gemaakt om het regenwater ongehinderd te laten afvloeien. Daar zitten inderdaad alleen maar glasband.

Fons
 

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Mooie kas Fons met nette verbindingen zo te zien. De economische neergang slaat kennelijk toe in Leeuwarden getuige deze produktiekas voor eigen voedsel. Ga je het hout nog behandelen? Ik kocht onlangs een bus impregneerolie op basis van natuurlijke oliën en hars. Bij Ron van Zaltbommel of zie www.hout-olie.nl. Lijkt goed en volledig milieuvriendelijk spul. Heb er nog geen ervaring mee.
vr.gr. Jan Pranger.
 
A

Athanor

Guest
@mcluma
Chris, de afmeting van de kas is 2,50 x 2.00 meter. Ik heb alle glaspanelen gestandaardiseerd op 60 cm. breed. De kabel die je ziet liggen is voor een electriciteitsaansluiting, daarnaast ligt een waterleiding voor het nodige sproeiwerk.

@Jan
Ja, Jan, als er moeilijke tijden komen kunnen wij bezuinigen op de uitgave aan tomaten, aubergines, meloenen e.d.:rolleyes:
Ik heb de buitenkant van de kas in dezelfde verf gezet als ons Finse huis. Daar heb ik goede ervaringen mee. De binnenkant moet ook maar een beurtje hebben, maar er is veel condensvocht momenteel, dus ik moet even een geschikt moment afwachten.

Fons
 

Mikew

Actieve deelnemer
18 jun 2012
66
0
Alteveer Dr.
maar er is veel condensvocht momenteel, dus ik moet even een geschikt moment afwachten.

Fons

Fons, even offtopic, als je een kas hebt, is het dan juist goed als de kas vochtig is? of moet het juist een "droge" warmte zijn?
Het lijkt me namelijk beter als de planten in de kas vochtig blijven... maar kan het verkeerd hebben ;)

~Mike
 
A

Athanor

Guest
Dat klopt ook wel, de tomatenplanten gedijen goed in de vochtige warmte! Alleen om wat schilderwerk te doen is dat wat lastig....


Fons
 

Mikew

Actieve deelnemer
18 jun 2012
66
0
Alteveer Dr.
klopt ;)

werkt de kas verder goed? en mag ik vragen wat je ongeveer kwijt was in totaal? (mischien wel een ideetje voor volgend jaar voor mij ;))
 

tuoh

Oud hout
Mooi werk Fons, visueel is het een plaatje uit een cataloog. Alles is mooi in proportie.
Soms gebruik gemaakt van de gulden snede, of van de spiraal van Fibonacci bij het ontwerp? Hoe dan ook, het eindresultaat mag gezien worden.

Mvg,

André
 
A

Athanor

Guest
Dank voor de complimenten!

@ André
Het gevoel voor proportie heb ik volgens mij enigszins ontwikkeld toen ik in een vroegere carrière als graficus veel lay-out deed. Overigens verklaarde ik indertijd mijn aanleg voor de esthetische kant door te verwijzen naar de meubelmakersopleiding, waar gevoel voor vorm en afwerking werd aangeleerd.

@ Mike
De kas werkt goed hoor! Qua budget kun je beter een aluminium kasje van dezelfde afmetingen kopen...... Maar hout is veel mooier en zelfmaken heeft ook wat natuurlijk!
Het glas kwam op ruim € 400,-- uit
Hout weet ik niet precies, was een restpartij dus PM
De robiniabalken ongeveer € 75,--
Beton voor paaltjes € 25,-
Diverse overige kosten kit, verf, hang en sluitwerk meer dan € 50,--

Dat is het wel ongeveer.

Fons
 
A

Athanor

Guest
werktafel aangepast

Tot nu toe werkte mijn vrouw in de kas op een werktafel van underlayment. Dat kan toch mooier, dus had ik uit een balk latten gezaagd die als bank kan dienen. Toch maar besloten ze van een paar laagjes beits te voorzien zodat ze niet zo smerig worden van tuinaarde en water. Ze is zeer tevreden met het resultaat, het heeft de waarde weer met een paar honderd euro verhoogd:p. En dat uit een vuren balk, kom daar maar eens om in deze barre tijden:cool:

Fons

Het resultaat.
IMG_0286.jpg

Aanzicht van de buitenkant. De plank boven de werktafel wordt binnenkort ook vervangen door een grenen exemplaar.
IMG_0284.jpg
 
A

Athanor

Guest
Nou André, je grapt een beetje, maar van mijn vrouw begrijp ik inmiddels dat reinheid een belangrijk beginsel is in de tuinkas. Alle resten en rottingsprocessen kunnen schimmels en ziektes in de de planten veroorzaken, dus in zekere zin ja, voeten vegen:D

Fons
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.243
291
Heelsum
Heel mooi Fons, en inderdaad veel mooier dan zon aluminium kas. Is het robinia en Lariks helemaal onbewerkt aan de buitenzijde?

Wat voor glas zit er in je kas? veiligheidsglas, enkel dubbel, dikte?
 
Laatst bewerkt:
A

Athanor

Guest
De Robinia funderingsbalk heb ik aan de onderkant in de menie gezet, op de bovenkant EPDM folie geplakt , wat ik ook aan de onderkant van de frame's heb gedaan om inwateren te voorkomen.

De kas is aan de buitenkant in dezelfde Finse verf gezet als ons huis (logwoning). Inmiddels ben ik ook bezig om successievelijk de binnenkant van de kas in te smeren, toch wat bescherming tegen vergrijzen in het vochtig warme klimaat.

O ja, Het glas is gewoon vensterglas van 4mm dikte. Normaal is het glas voor een kas 3 mm, maar het prijsverschil zou niet zo groot zijn en ik ben voor degelijkheid gegaan.

Fons
 
Laatst bewerkt:
A

Athanor

Guest
De kas heeft goed werk gedaan in deze zomer. We hebben al heerlijke tomaten, courgettes en aubergine's gegeten, en niet te vergeten de kruiden die als sla groeien!

Heeft een zeer tevreden gebruiker opgeleverd en geeft mij veel voldoening van het werk. Bijgaand wat van de resultaten van dit werkstuk.

Fons


IMG_0559.jpg


IMG_0560.jpg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.