raamluik louvre

maxime

Nieuw lid
13 apr 2012
13
0
Hallo,

Ik ben nieuw hier en ben aan het kijken om zelf een 2 à 3-tal luikjes te maken voor bij ons, gezien de vorige rot zijn.
Ik had graag de onderdelen zuiver op maat willen laten snijden en schaven door een houthandel, en daarna de pen-gat verbindingen en 45° infreezingen zelf willen maken( ik heb onlangs een bovenfrees gekocht).

Welke soort raden jullie aan? Ik wil een product dat toch zeker 25 jaar kan meegaan buiten, de luikjes worden ook nog geschilderd, dus de kleur maakt niet uit. Afzelia?

Moet ik het hout nog laten drogen? Het hout is een een overdekte hangar gestockeerd, maar ik geloof dat gezien het toch voor buiten is, het niet meer gedroogd hoeft te worden.

Nog een laatste vraagje: Moeten de tussenlatten(onder 45° erin) perfect op maat erin, of dienen deze iets kleiner gezaagd te worden door eventuele krimp/uitzetting van het hout?

alvast bedankt

Attached files
 

tuoh

Oud hout
Hallo Maxime, welkom hier.

Wat je vragen betreft, een geschikte houtsoort is inderdaad Afzelia, maar ook Meranti, Sipo, etc. zijn voor de job geschikt.

Afzelia(doussé) kan je desnoods nat verwerken, dat maakt hier niks uit. De andere houtsoorten moeten wel voldoende droog zijn om werken te vermijden.

De louvres zelf mogen passend gezaagd worden, speling geven hoeft niet.

Succes met de klus.

André
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.