Schaaf No 5 in goedkope versie

WR1944

Oud hout
Omdat ik over niet al te lange tijd aan een heuse werkbank ga beginnen ben ik al wat gereedschap en materiaal aan het verzamelen. Zo viel m'n oog op een No 5 schaaf toen ik voor iets anders bij Home Depot was. Ik kom altijd met meer thuis dan op m'n boodschappenlijstje staat maar daar ben ik niet uniek in.
De schaaf was van Buck Brothers en daar had ik al redelijke schaven van gekocht. En voor $35 kan je je geen buil vallen, met sales tax nog geen EUR30.
Thuis heb ik de schaaf gedemonteerd naar aanleiding van de enthousiaste verhalen op het forum over het tunen van schaven. Na het ontvetten en wat lakrestjes wegschrapen heb ik de beitel met de Worksharp mooi scherp gemaakt. De keerbeitel sloot mooi aan dus daar hoefde niets aan te gebeuren. Bij het monteren bleek de kikker niet helemaal zuiver vlak op de zool te liggen, daar kijk ik later wel eens naar.
Alles weer afgesteld en de eerste proefstukjes geschaafd. Er kwamen mooie krullen van af, lekker dun en gelijkmatig over de breedte. De zool was erg vlak, ik zag er een minimaal schimmertje licht over de lineaal komen. De zijkanten staan niet perfect haaks op de zool, dat scheelt minder dan een halve mm over de hoogte van de wangen. Maar als ik met magnetische hulpstuk ga schaven kan ik dat corrigeren met de scheefstelling van de beitel. Voor de prijs ben ik al zeer tevreden, ook al is het Chinees materiaal en zodra ik meer ervaring heb ga ik er nog uitgebreider over schrijven.

Attached files
 

WR1944

Oud hout
Het ontbreken van de plaatjes is waarschijnlijk veroorzaakt door de overgang naar een andere server. Ik weet niet of dit door de administrator nog hersteld kan worden anders zet ik ze er alsnog op. Ik wacht verdere ontwikkelingen en/of instructies af.
 

armadaman

Post veel
10 okt 2010
1.276
5
Barendrecht
Hallo WR1944
Lijkt heel erg op de Handyman serie. Vaste kikker en hoge ribbel aan de voorrand. Zelfs de kleur is het zelfde.
zijn trouwens prima schaven hoor. Leuke vondst voor die prijs.
 

armadaman

Post veel
10 okt 2010
1.276
5
Barendrecht
Ik bedoelde eigenlijk met de stelschroef. Aan kikker zit een plaatje dat je met een stelschroef bedient. Hierdoor verplaats je de kikker.( maar dat wist je vast wel) Is niet een echt noodzakelijk gadget, maar kan heel handig zijn.
 

WR1944

Oud hout
armadaman zei:
Ik bedoelde eigenlijk met de stelschroef. Aan kikker zit een plaatje dat je met een stelschroef bedient. Hierdoor verplaats je de kikker.( maar dat wist je vast wel) Is niet een echt noodzakelijk gadget, maar kan heel handig zijn.

Dat wist ik dus niet, ik ben niet zo'n handgereedschappen-fanaat. Het lijkt me dat zo'n verstelmogelijkheid de functie heeft van het verkleinen of vergroten van de mond waar de schaafbeitel in zit. Ik heb nog te weinig geexperimenteerd om het verschil tussen een kleine of grote mond te ervaren. Bij de schaven dan. ;)
 

armadaman

Post veel
10 okt 2010
1.276
5
Barendrecht
Ik moet ook eerlijk toegeven dat ik "zelden" met deze afstelling rommel . Een grote open mond geeft je de mogelijkheid snel veel hout weg te nemen. Maar voor hardhout is dit juist weer een ramp. Zwaar werk en vaak een lelijk resultaat. Ach, gewoon een beetje experimenteren is ook wel leuk. Ik heb uiteindelijk de meeste schaven heel klein open staan. Vind ik het prettigst omdat ik dan controle heb.
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.440
536
Ook ik stel de bekopening tamelijk smal in en na wat experimenteren kom ik er verder ongeveer nooit meer aan. Ik heb schaven van Stanley, Kunz , Noris, en houten schaven.
Ik heb zelf geen nummer 5, maar ik heb er wel een tijdje mee kunnen werken, en vind het een zeer aantrekkelijk formaat voor schaven.

groeten ,
ornament
http://www.houtsnijden.eu
 

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
Als ik naar jouw laatste foto kijk dan heeft jouw schaaf die niet. Hij zou onder het stelwiel voor de diepte moeten zitten. Geen idee hoe je de mondopening bij jouw schaaf dan instelt. Heeft jouw kikker de vrijheid om naar voor of naar achter te bewegen of kan hij maar op 1 plek vastgezet worden?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.