Nieuw blad voor mijn werkbank

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
Forummers,

Enkele van jullie hebben het vast al ergens gelezen maar vorige week heb ik mijn werkbank ernstige schade aangebracht. Ik had het briljante idee opgevat om mijn werkbank te gaan vlakken met een bovenfrees. The woodwhisperer had daar een leuk filmpje over gemaakt dus ik dacht bij mij zelf "laat ik maar eens een poging wagen " ! Ik had een verschil van bijna 1 cm over het hele blad gemeten. Vlakken met de handschaaf zou een optie geweest zijn maar dat is momenteel lichamelijk een te grote opgave. Toen ik begon met frezen had ik al mijn twijfels maar soms verdring je die ideeen en ga je gewoon lekker aan de slag.......niet erg slim.....haha..

Na een korte periode was het duidelijk dat het niet echt een goed plan was (tenminste op dat moment) en toen schoot de frees uit de hoogte-instelling. HAP .... Tja....daar sta je dan... Eerst maar eens een kop koffie gehaald en toen de schade maar eens bekeken. Ik liep al langer rond met het idee voor een ander blad.....nou...dit leek me wel een mooi moment daarvoor :D :D
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
Goed...een nieuw werkblad dus..Welke houtsoort ga ik gebruiken ? Multiplex ? Massief ? Dit keuze was snel gemaakt maar toen de keuze uit de diverse houtsoorten. Ga ik "old skool" voor beuken of neem ik copaiba als werkblad ? Tijdens de koffie bij de plaatselijke meubelmakers hebben we gestemd : 5 voor beuken en 1 voor copaiba (dat was ik zelf). Toch maar de adviezen van de oude rotten opgevolgd...ik moet niet altijd eigenwijs zijn. Er lag nog een partij'tje beuken 52mm dik en 1500mm lang. Dat zou perfect zijn voor mijn werkbank. Ik wilde graag een blad van 70/80mm dik. Eerst het beuken maar eens gesorteerd, gevlakt en grofweg op breedte gezaagd. Ik hield zo'n 80mm ruw over.
Toen alles geschaafd tot zo'n 45 mm dikte.

IMG_3615.JPG

IMG_3616.JPG

IMG_3617.JPG

Eerst de helft van van het werkblad gemaakt (400mm) aangezien deze breedte nog door de vandiktebank kan en over de vlakbank. Eerst natuurlijk de vlakbank en toen de vandikte. Alles geschaafd tot 72mm. Toen de 2 helften aan elkaar gelijmd (mooi persje he) en daarna het hele blad geschuurd.
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
Jaja...toen moest het blad nog naar mijn huis. Gelukkig kwam een van de meubelmakers die avond bier drinken en kipkorns eten bij mij thuis. Hij zou wel het blad meenemen. Oh oh...dat gaat niet samen...bier en auto rijden. Toen dus gelijk maar het werkblad in de bus gegooid en naar mijn huis gereden. Daar stonden de hulptroepen al bijna te wachten om te helpen met tillen. 5 minuten later stond het geheel boven op zolder !!

IMG_3619.JPG

IMG_3620.JPG

Nou da's toch wel een mooi blad voor mijn werkbank !! Vandaag maar eens de bankschroeven eraan zetten en bekijken waar ik de gaten wil boren. Ik neig momenteel naar 19mm gaten. Die spullen van veritas zullen erg mooi passen bij mijn nieuwe werkbank.
 

rendew

Post veel
30 jun 2010
1.356
79
Amsterdam
Mooi he zo'n strak blad maar eeuuhhh moet daar niet een heel mooi onderstellteje bij met kastjes en laden ;-)
 

tuoh

Oud hout
Dat is inderdaad een knots van een werkblad, daar kan je al eens een klap op geven, maar het word ongetwijfeld veel prettiger werken in de toekomst.

Ik had er geen idee van dat je zolder zo groot is Rick, een raampers, vlak en van dikte, een lintzaag, etc. Ik moet mijn idee van Nederlandse zolderkamertjes dringend bijstellen:D:D:D


Mvg,

André
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
@rendew : Ik heb het oude onderstel weer gebruikt. Bevalt me wel goed. Daar staat mijn stoffilter en het gereedschap van de kinderen.

@tuoh : Gaaf zoldertje he !!! Hahahaha....ik heb geen ruimte voor een aantal machines en mocht er ruimte voor zijn kan het niet qua geluid. Ik mag de werkplaats van bevriende meubelmakers gebruiken. Ik betaal hier dan een soort uurtarief voor afhankelijk van hetgeen ik aan het doen ben.

@Seek : bedankt he!!
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.240
290
Heelsum
Mooi blad Rick.... zou bijna zo naar de houthandel rennen om het ook te maken zo. Ziet er strak uit..
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Mooi werkblad is dat, bijna overkill! Beuk is echt ideaal voor werkbladen door zijn fijne gesloten structuur, alleen vind ik het nogal onstabiel. Ik laat het altijd zo lang mogelijk liggen in een verwarmde plaats voordat ik het ga schaven, anders trekt het meteen krom of scheurt het.
Mijn werkbank heb ik bedekt met een MDF torsie box omringt met beuk, want ik wou het goedkoop, stabiel en zo vlak als een biljarttafel houden. En als ik eerlijk moet zijn dan gaat het mdf gedeelte lichtjes langer mee kwa deuken en schrammen, de densiteit is namelijk gelijk aan die van beuk en heeft het meer de neiging om te veren waar beuk slagen absorbeert en zich vervormd.
 

avos

Post veel
10 nov 2008
770
115
omg Haarlem
Wat een mooie werkblad Rick! Daar kun je wel weer even mee vooruit... Ik ben zelf nog bezig met mijn werkblad, maar heb al wel een slangenboor voor 19mm gaten liggen, er is zoveel te krijgen (van Veritas, maar ook andere merken) is echt ideaal...
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
@Jaap : Er komen 2 metalen bankschroeven op, deze heb ik van mijn "oude"werkbank afgehaald. Het blad is dusdanig zwaar dat het nu al goed blijft liggen, toch komen er 4 schroeven in die alles zeker op zijn plek houden. De gaten hiervoor in het frame maak ik ruim zodat het blad wel kan "werken"....

@Avos : Veritas maakt mooie spullen, goed doordacht. Er zijn zeer zeker goede alternatieven maar ik neig momenteel nog het meeste naar hun producten

@Bobbie : Hahaha...ja dat had ook gekund.....
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
Zo...vanmiddag even wat tijd vrijgemaakt voor mijn werkbankje....

IMG_3632.JPG
Eerst afgetekend wat verwijderd moet worden. De randen alvast weggebeiteld.....

IMG_3633.JPG
Ik heb een dikke balk tegen het blad aan geklemd om meer werkoppervlak te creeren

IMG_3634.JPG
Moest wel even denken aan mijn bovenfrees-fiasco van vorige week......

IMG_3635.JPG
Het gros heb ik verwijderd met de bovenfrees, de hoeken verder met een beitel opgeschoond
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
IMG_3636.jpg
De bankschroef heb ik nu met een lijmklem aan het blad gezet....zo kan ik de gaten boren waar de houtdraaibouten in komen

IMG_3637.JPG
Raapolie voor het smeren van de bouten....werkt super!!

IMG_3639.JPG
Nou...dat begint er al aardig op te lijken. Morgen komt er nog 1 plank tegen het werkblad aan en dan zijn we klaar om de gaten in het blad te gaan boren......
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
@Benchworks : Gisteren is het werkbankje inderdaad gedoopt......Er zit een klein (heeel klein) gaatje....Volgens mij komt daar straks precies een gat voor de bankhaken....
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
Nou vandaag eigenlijk weinig met de werkbank bezig geweest. Eigenlijk alleen een lat tegen de voorkant aangeschroefd......morgen ga ik de schroeven nog iets verder verzinken..

IMG_3647.jpg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.