Welke soort hout is dit en hoe maak je dit?

A

Athanor

Guest
Deze boten worden over het algemeen van Mahoniehout gemaakt. Dus ik denk bijna zeker te weten dat het ook in dit geval zo is, zeker gezien de kenmerkend rode kleur. En wordt met vele lagen lak bedekt, hoeveel weet ik niet precies, misschien dat Jaap of Tuoh daar meer zicht op hebben.

Fons
 

sander

Actieve deelnemer
28 apr 2009
29
0
Een vriend van mij heeft stage gelopen bij een restaurateur van Riva boten
en vertelde mij dat er tussen de 6 en de 10 lagen lak op werd gedaan.
Wil je de boot helemaal zelf gaan maken?

Groeten Sander
 

Hubert.

Actieve deelnemer
21 mei 2008
300
0
Krimpenerwaard
Riva's worden inderdaad van Mahonie gemaakt, de eerste versies werden gebouwd dmv lattenbouw de latere dmv mahonie plywood.
Het aantal laklagen loopt inderdaad over de 10, dit kun je allemaal vinden op google
zoek maar eens op runabout, Riva, Pedrazzini, Boesch, Chris Craft bijvoorbeeld ;)
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Zoals Sander en Hubert al opmerkt, is het waarschijnlijk een Riva een Italiaanse klassieke sportboot, vroeger bestemd voor de rich and famous.
Er zijn een aantal bedrijven die zich bezighouden met het restaureren van Riva's, waarvan 2 bij ons in de buurt. Op hun website krijg je wel een beetje indruk van de constructie. Kijk maar eens bij http://www.rivawoodenboats.com/aanbod/pagina.php
of http://woodenboatservice.com/restoration/index.htm. Als je googled of op marktplaats of marknet zoekt vind je altijd wel iemand die cd's aanbiedt met de originele tekeningen van Riva. Daar krijg je ook een aardige indruk van de constructie en bouwmethode. Deze houten boten werden meestal afgewerkt met Stopani lak, van 16 tot meer dan 30 lagen, die je dan nog kunt polijsten om stofinsluitingen etc weg te halen.
Het blijft natuurlijk een beetje ouderwetse bootbouw, met moderne materialen kun je een sterker en lichter resultaat behalen. Een van de mooiste moderne houtbouwers is Van Dam. Als je op 1 van de bootnamen klikt kom je op een pagina die ook verwijst naar tientallen foto's van de bouw van de betreffende boot. Zeer interessant en een fantastische bootbouwer. http://www.vandamboats.com/

jaap
 

Hubert.

Actieve deelnemer
21 mei 2008
300
0
Krimpenerwaard
jpandriesse zei:
Nu wil ik niet eigenwijs zijn, maar ben het toch :lol:

Als ik naar de foto kijk zie ik heel groot op het pand staan: Arcangeli

Even door Google heen halen brengt mij bij: http://www.arcangeliboats.com/index.html


Ik durf dus wel de gok te maken dat de afgebeelde boot geen Riva is maar een Arcangeli ;)


Dat het geen Riva is was wel duidelijk hoor :lol:
dat zegt ook niemand.
Het gaat om het type, de Runabout en de bouwwijze ;)
In Italië, Zwitserland (Pedrazzini, Boesch) zijn veel van dit soort merken. Evenals Amerika waar bijv. ChrisCraft heel bekend is.
 

lowlands

Nieuw lid
25 dec 2010
5
0
www.BootBouwtekeningen.nl
We zijn sinds de laatste post ondertussen een jaartje verder. Maar ik vond het toch de moeite waard om er een vervolg aan te geven. Op mijn forum staat een post van iemand die vanaf een tekening die hij ergens opgescharreld heeft - zonder enige botenbouwervaring voorzover ik weet - zelf aan het bouwen geslagen is met een runabout.

Kijk voor het resultaat maar eens op zijn Flickrpagina:

http://www.flickr.com/photos/36451622@N06/with/4378700247/

Knap staaltje werk. Let wel op dat hij constructielijm heeft gebruikt. Boten bouw je echter met epoxy!
 

woodie

Actieve deelnemer
5 nov 2010
188
1
lowlands zei:
Knap staaltje werk. Let wel op dat hij constructielijm heeft gebruikt. Boten bouw je echter met epoxy!

Inderdaad heel mooi. 'k vermoed clark craft of glen-l plannen.

Wat epoxy betreft, ben ik niet mee akkoord.

Vroeger was er bv. aerolite en resorcinol (phormaldahydel lijm) en dan kwam epoxy. Precies de Heilige Graal. Maar tegenwoordig zijn er lijmen die zeker hun dienst al bewezen hebben ter vervanging van epoxy. Gorilla glue is bv. een hele goeie. Zelf koken, begraven in natte grond, bakken, onderdompelen in water zonder enig probleem. Dus er is zeker nog wat anders dan epoxy. Epoxy laat wel minder goed passende verbindingen toe, maar da's waar de echte ambachtsman die passende verbindingen maakt op de proppen komt. Epoxy heeft zeker z'n nut en specifieke gebruiksdoeleinden.
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.240
290
Heelsum
Ik vind een runabout heel mooi..... wil ook nog een keer zonder botenervaring aan de slag met zo'n boot.... weet niet of dat verstandig is maar tsja... als je het niet probeert... eerst even de shutters afmaken :)
 

paulv

Actieve deelnemer
3 mei 2009
98
1
Oud Loosdrecht
Ben het helemaal met Woodie eens wat betreft de epoxy.
Ik ben een boesch 560 uit 1963 aan het restaureren. Hierbij gebruik makend van titebond III en
3m 5200 marine adhesive. In tegenstelling tot het project hierboven is mahonie gangen en niet uit lagen multiplex. Het gebruikt van de 5200 laat enige werking van het hout toe.
De aantal laklagen (stopanni 1 comp. lak) zal wel oplopen tot 18 a 20.
 

paulv

Actieve deelnemer
3 mei 2009
98
1
Oud Loosdrecht
Foto's heb ik zeker! Alles goed gedocumenteerd zodat ik na jaren nog weet hoe alles zit.
Ben echter nog 3 weken in de USA. (zometeen ff bij rockler kwijlen) weer thuis zal ik een serie posten.

Groeten, Paul
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.