Schaafje voor kanten breken

David80

Actieve deelnemer
25 nov 2009
461
1
Beste mensen,

Binnenkort wil ik zelf een houten (blok)schaafje gaan fabriceren die alleen gebruikt zal gaan worden voor het breken van kanten. En ook alleen voor langshout. Het kopshout heb ik een David-schaafje voor en dat is een soort low-angle idee en dat gaat dus prima. Maar op langshout als je een stukje tegen de draad in gaat heb je gelijk uitbreeksel te pakken. Dus dat wordt nogal slordig op deze manier...:(

Wat ik mij afvroeg:
- Wat voor effectieve beitelhoek werkt hiervoor het best?
- Leidt het schuin te plaatsen van de beitel (skewed) tot beter resultaat?

Ideeen zijn welkom, bedankt,

David
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Hallo David,

Zoiets heb ik ook gedaan. Een oud nooitgedagt schaafje met twee geleiders er onder geschroefd. En inderdaad, hij hapt graag met uitbreeksels als resultaat. Later heb ik de geleiders scheef gezet, en dat lijkt wel wat te helpen, maar het is zeker niet foolproof. Het schaafje heeft een enkele beitel, 45 graden bedding en een gapende mond van 3mm breed of zo.

Sinds kort heb ik een echte Engelse chamferplane. Die heeft ook een enkele beitel maar de mond is al iets nauwer en de beitel staat hierbij onder 52 graden. Ik heb er nog niet veel ervaring mee op gedaan. In een stuk eiken leek hij het wel goed te doen.

Gezien de geweldige resultaten die ik sinds kort met de keerbeitel bereik zou ik bij een zelfbouw uitvoering tegenwoordig een schaaf met keerbeitel gebruiken. Als je die goed instelt hoef je je over het tegendraads schaven minder zorgen te maken.
 

David80

Actieve deelnemer
25 nov 2009
461
1
Nou ik heb een mooi japans schaafje op de kop getikt. Het ding is 15x4cm dus een formaatje blokschaaf. Met keerbeitel, ook naar aanleiding van de recente draadjes en filmpjes hier op het forum over het gebruikbij tegendraads schaven. Vandaag eindelijk tijd gehad om alles pas te maken en de beitels te slijpen. De eerste indruk bij het kantjes breken is dat het prima gaat ook tegendraads en kops hout :)

Update: Even wat foto's bijgeplaatst om het een en ander wat duidelijker/interessanter te maken:

Doordat de keerbeitel is geslepen op +/- 80 graden komt de spaan zo goed als verticaal uit de schaaf
Jap_Schaaf_01.jpg

Een 45 graden geleiding eronder maken leek me niet nodig, gaat prima uit de losse hand
Jap_Schaaf_02.JPG

Amper zichtbaar, de keerbeitel staat zeer dicht op de snede
Jap_Schaaf_04.JPG

Tegendraads en over knoesten schaven gaat prima, zonder uitbreeksel
Jap_Schaaf_03.JPG
 
Laatst bewerkt:

David80

Actieve deelnemer
25 nov 2009
461
1
even een schop omhoog, kennelijk is alleen bericht wijzigen hiervoor niet voldoende...
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Mooi schaafje! Is het moeilijk om de keerbeitel in te stellen in die Japanse schaven?
 

David80

Actieve deelnemer
25 nov 2009
461
1
Mooi schaafje! Is het moeilijk om de keerbeitel in te stellen in die Japanse schaven?

Thanks!

Zelf had ik ook 0,0 ervaring met japanse schaven, dus ik was eigenlijk een beetje sceptisch. Maar het valt allemaal reuze mee; de schaafbeitel zit klem in de houten body, en de keerbeitel tussen het asje en de schaafbeitel. Ik heb gewoon met een stukje hout en een hamer met kleine tikjes de keerbeitel naar beneden gewerkt. Terug halen is moeilijker, maar dat deed ik door kleine tikjes links en rechts te geven tegen de keerbeitel. Maar goed, tijdens het schaven komt alles iig. niet van zn plek, dus eenmaal afgesteld heb je er geen omkijken meer naar.
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Ok dat klinkt niet al te moeilijk.
Ik heb nul komma nul verstand van japanse schaven, maar ja, je ken nie alles.
 

JPAJS

Post veel
18 jun 2012
1.277
215
't hoofd van Overijssel
Terug halen is moeilijker, maar dat deed ik door kleine tikjes links en rechts te geven tegen de keerbeitel.

Duim op de beitel houden. Daarna sla je op de achterkant waardoor de spie/wig loslaat. Als je de wig/spie nu weer vast slaat zal je merken dat de beitel ook iets is terug gekomen. Spie moet je ook nooit vast rammen. Vast is vast.

Zo heb ik het geleerd met de houten blokschaaf van nooitgedacht.
 

Elio

Actieve deelnemer
21 feb 2013
164
9
Om hierover even een vraagje te stellen.

Zodra je 2 panelen tegen elkaar plaats met scherpe randen, lijkt het dus 1 geheel, wil je meer de panelenvorm krijgen, zoals bij een plaat mdf doe je dat met een v-groef bit.
Maar hoe doe je dat dan met massief hout? Door de randen af te ronden met een afrondfrees(1,6mm)? Of is hier een andere methode voor? Hiervoor deed ik dat met een blokje schuurpapier, wat er wel goed uitzag, maar vroeg me af of dit ook gewoon met een afrondfrees kan.

Aan gezien ik dit met vuren planken wil bereiken in m'n komende project hoor ik dit dan ook graag.
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Voor afrondfrezen moet je in het elektrieke deel van het forum zijn. Hier doen we zoiets gewoon met een schaaf. Bijv zo'n mooi schaafje als van David hierboven, of een blokschaafje of een doodnormale Stanley #4. Er bestaan ook speciale schaven voor met een v-vormige geleider onder de zool.
 

Elio

Actieve deelnemer
21 feb 2013
164
9
Voor afrondfrezen moet je in het elektrieke deel van het forum zijn. Hier doen we zoiets gewoon met een schaaf. Bijv zo'n mooi schaafje als van David hierboven, of een blokschaafje of een doodnormale Stanley #4. Er bestaan ook speciale schaven voor met een v-vormige geleider onder de zool.

Telkens een nieuw topic starten, kan nog wel is storend zijn geloof ik. Vandaar dat ik dacht een kleine vraag hier te stellen.

Gr. Elio
 

SamPonette

Post veel
5 nov 2010
2.135
4
Antwerpen
www.samponette.be
Duim op de beitel houden. Daarna sla je op de achterkant waardoor de spie/wig loslaat. Als je de wig/spie nu weer vast slaat zal je merken dat de beitel ook iets is terug gekomen. Spie moet je ook nooit vast rammen. Vast is vast.

Zo heb ik het geleerd met de houten blokschaaf van nooitgedacht.
werkt idd ook prima bij een japanse schaaf, dat tikken op de achterkant.
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Nee hoor Elio. Gewoon een nieuw topic starten. Dat houdt de boel overzichtelijk. En jou vragen zijn net zoveel waard als die van ieder ander.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.