Boren in hout

dr_wood

Nieuw lid
23 aug 2011
2
0
Iedereen moet wel eens een gat boren in hout, maar dan komt dadelijk de vraag: Welke boor ga ik hiervoor gebruiken :?: Er zijn ook zo veel verschillende soorten boren, denk maar aan spiraal-, slangen-, speedboren....

Mijn vraag is welke boor gebruik je in welke situatie, wat resultaat hebben ze elk en welke soorten en maten heb je in huis?
 

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.948
88
West-Friesland
Als ik moet voorboren gebruik ik metaal boren.
Voor al de andere gaten in hout gebruik ik spiraalboren voor hout met zo’n klein puntje aan het begin.
Speedboren alleen als het niet anders kan i.v.m. de grootte van het gat of een verstelbare houtboor.
 

Zweihaak

Post veel
29 jul 2010
1.381
2
Groningen
- Houtspiraalboor = hout

- Slangenboor = hout, vroeger voor booromslag, nu meestal voor diepe gaten op boormachine

- Speedboor/Vlinderboor = hout, grote gaten, of snel willen boren. Voor mooi resultaat van 2 kanten boren.

- Spiraalboor = staal of aluminium.

- Gatenboor = voor grotere gaten.
 

primera

Actieve deelnemer
13 jul 2010
298
0
Slangenboor mag never nooit niet in de boormachine.
Gezien deze boor zich in het hout trekt. Met de boormachine kunnen hierdoor ernstige ongelukken voort komen!!!!

In principe maakt het verder niet uit welke boor je gebruikt voor hout.

In de interieurbouw gebruiken ze eigenlijk geen houtboren meer.
 

Zweihaak

Post veel
29 jul 2010
1.381
2
Groningen
primera zei:
Slangenboor mag never nooit niet in de boormachine.
Gezien deze boor zich in het hout trekt. Met de boormachine kunnen hierdoor ernstige ongelukken voort komen!!!!

In principe maakt het verder niet uit welke boor je gebruikt voor hout.

In de interieurbouw gebruiken ze eigenlijk geen houtboren meer.

Kijk eens hier?
http://www.baptist.nl/houtbewerkers/bor ... 6-x-235-mm

Voorste handvat op de boormachine zetten en de machine rustig laten draaien, en niet duwen.
En er zijn zat boormachines met een terugslagstop, dus dat doordraaien/doorslaan hoeft niet.

Hier nog meer.
http://www.rextools.nl/upload/assortime ... enboor.pdf
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.