Schuine gaten in dik hout voor een bierbank

ErnstKuhne

Actieve deelnemer
19 nov 2011
302
184
Deventer
www.ernstkuhne.nl
Op vakantie in Thüringen kreeg ik de vraag om bij een eerder gemaakte grote tafel twee bierbanken te maken van hout dat nog voorradig lag.
Dat is gelukt met hele dikke vloerdelen (9cm) uit een voormalige, al jaren geleden omgewaaide, schuur.
Zonder schroeven of spijkers, met alleen een mega- pen en gat verbinding schuin in het hout.
Dat bleek een hele klus en ik vraag me af of dat handiger kan, aan jullie daarom die vraag.

Het ging om hele oude vuren delen van ongeveer 26cm breed en 9cm dik, aan één kant al flink uitgevreten door weer en wind, maar toch nog stevig.
Met mijn zwager gingen we voor het volgende ontwerp:
We gebuikten 2 volle delen van 3 meter lang en maakten daar schuine gaten in, waarin we poten van hetzelfde hout met een pen van 15cm x 9 cm, onder een hoek van 15 graden en volledig door-en-door staken.
Vooral het hakken van de gaten vergde veel tijd.
We deden het als volgt: Eest tekenden we het rechte deel van het gat af (7cm x 15 cm) en boorden op de hoeken daarvan gaten van 12 mm.
Met de decoupeerzaag zaagden we van gat naar gat, van 2 kanten af omdat het ding geen 9cm diep kon zagen.
Vervolgens hakten we het gat aan 2 kanten scheef, van ruim 2cm naar nul.
En dan maar met passen en meten de gezaagde poten erin slaan. De poten hadden we onder 15 graden afgezaagd en ook de borst van de pen hadden we onder die hoek gezaagd.
De pen lang genoeg om helemaal door de zitting te steken.
Als de poten zaten, zaagden we ze af met de japanse zaag, een geweldig ding, een Tsubasa 285 van Silky.

Nu de vraag: hoe zouden jullie die schuine gaten maken: helemaal hakken, schuin boren, kettingfrees of schuin zagen.
Ik kreeg echt het idee dat onze methode weliswaar werkte maar dat we een slimme methode over het hoofs zagen.

Het resultaat was overigens zeer naar de zin, weliswaar smalle banken maar oerdegelijk en met een leuke rustieke uitstraling, gemaakt van hout dat op het erf was gevonden.

Lokatie: Allersdorf in Thüringen, Oost-Duitsland, geweldige rustige streek met goed weer, goed eten en goed bier

Hierbij, ter inspiratie, wat foto´s





Attached files
 

WR1944

Oud hout
Ik ben geen ervaren meubelmaker en voel me nog steeds een beginner. Maar de te volgen werkwijze hangt af van het gereedschap dat je op dat moment tot je beschikking hebt.
Als ik het had moeten maken en ervan uit kon gaan dat je een boormachine hebt en verder basis handgereedschap dan zou ik een rechthoekig gat maken in de bank met rechte kanten. Je kan de breedte van de pennen van de poten aanhouden maar de lengte (=lengterichting van de bank) is zodanig dat het gat onder 15 graden er nog in gehakt kan worden. M.a.w. het is korter.
Dan maak je de pennen aan de poten met de borst onder 15 graden. De pennen gebruik je als mal voor de schuine gaten. Met een zweihaak haal je de 15 graden over naar de onder- resp. bovenkant van de bank en je kan gaan hakken tot de pen past. Als laatste zaag je de bovenkant van de pennen met de Japanse zaag netjes gelijk met de bovenkant.
Maar misschien hebben meer ervaren lieden een beter plan.
Hou wel de juiste volgorde van de werkzaamheden in het oog: eerst de bank maken en daarna pas aan het bier gaan.
 

ErnstKuhne

Actieve deelnemer
19 nov 2011
302
184
Deventer
www.ernstkuhne.nl
WR1944,
je beschrijft, bondiger dan ik, precies de manier die we gebruikt hebben!
Misschien toch de meest voor de hand liggende...
Ik beschouw mezelf overigens ook als beginner, vandaar mijn vraag.
Het bier kwam inderdaad pas na het hakken en zagen, maar smaakte des te beter.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.