beginner... hoe begin ik hier aan

arnevt

Nieuw lid
25 okt 2010
2
0
Allen,

daar ik maar niet het tv meubel vind dat ik nodig heb in mijn situatie (ondanks dat ik niet veel eisen heb) heb ik besloten het zelf even te tekenen in sketchup... (zie att)

ik ben geen complete idioot (lees: heb mijn eigen electriciteit gelegd, vloer gelegd, etc etc) maar van het vakgebied meubels maken heb ik 0,0 ervaring. Ik ken wel wat theorie maar geen praktische ervaring. Vandaar mijn vragen.

ik ken het princiepe van "driehoeken maken voor de stabiliteit" maar is dat hier nodig? Zo ja, waar? of zijn er andere manieren nodig om er voor te zorgen dat dit geen wieggel waggel meubel wordt?

hoe maak ik de verbindingen? gewoon deuvels en houtlijm? (hou er rekening mee dat de horizontale shelves floating (of zelfs verwijderbaar moeten) zijn.

Wat is de juiste tool om deuvelgaten gepositioneerd te krijgen?

andere pitfalls in dit design?

filosofie achter design... bedoeling is aansluitend meubel met de muur te hebben, maar binnenin genoeg speling om van shelve naar shelve te gaan, en onderin (onder verhoogde bodem) alle adapters en stroomsnoeren te leggen. uit de muur komen gaten naar het tv scherm en boxen en andere aparatuur

alvast bedankt voor het duwtje in de goede richting

Arne

Attached files
 

WR1944

Oud hout
Als de plankjes verwijderbaar/verstelbaar moeten zijn vormen die geen onderdeel van de sterkte. Dan blijven de voet, de zijkanten, de binnen-verticalen en het bovenblad over. De voet geeft al wat sterkte en verder kan je aan de achterkant met L- en T-ijzertjes verdere versterking aanbrengen.
Omdat de plankjes aan de achterkant niet helemaal tot aan de achterkant doorlopen kan je over de volle breedte een vertical plank aanbrengen onder het bovenblad die bijvoorbeeld tot aan het bovenste losse plankje reikt. Dat geeft ook weer wat sterkte en is van een normale zichthoek niet zichtbaar.
Voor het verbinden van het hout kan je gebruik maken van potgaten a la Kreg en lijm. Daar zijn goedkopere boormallen voor te koop. Dat lijkt me sterker dan deuvels en lijm en ze zijn makkelijker en preciezer aan te brengen De meeste potgaten kan je aanbrengen op niet zichtbare plekken.
De plankjes kan je met rijen gaten en plankdragers op verschillende hoogten plaatsen. Google maar eens op 32 mm systeem of kijk bij Ikea hoe het werkt. Ook bestaan er rails-systemen met gleufjes die je in een groef in de verticale planken kan aanbrengen.
Je ziet het, mogelijkheden zat. Je moet de uitvoering aanpassen aan je vaardigheden en gereedschap.
 

borre

Actieve deelnemer
14 jun 2008
538
63
munstergeleen (Lb)
Of een deuvelverbinding sterk genoeg is hangt ook af van het materiaal voor de kast. Als dit massief hout is dan wordt er ook hout op hout verlijmt. Gebruik je bv kunstof gefineerde meubelplaat dan zal de lijmverbinding alleen bestaan tussen de deuvel en het boorgat. Dat zal zeker niet stevig genoeg zijn.
Een andere manier is een combinatie van deuvels en RASTEX.

Gr Ed
 

arnevt

Nieuw lid
25 okt 2010
2
0
bedankt voor de tips...

zijn er eigenlijk guidelines... voor/nadelen aan de manier van verbinden? en dan heb ik het niet over de gebruikte verbindingmanier maar eerder in de aard van de manier waarop de bovenste plank op de verticale planken verbonden is (zie 2 attachments)

Attached files
 

WR1944

Oud hout
Voor de sterkte maakt het weinig uit. Het is gedeeltelijk een visueel en gedeeltelijk een productie-technische overweging. Bij de bovenste versie kijk je tegen de kopse kant van de bovenplaat aan, bij de andere is de kopse kant alleen aan de bovenkant zichtbaar. Als je de delen voor de kast gaat zagen is het prettig, als je met een zaagtafel of vergelijkbaar werkt, om snedes te maken met zo weinig mogelijk tafelomstellingen. Dus je stelt de tafel in voor een bepaalde maat en zaagt alles met diezelfde lengte. Dan begin je met de volgende maat. Daarom maak ik bij een beetje omvangrijk project een tabel met exacte afmetingen. Dan kan je alle identieke afmetingen er uit vissen en de volgorde van zagen gaan bepalen.
Een ander punt is de assemblage. Soms moet je voor de ene of de andere mogelijkheid kiezen omdat je het anders niet in elkaar kan zetten of omdat het assembleren lastiger is.
Als je een tijdje bezig bent leer je de valkuilen wel te omzeilen. Als je met deuvels werkt moet je bij de bovenste versie het bovenblad als laatste op het karkas plaatsen. Bij de onderste versie moet je de zijkanten als laatste aan het karkas lijmen. Daarom moet je altijd droog passen voordat je gaat lijmen. En ook moet je de goede montagevolgorde aanhouden. Daarom is het goed een lijm te kiezen die een lange droogtijd heeft. Dan heb je wat speelruimte als het tegen zit.
Succes.
 

borre

Actieve deelnemer
14 jun 2008
538
63
munstergeleen (Lb)
Als het een hangend meubel zou worden zou de bovenste oplossing voor de onderste plank niet zo handig zijn. Alle gewicht van boeken of apparatuur zou dan alleen aan de lijmverbinding hangen.
De onderste oplossing is vanwege twee naden in het bovenblad niet voor de hand liggend. Vaak is het ook een combinatie van beide, afhankelijk van de situatie.

Gr ed
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.