Weer een deur (geeuw)

WR1944

Oud hout
Inderdaad, geeuw, weer een deur. :mrgreen:
De vorige deur maakte ik omdat onze toekomstige slaapkamer kattenvrij moest worden. Nu die route afgesneden is kwam de volgende ruimte aan de beurt waar niet elk moment rondgelopen wordt, de basement. Die ruimte moet dus ook worden voorzien van een deur. Ooit heeft daar een deur gezeten maar om onduidelijke reden was die verwijderd. Die deur heeft volgens de sporen aan de deurpost een keer links gehangen maar ook een keer rechts.
De eerste fase was het fatsoeneren van de deurpost. De dichtgekalkte ruimten voor de scharnieren en slotgaten met een beitel uitgestoken tot er hout zichtbaar werd en er rechthoekige stukken hout ingelijmd konden worden om weer een maagdelijke deurpost te hebben. Ook de bovenkant bleek niet haaks op de deurposten te staan. Daar moest een wig in van ruim 800 met een dikte van 0 tot 11 mm. Daartoe maakte ik een L-vormige constructie met de korte poot van de L even lang als de breedte van de wig. Het lange deel van de L werd aan de tafel geklemd met de zaagsnede op de juiste plaats over het korte deel onder de lineaal. Met twee blokjes voorkwam ik dat de lineaal door zou buigen. Het werkte perfect en de wig werd onder de bovenpost gelijmd. Eindelijk weer een haakse deuropening.
Ondertussen was ik bij Home Depot hout gaan halen, 4 st 2" x 6" (38 x 140), 8' lang (ruim 2400), 2 st MDF 1/2" dik en 2' x 4' en 2 st MDF 1/4" dik en 2' x 4'. De deur wordt volgens een hier gebruikelijk model gemaakt, een 5-paneels deur. In de basement had ik een oude deur gerestaureerd van hetzelfde model. Het gekozen hout is wederom dougls fir zoals het gebruikt wordt in de framebouw. Ik was wel even bezig om rechte planken uit te zoeken met niet al teveel knoesten en dat is redelijk gelukt. Vervolgens werd het hout geselecteerd op stijlen en dwarsstukken en werden de delen op de ruwe maten gezaagd met 820 x 2050 als ruwe deurmaat.
De kopse kanten van de dwarsstukken werden voorzien van het contra-profiel. De frees was nog ingesteld op de zelfde houtmaten als van de vorige deur. Alleen de hoogte boven de freestafel moest even ingesteld worden. In twee stappen werd het profiel gefreesd. Daarna het normale profiel in de frees en weer alleen maar in hoogte instellen. In drie stappen werden alle overige profielen gefreesd. Door m'n voorgaande ervaring ging het als een fluitje van een cent.
Alles droog in elkaar gezet met de dwarsstukken op de juiste plaats. Alles ging mooi stroef in elkaar en sloot goed aan. Zo te zien is deze iets beter gelukt dan de vorige. Nu de panelen op maat maken, de deuvelgaten boren en de zaak kan in elkaar. Aanstaande maandag is het Memorial Day, een officiele feestdag en het officieuze begin van het zomerseizoen. Daarna gaan we weer verder als ik ben bijgekomen van de BBQ. :mrgreen:

Attached files
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.240
290
Heelsum
Mooi hoor, en je ziet het he, de eerste keer duurt verreweg het langst. Ik heb ook wel eens voor een vriend op die manier deuren gemaakt. Als vervanging voor zijn verloren gegane schuifdeuren in een oud huis. Die deuren gingen later beetje krom trekken. Ben jij daar hier ook niet bang voor, wat voor hout is Douglas Fir, waarmee kun je dat vergelijken?
 

WR1944

Oud hout
Ik heb geen flauw idee waar Douglas Fir mee te vergelijken is. Ik denk dat mede-forummers er meer verstand van hebben. De vorige deur is tot op heden redelijk stabiel gebleven, nog geen barstjes in de verf. Alleen door de seizoensveranderingen moet ik de sluitkant afschaven omdat het gaat klemmen. Ik had de speling rondom wat te krap genomen. Dat blijft m'n metaal-tik.
 

tuoh

Oud hout
Douglas (Pseudotsuga menziesii) is een (mechanisch) sterke Amerikaanse naaldhoutsoort. Het quasi foutvrije hout dat hier ten lande ingevoerd word komt in de handel onder de naam Oregon, soms ook wel eens "kroonhout" genoemd. Bij dit hout liggen de jaarringen dicht bij elkaar, en het heeft meestal een mooie rechte draad. Dit hout kan voor alles en nog wat gebruikt worden, kasten, deuren, ramen, etc.

In Europa aangeplante bomen daarentegen komen hier onder de naam Douglas in de handel. Bij deze bomen liggen de jaarringen heel wat verder uit elkaar(= sneller gegroeid) Dit hout word bijna uitsluitend gebruikt voor timmerwerken, of andere houtconstructies, voor andere toepassingen is het te levendig en te zacht.

De naamgeving is in eerste instantie wat verwarrend, maar dat is wel bij meer houtsoorten het geval. Even kijken naar het kopshout kan dan al heel verhelderend werken.

En ho ja, nog vergeten vermelden, de Amerikaanse Douglas, Oregon dus, kan je vergelijken met wat harder Grenen. Ook Yellow Pine, Parana Pine en dergelijke zijn gelijkaardig qua bewerken en qua gebruik.

Mvg,

André
 

WR1944

Oud hout
Bedankt voor de verduidelijking. Het hout in de USA, in ieder geval van de bouwmarkten, is beslist niet foutvrij en ook de jaarringen liggen vrij ver uit elkaar. Maar het wordt veel in de frame-bouw gebruikt, het heeft de daarvoor benodigde stempels op het hout. Het is in ieder geval goedkoop, ruim $6 (nog geen 5 Euro) voor een stuk van 2400 lang en 38 bij 140 doorsnede.
 

tuoh

Oud hout
Dat klopt wel, de houtsoort word in Amerika opgedeeld in onderklassen.
De "nr 2Clear and Better" kennen we hier als Oregon. In de States meer bekend onder de naam "Yellow Fir"
Het is dus langzaam gegroeid fijnnervig hout en wat geler van kleur.

Het hout dat je voor de deur gebruikt hebt is bijna zeker "Red fir" dat komt van snel gegroeide en relatief jonge bomen. Dit hout is minder van kwaliteit dan "Yellow Fir" maar nog altijd beter dan onze inlandse variant.

Mvg,

André
 

WR1944

Oud hout
Klopt, het hout heeft een roodachtige naar het roze neigende kleur. Met het bewerken komt er een heerlijke geur vanaf. Ik waan me dan in Frankrijk, in het Massif Central. Daar heb je veel kleinschalige houthandels/zagerijen. De enigszins bergachtige omgeving hier heeft ook wel iets Frans. Alleen moet je wel de gele wegmarkering, de utiliy poles, de nummerplaten, de metalen sidings op de huizen en nog een hoop meer Americana wegdenken. :mrgreen:
 

WR1944

Oud hout
De deur is ondertussen afgehangen. Er was wat vertraging opgetreden omdat er zo nodig een flinke tak van de moerbeiboom moest afbreken.
Na de vorige aflevering heb ik de MDF panelen op maat gemaakt en gepast. Ik was zelf verbaasd over het strakke passen. Nu wordt het assembleren geblazen. Met een mal heb ik gaten in de stijlen en dwarsstukken gemaakt voor de 5/8" (ca. 16 mm) deuvels, twee per verbinding. Deuvels op lengte gemaakt. Weer gepast en het wordt een aardig looige deur.
Ik heb eerst de dwarsstukken aan een zijde van een stijl gelijmd en de andere kant droog er op geklemd om alles mooi haaks te laten drogen. De MDF panelen in de gleuven geschoven en de tweede stijl gelijmd. Met 4 lange klemmen en twee spanbanden kon alles goed geklemd worden. Met 1/4" stukken MDF maakte ik er nep panelen van. De eerste stukken heb ik met gewichten verzwaard om te lijmen maar dat duurde me te lang. Een week terug had ik een electrisch spijkerpistool gekocht (nog geen $30) en hiermee ging het gesmeerd. Een enkel spijkertje moest ik nog even een tikje na geven maar het werkte lekker vlot.
Na het drogen heb ik alles rondom op maat gezaagd, de sluitkant met 3 graden overhang. Met de DeWalt slotmal de gaten voor het slot ingeboord. Omdat de mal voor de 3" scharnieren zo lekker werkte besloot ik ook voor de slotplaat een mal te maken. Met een stukje 1/2" MDF en wat afvalstukjes was dat snel geklaard. En het werkte goed. Daarna de uitsparingen voor de scharnieren gefreesd met de mal. Alle hardware gemonteerd en ik kon de hele handel uit de basement naar de begane grond sjouwen. Ik had spanbanden om de deur gebonden en daarmee was de deur redelijk te hanteren.
Bij het passen bleek dat de drempel zo scheef was dat ik 20 mm van de deur moest zagen. En ik had natuurlijk aan de verkeerde kant van de deur gemeten. Ik had geen zin om de deur weer de basement in te slepen dus werd de keukentafel geconfisceerd. De stofzuiger en zaag naar boven gehaald en aan beide kanten 10 mm verwijderd. Nu paste de deur perfect.
Scharnieren afgetekend en ingehakt. De scharnierplaten gemonteerd, pennen er in en de deur kon open en dicht. De slotplaat ingehakt en gemonteerd en we hadden een werkende deur. Nu kunnen de katten de basement niet meer als kattenbak gebruiken. Ik ben benieuwd wat ze nu weer gaan uithalen.
Het verven laat ik nog even voor wat het is, eerst naar Nederland om eindelijk m'n spullen naar Amerika te halen.
 
Laatst bewerkt:

WR1944

Oud hout
Het invoegen van foto's is een avontuur op zichzelf. Maar gelukkig is het weer mogelijk. Een deel van de tekst van hier voor kan ik bij de foto's plaatsen.

De stijlen, dwarsstukken en de MDF-panelen zitten in de klemmen.
P6031011q.jpg

De gefreesde profiel sloten netjes aan.
P6061013q.jpg

Voor het aanbrengen van de fake panelen werd een vers aangekocht spijkerpistool gebruikt. Het werkte boven verwachting.
P6051012q.jpg

Even een tussendoor uitleg hoe ik de mal voor de slotplaat maakte. Een 1/2" stukje MDF met stukjes 1/4" MDF waarvan twee met de breedte van het uiteindelijke gat.
P6071016q.jpg

De strookjes worden op de afgetekende lijnen uitgelijnd.
P6071017q.jpg

Een beginnetje maken voor de contourfrees.
P6071019q.jpg

De contourfrees wordt aan het werk gezet.
P6071020q.jpg

Nog een bevestigingsbalkje er aan en het kan in gebruik worden genomen.
P6071014q.jpg

De afgehangen deur open. In gesloten toestand was het niet mogelijk een redelijke foto te maken.
P6081021q.jpg
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.