Beste Bovenfrees?

Lomme

Nieuw lid
8 jun 2012
1
0
Ik wil mij een nieuwe bovenfrees gaan aanschaffen maar weet niet goed welke ik moet kiezen. Ik dacht altijd dat Festool de beste op de markt was maar na wat opzoekwerk ben ik erachter gekomen dat bv. de invalzaag van Mafell beter is dan die van Festool. Geldt dit ook voor de bovenfrees?
Mafell LO 50 E of Festool OF 1010? Of zijn er nog andere opties in deze prijsklasse?
 

tuoh

Oud hout
Wat is beter? dat lijkt me voor iedereen anders te liggen, afhankelijk van het werk dat men er mee wil doen. Ik heb een auto nodig om mij te verplaatsen, maar daarom hoef ik nog geen Rolls Royce te kopen, een Dacia bolt even ver, weliswaar met minder comfort maar ik raak wel op de plaats van bestemming.

Idem dus voor machines, bijna alle bovenfrezen van de bekende merken klaren de klus, het verschil tussen bijvoorbeeld de Mafell en een freesmachine van Dewalt zal verwaarloosbaar zijn als je kijkt naar het eindresultaat (het gefreesde profiel)
De heel dure machines onderscheiden zich van de rest door een grotere lijst accessoires zoals geleiderails en dergelijke, maar heb je deze laatste niet nodig dan heb je ook het hele dure merk niet nodig.
Blauwe Bosch, Hitachi, Makita, Dewalt, Perles, etc. allemaal maken ze gewoon goede bovenfrezen, enkel de ergonomie kan wat verschillen, kies gewoon een machine die goed in de hand ligt. een miskoop ga er nooit aan hebben.
 

Jonathan

Actieve deelnemer
20 apr 2012
58
2
België
Heel goed advies van tuoh.

In antwoord op de vraag is het mijn persoonlijke mening dat dit dus ook geldt ook voor de bovenfrees, mits je enkel de OF1010 vergelijkt met de LO50 (1000W range). Zie ook deze review.
Van de OF1010 kan ik echter helemaal niet warm worden, de Mafell geniet dus zeker mijn voorkeur. Hoofdzakelijk door dezelfde redenen aangegeven in die review.

In mijn werkplaats is de OF1400 echter de meestgebruikte bovenfrees en zeker een aanrader, welke ik dan weer beter vindt dan de LO50, vooral door het extra vermogen.
Ga je shoppen voor een hele krachtige bovenfees, vergelijk dan de LO65 en OF2200. Deze hebben enorme kracht maar hebben natuurlijk het nadeel dat ze groot en zwaar zijn.

Zoals je wel weet is Mafell minder bekend dan Festool, en je zal dus ook veel meer Festool fans tegenkomen. Beide producenten leveren kwalitatief hoge producten af, maar Mafell staat mijns inziens nog een half trapje hoger dan Festool qua bouwkwaliteit en engineering.

Ter info, de vorige generatie OF2200 van Festool werd door Mafell ontworpen. Een pluspunt voor de Festools is dat deze een adapter hebben voor hun rail, waar Mafell dit niet heeft. Zij hebbn wel een aparte rail die ook dienst doet als trapsjabloon, maar deze is erg prijzig.

Happy shopping :)
 
Laatst bewerkt:

Den44

Nieuw lid
24 mei 2012
7
0
48
Almere
Ieder heeft zijn persoonlijke voorkeur denk aan werken met de machine ( gewicht, watt, lekker in de hand e.d ) persoonlijk zou ik niet voor een De Walt gaan sinds het geen Elu meer is zijn de lagers erg slecht. En zul je mits je hem regelmatig gebruikt er niet veel plezier aan beleven. Dit advies geef ik je mocht evt een De Walt overwegen.

Grtz. Den
 

Zweihaak

Post veel
29 jul 2010
1.381
2
Groningen
Ik snap al die negatieve verhalen over de Festool OF1010 niet zo.
Ik werk er al 15 jaar mee en heb er zelf ook een (die in inmiddels 10 jaar oud) en hij werkt prima.
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Ik heb 3 blauwe Bosch bovenfrezen en 1 festool OF1010, ik moet zeggen dat de Bosch frezen op zich in het algemeen beter zijn dan de 1010. Beter zicht, makkelijker en nauwkeuriger fijndiepte instelling, veel makkelijker toegang om de frezen te wisselen en veel makkelijker om kopieerhulzen eraan te bevestigen. Maar de 1010 is niet zonder voordelen, de afzuiging werkt en is geïntegreerd in de basis, kan met 1 hand bediend worden en kan een ongelooflijke 70mm duiken. Op zich hebben mijn Bosch frezen meer voordelen, en toch neem ik iedere keer weer de 1010 uit, mijn werkplaats is helemaal ingericht rond het Festool systeem. De stofzuigerbuis en plug-it kabel hangen boven mijn werktafel zodat ik enkel het gereedschap eraan moet "pluggen" en ik kan beginnen, bij iedere non festool machine moet ik telkens de kabel ervan aan de stofzuiger vastmaken en zit die telkens in de weg.
Dus neen, de OF1010 is niet de beste bovenfrees, het is een hele goede en fijne om mee te werken. Maar je moet verder kijken, en het hele systeem er rond zien. Ik heb bijvoorbeeld de mijne gekocht samen met het LR32 systeem om rijgaten te boren, een kleine investering die mij toestaat om af en toe paneelkasten te maken voor klanten zonder een machine van €20.000 te hoeven kopen, was letterlijk op een paar maanden afbetaald.
 

Zweihaak

Post veel
29 jul 2010
1.381
2
Groningen
Welk type Bosch heb je?

Waarom is de fijn diepte instelling van de Festool OF1010 niet precies?
Je kunt hem met stappen van één tiende van een mm instellen, is dat niet precies genoeg?
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Welk type Bosch heb je?

Waarom is de fijn diepte instelling van de Festool OF1010 niet precies?
Je kunt hem met stappen van één tiende van een mm instellen, is dat niet precies genoeg?

Bij de Bosch instelknop doe je de hele frees op en neer bewegen in tienden, zonder aan de diepte aanslag te komen, dat is bijzonder precies en eenvoudig. En je kan hierbij ook werken zonder de aanslag te hoeven gebruiken.
Bij de OF1010 moet je naargelang het geval de frees naar boven doen, aan de knop van de aanslag draaien, en dan de frees weer naar beneden doen, en ben je verplicht de aanslag te gebruiken. Deze handeling is wat lastiger en er zit toch wat meer speling op de stang en aanslag dan bij het Bosch systeem
 

Zweihaak

Post veel
29 jul 2010
1.381
2
Groningen
Maar welk type Bosch heb je het over?

De Festools zijn ook in tienden van milimeters te verstellen, ook tijdens het freezen, als je de freesdiepte knop niet vast hebt staan.

Over welke speling heb je het over op de stang?

De 3 aanslag dieptes vind ik juist erg handig.
 

WR1944

Oud hout
Nu ken ik de Bosch bovenfrees niet maar wat is handiger dan de freesbit op het hout te drukken, de diepteaanslag op een van de pennen te laten vallen, de aanwijzer op nul te zetten, de aanslag op de verlangde diepte te zetten volgens de maataanduiding en die aanslag weer vast te zetten. Zoals ze hier zeggen: It is a no-brainer. Je kan beginnen met frezen. Met de groene ring kan je op 0,1 mm nauwkeurig de diepte corrigeren. Die 3 pennen zijn handig als je in meerdere stappen een bepaalde diepte wilt bereiken.
En die stang op de Festool heeft inderdaad speling, in de dwarsrichting en dat is totaal oninteressant voor de langsrichting.
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
de Bosch GOF900 en 1300 frezen die ik heb werken op exact hetzelfde principe als mijn Festool OF1010, een stang met een maat aanduiding, die neervalt op een aanslag die gedraaid kan worden met 3 instelbare niveaus, het verschil is de fijnafstelling. Bij Bosch is dat een knop bovenaan op de frees die niet de aanslag, maar de eigenlijke stangen van de frees op en neer doen gaan, bij de festool stel je de stang van de aanslag aan, en moet je daarna de frees weer tegen de aanslag laten zakken. dat laatste heb ik ondervonden is minder precies omdat naargelang hoe hard je de frees naar beneden drukt kan de diepte weer enkele tienden verschillen.

dat systeem heeft Bosch waarschijnlijk gepatenteerd, dus moeten de anderen het met minder stellen, op vlak van afzuiging hebben de andere merken en vooral Festool dan weer de betere systemen.
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.106
239
Goeree-Overflakkee
Bosch heeft dat systeem niet op hun grotere machine zitten (GOF2000). Bovendien druk je de machine ook gewoon tegen de aanslag naar beneden. Dat verschilt dan toch niet? Waarom zou dit een tiende verschillen, zit de diepteaanslag niet vast genoeg?

Bij m'n Mafell veert ie een beetje terug bij het op diepte brengen. Als je middenin een werkstuk begint, is dit wel irritant. Is dat een probleem van mijn machine, of hebben ze dat allemaal? Of doe ik dit fout?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.