schaaf neerleggen

Hubert.

Actieve deelnemer
21 mei 2008
300
0
Krimpenerwaard
Het eerste wat ik op school heb geleerd is dat je een handschaaf op z'n zijde weglegt. (zodat je het mes niet beschadigt)
Iedereen die mijn schaaf anders weglegt krijgt een uitbrander

Nu zie ik op diverse filmpjes op "Woodworking" dat iedereen z'n schaaf gewoon op de zool in de kast legt.
Hoe doen jullie dat?
 

Geertg

Actieve deelnemer
5 okt 2008
285
0
Lembeke
Ik leg ze gewoon rechtop op een houten oppervlak.
Ik vermoed dat het gebruik van het op z'n zijde leggen komt uit de tijd dat de schaaf nog veel op de bouwwerf te vinden was waar er meer kans is op beschadiging.
 

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
446
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Op de plank waar mijn schaven liggen, heb ik voor elke schaaf een dun stukje triplex liggen. Daar leg ik de schaven met de neus op, zodat de beitel vrij van de grond blijft. Ik vind het persoonlijk mooier als schaven gewoon rechtop staan, en dan nemen ze ook minder ruimte in.

Wat ik ook wel eens zie, is dat mensen stukjes leer of rubber onder de beitels leggen.
 

WR1944

Oud hout
In het eerste jaar van de LTS hadden we zowel hout- als metaalbewerken. Ik ging de metaalkant uit maar heb toch veel van houtbewerken opgestoken.
Daar werd ook inderdaad zeer indringend verteld dat de schaaf op de zijkant moet liggen als je hem even niet gebruikt. Ook leg ik een beitel nog steeds automatisch met de onderkant omhoog zodat de snede niet de bank raakt.
Het is er zo ingeramd dat ik het automatisch doe en het me direct opvalt als iemand anders het niet doet.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.