Grootmeesters in de houtbewerking

Renault

Post veel
14 jun 2009
1.040
5
Ik zat me eens af te vragen of er echt goede boeken zijn over de historie in houtbewerking en meubelmaken. Met de technieken, ontwerpen en ook de soorten gereedschappen die ze ervoor gebruikten. Bestaan er uberhaupt wel boeken van. Zijn er echte grootmeesters in houtbewerking geweest? Een soort van Rembrandt alleen dan met een beitel schaaf zeg maar :mrgreen: .

Zijn er bepaalde houtbewerkers waar jullie tegen op kijken?
 

armadaman

Post veel
10 okt 2010
1.276
5
Barendrecht
Hallo Renault
Op de site van Ambacht en Gereedschap zitten een paar boekenwurmen. Er is mij daar al eens het een en ander aangeboden. Een kijkje waard. Er is daar ook een forum, maar dat stelt niet zo veel voor :( :(
 

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
Lost Art Press, de club van Chris Schwarz, is nu bezig met een vertaling van Roubo's "l'Art du Menuisier" (maakte ik er toch bijna "Arthur Menuisier" van :) ). Is weliswaar naar het Engels, maar vast een stuk beter leesbaar dan het Frans. En dat is een uitputtend werk over 18e eeuwse houtbewerking. LAP heeft ook Moxon's "The Art of Joinery" gepubliceerd, over 17e eeuwse houtbewerking. En als ik schrijf "over", dan bedoel ik: geschreven door de mensen die in die tijd leefden.

Arthur
 

jokke

Actieve deelnemer
10 jul 2009
477
20
Waarom denken zoveel mensen aan ambachtelijke technieken en oude gereedschappen als het over grootmeesters in de houtbewerking gaat? Er zijn echte kunstenaars die oude technieken niet verloochenen maar zich ook durven wagen aan de modernste technieken. Niks mis mee, toch?
 

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
Misschien omdat de term 'grootmeester' impliceert dat iemand al zeer lange tijd als grote meester wordt gezien, als meester der meesters (ook door meesters zelf)? Persoonlijk heb ik er ook het gevoel bij dat een grootmeester dood moet zijn, of zo goed als. Krenov: ja. Maloof: ja. Craig Vandall Stevens: wel een meester, maar niet dood genoeg om grootmeester te zijn. Annette Koehnen: zelfde laken een pak.

Arthur
 

Renault

Post veel
14 jun 2009
1.040
5
Jokke; ik vermoed dat het een soort van automatisme is. Vroeger werd alles met de hand gedaan, zij zijn in feite de grondleggers van de (meeste) hedendaagse machines. Ken jij dan bekende houtbewerkers van nu waar je tegen op kijkt?

Alle andere: bedankt voor de links, we hebben weer wat te doen :mrgreen:
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.