Esdoorn wortel bal

Ad de Crom

Actieve deelnemer
17 aug 2008
702
0
addecrom.hpage.com
Kreeg vorige week een esdoorn thuis afgeleverd, die ik inmiddels al netjes in drie stukken heb gezaagd. Was wel verrast door het zien van de grote wortel bal die aan die boom zat.
Ben hem inmiddels aan het schoonmaken, in eerste instantie door er de rivierklei uit te steken met een beitel, kilo's van dat spul heb ik er al van uitgebikt, zo hard als cement. Als al de klei er uit is dan kan ik de buitenste wortels ervan af zagen, om zo iets leuks ervan over te houden om er iets van te draaien. Hier een paar fototjes van deze wortel bal.
Cheers Ad



Attached files
 

Ad de Crom

Actieve deelnemer
17 aug 2008
702
0
addecrom.hpage.com
Hubert. zei:
waarom zet je niet gewoon de hogedrukspuit er op? :idea:
Wel aan gedacht Hubert, maaaaar, hij ligt in de tuin tussen de planten van mijn vrouw, en de hogedrukspuit gebruiken betekend dat ik een hoop rommel veroorzaak, en herrie met vrouwtje lief krijg. Nu kan ik simpel wat ik heb losgebikt opvangen op karton en afvoeren, zonder al te veel troep te veroorzaken.
En een houtdraaier heeft nu eenmaal geduld, dus komt het er op een paar uurtjes extra niet op aan
 

Ad de Crom

Actieve deelnemer
17 aug 2008
702
0
addecrom.hpage.com
Woodworker zei:
Gelijk heb je.

Is het hout van de wortel nog anders dan het hout van de stam? Ik heb wel eens gehoord van wortelhout, maar is dat hetzelfde als het hout van de gezwellen aan bomen? Of is dat weer iets anders?
Woodworker,
Of het hetzelfde is als het hout van gezwellen aan bomen weet ik eerlijk gezegd niet, wel dat de kern van deze wortel bal wel eens voor aangename verrassingen kan zorgen, zo ik al eens gezien heb, het is dus anders. Eerst maar eens op mijn gemakkie wat buitenwortels wegzagen, en zien dat ik dit ding in mijn houtopslag krijg, in elk geval zei mijn kleinzoon van 5 jaar gisteren, ik kom je wel helpen opa, en ja hoor gisteravond bracht hij alvast zijn gereedschaps kistje compleet met zijn klein handzaagje, en zelf komt hij logeren speciaal om te zagen overdag.
Als hij de kans krijgt, zou hij elke dag bij mij in de werkplaats te vinden zijn.
Jong geleerd is oud gedaan !!
beste groeten. Ad
 

Hubert.

Actieve deelnemer
21 mei 2008
300
0
Krimpenerwaard
Het "echte" wortelhout zal minder warrig zijn dan het hout van knollen.
Dat ligt een beetje aan de vergroeiingen onderling
Je zult wel vanuit het midden de tekening naar alle wortels zien als je 'm dosse zaagt.



leuk dat je kleinzoon er zo'n lol in heeft.
Mijn opa maakte sinds zijn pensioneren allerlei kistjes en tafels.
en een 12-voets jol. :cool:
Hij begon op zijn 84ste nog aan de restauratie van een 16m2 BM :lol:

Daar heb ik mijn lol ook uit gehaald ;)
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
48
zwolle
he ad,

hoever ben je met de "wortel"klus. ben zeer benieuwd naar het resultaat. ik ben zelf druk met het gesegmenteerd draaien. vorige week opdrachtje gehad voor maken van een aantal knoppen voor op een kast. klant was erg tevreden. geen geld gevraagd aangezien ik geen bedrijf heb maar een vergoeding gekregen in de vorm van hout. zij blij , ik blij.

ik heb via de mail contact met een houttovenaar in limburg. hij maakt erg mooi gesegmenteerd draaiwerk. hoe meer ik van mensen hoor, hoe meer ik ontdek hoeveel mogelijkheden er eigenlijk zijn.


tot mails


rick
 

Ad de Crom

Actieve deelnemer
17 aug 2008
702
0
addecrom.hpage.com
rickkoorman zei:
he ad,

hoever ben je met de "wortel"klus. ben zeer benieuwd naar het resultaat. ik ben zelf druk met het gesegmenteerd draaien. vorige week opdrachtje gehad voor maken van een aantal knoppen voor op een kast. klant was erg tevreden. geen geld gevraagd aangezien ik geen bedrijf heb maar een vergoeding gekregen in de vorm van hout. zij blij , ik blij.

ik heb via de mail contact met een houttovenaar in limburg. hij maakt erg mooi gesegmenteerd draaiwerk. hoe meer ik van mensen hoor, hoe meer ik ontdek hoeveel mogelijkheden er eigenlijk zijn.


tot mails
rick

Hoi Rick, afgelopen donderdag heb ik de wortelbal op een leuk plaatsje achter het huis getransporteerd om lekker te drogen. Dit betekend dat ik voorlopig klaar ben met deze wortelbal.
Heb er 10 tallen kilo's rivierklei uitgebeiteld, en de uitstekende wortels allemaal afgezaagd.
Ik denk dat je contact hebt gehad met Lei olijslagers, als ik zijn naam zo uit mijn hoofd goed geschreven heb. Hij is in de leer geweest bij Malcolm Tibbens, voor als je dat nog niet wist.
Ik heb Lei ook eens persoonlijk benaderd om uitwisselingen te doen, maar nooit iets van hem vernomen. Nou ja, dan maar niet.
Een klusje doen voor hout is best een goede deal, moeilijk genoeg om aan hout te komen, dus als de gelegenheid zich voordoet....))
Wel jammer voor je (en ook voor mij) dat Pam geen gesegmenteerd werk maakt. Heb het er wel eens met haar over gehad, maar je weet het maar nooit met die dame, als ze ooit een gebrek aan hout krijgt weet ik het zonet nog niet.
Ben uiteraard wel benieuwd waar je mee voor de dag komt.
Groetjes. Ad
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.