PDA

Bekijk Volledige Versie : slotgat boren



bjorn
18-06-12, 21:05
Hallo,

Ik was wel benieuwd hoe jullie een buitendeur voorzien van een slotgatsparing.
Zelf maak ik gemiddeld een paar keer per jaar een slotgatsparing in een deur, deur is van merbau of 4 cm dik multiplex.
De deur heb ik meestal op z'n kant in een deurenbok staan, op de helft vd deurdikte zet ik een streep.
De hoogte van het slot bepaal ik naar het krukgat, iets minder dan 105 cm uit de onderkant vd deur, kruk moet bij afgehangen deur op 105 cm vd vloer zitten.
Eerst teken ik de voorplaat van het slot af op de deur, Deze frees ik in met de bovenfrees, uit de losse hand, en werk ik waar nodig bij met een beitel.
Dit infrezen doe ik voordat ik de deur arm geschaafd heb, de kant waar het slot inkomt is dan nog haaks, ik maak de infresing wel wat dieper (2 mm), rekening houdend met het arm schaven.
Als de inkrozing vd voorplaat goed is teken ik de kast af en boor ik met een vlinderboor het gat voor de kast.

Dat is ook het gedeelte waar mijn vraag over gaat.
Op zich is het best te doen, zo'n gat boren, maar je krijgt op deze manier nooit zulk strak werk als bij deuren waarbij het gat er met een kettingfrees of aangepaste bovenfrees ingefreest is. Ook weet ik dat kb tools een geleider verkoopt voor de boormachine.

Omdat het voor mij werk is wat niet al te vaak voorkomt en ik het ook wel leuk vind om het uit de losse hand te kunnen ben ik benieuwd of er nog manieren zijn om "mijn" methode te verbeteren. Mijn staat tussen haakjes omdat dit de methode is zoals ik het bij diverse collegas gezien/geleerd heb.
Heb er zelf ook al aan gedacht om zelf een soort boorgeleider te maken en dan een slangenboor te gebruiken.

Komt het nog vaak voor dat jullie zelf de sparing voor een slot in een deur maken en doen jullie het net zo als ik of sneller/beter?

Mvg, Bjorn

Bijtel
19-06-12, 10:27
In dit topic (http://woodworking.nl/showthread.php?5509-Inhakken-scharnieren) heb ik twee foto's geplaatst van een eenvoudig malletje om de plaat+slotkast in te frezen (twee freesdiameters). Scheelt weer wat. Met de hand uitfrezen is niet nauwkeurig. En als je dan toch een mal gebruikt, dan meteen beide stappen. Afhankelijk van de lengte van de frees/diepte van de machine daarna alleen nog dieper boren en de randen wegsteken.

BenchWorks
19-06-12, 19:52
Ik heb juist vorige week de Souber DBB (http://www.axminster.co.uk/souber-dbb-mortice-lock-fitting-jig-%28jig1%29-prod830409/)gekocht bij axminster, heb hem op twee massieve afrikaans hardouten deuren gebruikt met goed resultaat, rekening houdend met de extreme hardheid van het hout.
Daarvoor ging ik met mijn stijlen naar een andere houtbewerker die een half automatische slotboor machine heeft, maar dan ben je iedere keer een uur verloren.

WR1944
20-06-12, 11:26
Dat ziet er simpel maar heel effectief uit. Door de constructie zit je altijd in het midden van de deur. Maar nu ik met die Amerikaanse sloten heb gewerkt zie ik toch wel in dat die diepe slotkasten veel bewerkelijker zijn.

tuoh
20-06-12, 18:28
Die enkele maal dat ik een slot on site moet plaatsen maak ik altijd gebruik van speed- oftewel vlinderboren, steeds overlappend boren en de resten wegsteken met een beitel.
Maar anders dan hierboven beschreven begin ik altijd met het slotgat, eens dit geboord is laat ik het slot in de gemaakte opening zakken en schrijf de voorplaat af. Dan pas hak ik de voorplaat in, voordeel van deze manier van werken, je slot met voorplaat past steeds probleemloos en het is minder bewerkelijk. Het slotgat mag hier zoveel uit de midden zitten als je wil, die slotplaat past altijd:o

Een slot op deze manier plaatsen kost je hooguit een kwartiertje, zonder gebruik te maken van een bovenfrees, enkel een (snoerloze) boormachine. De rest word met een platte beitel uitgehakt.


Mvg,

André

armadaman
21-06-12, 07:19
Een slot op deze manier plaatsen kost je hooguit een kwartiertje, zonder gebruik te maken van een bovenfrees, enkel een (snoerloze) boormachine. De rest word met een platte beitel uitgehakt.
André
Zoals André het beschreef doe ik het ook. Voor 3 puntssloten gebruikte we wel altijd een frees, meer om de plaat mooi een strak te krijgen.
TIP TIP TIP
Voor de beginners onder ons, Klem links en rechts op de deur een lat/balk. Met een beetje hakken wil je de slotkast een beetje uit model slaan, jammer als je dat dan van buitenaf ziet. Hierdoor is de deur ook gelijk een stuk steviger. Oja altijd met een nieuwe boor boren. Die lopen niet zo snel weg.

PBT
22-06-12, 23:12
ik boor de slotgaten normaal met de langgatboormachine, en als het op het werk gedaan word doe ik het met een ouderwetse slangenboor. ideaal die dingen!

bjorn
29-06-12, 20:56
Was eigenlijk vooral benieuwd wat voor boren jullie gebruikten. Heb vorige week nog een slotgat geboord, houtboor gekocht van 18 mm , vond dat makkelijker werken dan hoe ik het normaal doe: met een speedboor. Boren ging hetzelfde, overlappend. Het hout dat bleef staan kon ik nu zo wegfrezen met de boor inplaats van steken. De bovenfrees gebruik ik ook altijd om de scharnieren in te frezen, dus de voorplaat van het slot uitfrezen was ook een kleine moeite.
Heb het nu wel op Tuoh en Armadamans manier gedaan, eerst het slotgat, dan de voorplaat
Dat ik het andersom deed komt omdat degene die ik vaak slotgaten heb zien boren de sparing voor de voorplaat ook met speedboren boorde. Werkte ook wel goed, zelf nooit gedaan omdat ik daar altijd de bovenfrees of de beitel voor gebruikte.

mvg, bjorn

bobmartin
31-10-14, 02:19
http://youtu.be/f_g4SJYT3aA

bjorn
31-10-14, 06:27
Die heb ik nu ook, aangeschaft toe ik een stel deuren moest afhangen met electrische bediening, je kan die set ook gebruiken als geleider om er een gat in de breedte door te boren voor de stroomkabel.
Als ik een harde merbau deur heb boor ik het gat nog met vlinderboren, gaat vlotter dan met die set. Voor multiplex deuren gebruik ik de set wel.