Robinia (pseudo accacia) tuintafel met RVS elementen

Tjeerd

Actieve deelnemer
22 apr 2008
438
56
Eindelijk weer eens op de site om hier en daar te reageren.
Eerst jouw vraag.
Het wordt een eenvoudige rechthoekigetafel. L x B = 195 x 95
Het blad zwevend met daaronder een "biesje" RVS. De tafelpoten ( 8 x 8 cm) komen
in "slofjes" van 8 x 8 cm RVS en daaronder zwarte kunststof doppen.
Ja, als je zelf wat maakt mag je best iets luxer werken.
Kwaliteit van het hout prima, alleen aan enkele planken kleine kopscheuren.
Allemaal kwartiers/half kwartiers hout. Een kwart weggeschaafd om vlakke planken te krijgen, 30 mm dikte over, mooie maat toch?
Oja, probleem bij die buitentafels is dat ze meestal in de lengterichting doorhangen omdat de
regel te smal is. Die regel moet wel smal zijn omdat er anders geen stoelen met armleuningen onder passen. Wij hebben stoelen op het oog met een armleunhoogte van 63 cm, dus mag onderkant regel 64 cm zijn. Ik verlijm de langsregel met een smalle (12 cm) bladplank. Dat geeft extra stevigheid tegen doorbuigen (doorbuigen neemt af/toe met de derde macht van de de hoogte!!!). In de langsrichting in het midden komt een plank van 14,5 cm hoogte die de dwarsregels van de tafel verbinden (met schuifzwaluwstaarten). Zo is er meer stevigheid tegen het naar buiten wijken van de poten. Die plank komt aan de bovenkant gelijk met de bovenkant van het tafelblad.
Aan weerszijde van die plank leg ik een langwerpig los blad aan de onderzijde bevestigd met bladklosjes voor het werken van het hout. Ik probeer steeds overal rekening mee te houden, rek, krimp, sterkte enz.
Misschien allemaal een beetje moeilijk beschreven, daarom zal ik in een volgende reactie wat schetsjes meesturen.
Tot slot rond ik met de bovenfrees alle scherpe kantjes minimaal af en werk het geheel af met
Danish oil.
Ik heb de hele volgende week verlof. Ik zal wat foto's maken (ook voor de rubriek "projecten"op mijn site.

Attached files
 
A

Athanor

Guest
Mooi en hedendaags design heb voor je tafel gemaakt, Tjeerd!

Begrijp ik het goed dat je het blad uit een geheel maakt, planken die je aan elkaar lijmt?
Je hebt je overigens al terdege voorbereid, met een schaalmodel en een proefconstructie op het werkelijke formaat. (zou ik misschien ook eens moeten doen ;) )

Succes de komende week!

Fons
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Wat een mooi ontwerp! Als je schetjes hebt en die wilt plaatsen: Graag!

Heel mooi hout ook. Vanochtend in De Pers een verhaaltje van een man die naast zo'n nieuw Robinabos woont, en die wordt helemaal gek van de muizen. Het schijnt dat die daar welig tieren, en doordat het bos zo dicht is en met al die dorens zijn er ook weinig roofdieren.
 

Tjeerd

Actieve deelnemer
22 apr 2008
438
56
Seek zei:
Wat een mooi ontwerp! Als je schetjes hebt en die wilt plaatsen: Graag!

Heel mooi hout ook.
Ja, mooi hout. Maar wat je ziet is prunus avium (wilde kers). Heb ik gebruikt voor ons bed
en ik had nog wat stukjes over. Leuk om daar wat prototypes of schaalmodellen van te maken.
Verder is het een kwestie van prioriteiten. De schetjes en foto's komen nog.
Ik probeer zoveel mogelijk met de bovenfrees te doen. Gefreesd zijn al;
- gat- en penverbindingen;
- schuifzwaluwstaarten;
- groefje rondom onder het blad in de bovenregels (1mm diep en 15 mm breed) voor
RVS-strip (geborsteld);
- overal aan de onderdelen van het onderstel de scherpe kanten heel licht afgerond.
- onder aan de poten rondom een band 2mm ingefreesd, breed 45 mm voor RVS-"slofjes"
8 x 8 cm en 7,5 cm hoog.
Eerst mijn project "zwevend bed" beschrijven (o.a. nachtkastjes met lamellendeurtjes.) bij projecten op mijn houtsite. Ben ik nu aan het voorbereiden. Kost veel tijd zo'n site maar is leuk om te doen. Al wel eens bekeken? Er staan veel foto's ook een paar fotoboeken) op (wel even doorklikken).
http://www.mijnhoutweb.naar.info
 

Tjeerd

Actieve deelnemer
22 apr 2008
438
56
Vervolg op mijn vorige bericht.
De tuintafel is af. Driemaal in de "Danish oil", moet nog wel een vierde maal denk ik.
Voor resultaat zie bijgaande foto's.
Wel aardig om de materiaakosten te noemen, geen jullie een aardig idee als je ook eens zoiets gaat proberen en we kunnen zo aan prijsvergelijking doen.
- Robiniahout: 285 euro,
- RVS kwaliteit 304 (4 slofjes onder de poten en onder langs het blad een strip van
1mm x 1 mm: 47 euro,
- 4 kunstofdoppen voor onder de tafel, 2 euro,
- 1 liter "Danish oil": 17,50 euro en
- 8 x (RVS inbusboutje rond 5mm - lang 50mm, ringetje onder boutkop + messing plug voor
in tafelblad) ter bevestiging van de bladklosjes: 12,80 euro,
- PU lijm, halve flacon 5 euro.
Dus samen 369,30 euro, de aangeschafte Hardmetalen zwaluwstaartfrees (49,50 euro) voor de
schuifzwaluwstaartverbinding niet meegerekend.

Attached files
 
A

Athanor

Guest
Hallo Tjeerd,

Proficiat met het resultaat!! Ziet er fraai uit en lekker vlot klaar. Ik ben nieuwsgierig naar de wijze waarop je de planken aan het onderstel hebt bevestigd. Kun je daar bij gelegenheid nog een foto van maken? Ik hoop dat je het komende weekend van een welverdiende rust kunt genieten en koffie met gebak en/of een goed glas (fris ofzo ;) ) aan je mooie tafel kunt gebruiken.

Veel genoegen ermee en groet van Fons
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Heel fraai, net als het bed dat je gemaakt hebt. Sluit me helemaal bij Fons aan. Zijn het standaard rvs doppen onderaan de poten? Geniet van het gebak dat Fons je stuurt!

jaap
 
A

Athanor

Guest
Nou Tjeerd, na aandringen van Jaap hier is ie dan:

En Jaap, vanwege de bemiddeling krijg je ook wat:


Groet van Fons

Attached files
 

August

Actieve deelnemer
22 apr 2009
134
0
Ziet er zeer mooi uit. Mag ik je vragen waar je het RVS vandaan hebt? De combinatie van RVS met hout ziet er zeer goed uit.

Groet,

Ralph
 

Tjeerd

Actieve deelnemer
22 apr 2008
438
56
August zei:
Ziet er zeer mooi uit. Mag ik je vragen waar je het RVS vandaan hebt? De combinatie van RVS met hout ziet er zeer goed uit.
Hai Ralph,
RVS heb ik gekocht bij http://www.desmidse-metaal.nl in Arnhem.
Doen ook kleine klusjes zoals die voor mij, vierkante RVS kokerbuis afzagen en een strip van 15 mm breed uit een plaat van 1mm dik knippen en die vervolgens precies op de aangegeven maat haaks omzetten.
Zij werken met RVS 304. Ik had eigenlijk liever RVS 316 gehad (ja, ik streef altijd naar maximale kwaliteit). Dat hebben zij niet. RVS316 is beter bestand tegen vieze/agressieve stofjes in de buitenlucht (omgeving zware industrie en zeelucht - zout). maar hier tussen Arnhem en Nijmegen zal het met 304 ook wel lukken.
 

Tjeerd

Actieve deelnemer
22 apr 2008
438
56
Athanor zei:
Hallo Tjeerd,

Ik ben nieuwsgierig naar de wijze waarop je de planken aan het onderstel hebt bevestigd. Kun je daar bij gelegenheid nog een foto van maken?

Ja, heren Jaap en Fons, inderdaad redelijk op tijd afgewerkt.
Dat was wel elke avond en elk weekend werken. De laatste zaterdag stonden wij (ja mijn vrouw doet mee met dit soort klussen) ’s ochtends om 7 uur de losse bladplanken te lijmen.
Fons – planken op het onderstel:
De tafel heeft drie langregels (sterktetechnische redenen). Om doorbuiging te verminderen (gaat met de derde macht van de hoogte) heb ik op die regels bladplanken gelijmd (3 cm dik).
De zijplanken 12 cm breed en de middenplank 5 cm breed. Ook nog gedeuveld om verschuiven tijdens het lijmen te voorkomen.
Op de foto zie rond de lijmnaden bruine tape. Ik werk met PU-lijm en dat geeft vlekken rond de lijmnaden. Om dit te voorkomen plak ik precies langs de lijmnaden bruine tape – daar hecht de lijm niet aan. Na harding (ongeveer 3 uur) trek ik het tape weg en trek meteen de lijm”rups” mee. Het hout blijft schoon. Werkt dus snel af. Als het tape tijdens het lijmen klem heeft gezeten of je het er pas na een dag afhaalt, blijft hier en daar wat van de bruine plaklaag zitten. Simpel te verwijderen met wasbenzine.
Jaap – RVS doppen??
Nee Jaap, geen kunststof doppen maar RVS “slofjes”van stukjes kokerprofiel 8 x 8 cm en 7,5 cm lang, daarin de zwarte kunststof doppen.
Tot slot heren, het digitale gebak was heerlijk. Ik heb er wat bij gedronken om het extra feestelijk te maken (uiteraard na het houtwerk natuurlijk).

Attached files
 

hemski

Actieve deelnemer
31 mrt 2008
281
2
Tjeerd....geweldig mooi gemaakt man!!!!

Foto's zijn ook bijzonder en mooi.

Het was vast weer een feestje afgelopen weekend!
 

Tjeerd

Actieve deelnemer
22 apr 2008
438
56
Vandaag nog een paar foto's van de tafel gemaakt.
Intussen wat stoelen erbij gekocht, dan ziet het er allemaal wat beter uit.

Attached files
 

Tjeerd

Actieve deelnemer
22 apr 2008
438
56
geen standaard RVS doppen. Ben naar de smid geweest. In de afvalbak met RVS gekeken en daar stukjes vierkantprofiel uitgevist. De smid heeft daarna de stukken gratis op lengte gezaagd.
Thuis de stukken tot schuurpapier 800 behandeld (in één richting strijken) en voila ik had geborsteld RVS.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.