houtsoort tuinpoort - welke houtsoort vergrijst niet te veel

berre

Nieuw lid
15 feb 2012
5
0
Hallo,

We zijn van plan om een houten tuinpoort te maken voor onze oprit, maar nu heb ik geen idee welke houtsoort te gebruiken (afrormosia, padouk, ...)

Mijn vriendin is echter geen fan van volledig vergrijsde poorten, ze heeft er graag toch nog wat "houtkleur" in, maar nieuwe poorten vind ze ook niet mooi :roll:

ter indicatie

deze vind ze niet mooi:
houten-poorten-4-2.jpg


deze dan weer wel:
houten-poorten-4-1.jpg


Volgens mij bestaat het niet echt maar ik wil het hier toch eens vragen en de vraag is dus: welke houtsoort vergrijst er maar houdt toch nog een (licht)bruine kleur.

Extra vraagjes:

Hoe kan je vermijden dat er vuile vlekken op zo een poort komen zoals je bv hier ziet
poort_6gr.jpg


Vraag 2: als een poort te veel vergrijst is, kan je deze met een product behandelen dat deze terug iets meer een houtkleur krijgt?


Alvast bedankt!
Wim
 

tuoh

Oud hout
Re: houtsoort tuinpoort - welke houtsoort vergrijst niet te

Moeilijke klant heb jij :D

- alle houtsoorten vergrijzen eens ze onbehandeld blootgesteld worden aan de weersinvloeden, bij de ene houtsoort gaat dat proces wat sneller dan bij een andere, maar dat is dan ook het enige verschil.

- jammer genoeg vergrijsd het hout nooit mooi egaal, er komen allerlei kleurschakeringen tevoorschijn, meestal inhoudstoffen van het hout die uitgeloogd worden door de regen. De luchtvervuiling doet ook een duit in het zakje in de vorm van vlekken.

- om onbehandeld hout mooi te houden zal je elke jaar met borstel en verdunt bleekwater opgelost in water aan de slag moeten om één een ander op te frissen. Er komt dan een mooi egaal zilvergrijs patina tevoorschijn.

Ik denk dat je beter gaat opteren voor een afwerkproduct welks grijs ingekleurd is, veel minder onderhoud, en tezelfdertijd ook bescherming biedend tegen weersinvloeden.

Mvg,

André
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.