WIE BEN IK ?

M'n werk is altijd mijn hobby geweest, of eigenlijk had ik nooit een hobby maar werk dat door velen als een hobby werd gezien. Ik heb altijd beelden gemaakt en anderen begeleid bij het maken daarvan. Ik heb met de meest uiteenlopende materialen gewerkt, van papier tot beton en alles wat daar tussen zit. Het werken met en verwerken van die materialen heb ik geleerd door goed naar anderen te kijken en door het vooral veel te doen. Een technische opleiding heb ik niet gehad. Ik heb dan ook veel fouten gemaakt, maar ook van fouten leer je veel. Een echte allround metaalbewerker ben ik zeker niet, maar ik kan me redden. Voor het werken met hout geldt hetzelfde, ik kan er goed mee overweg maar een timmerman of meubelmaker zal ik nooit worden. Ik mis vaak het geduld en de precisie, toch heb ik veel aan mijn eigen huis getimmerd en menig meubel gemaakt.
Al veertig jaar heb ik een zeer oude metaaldraaibank, daar heb ik metalen, kunststoffen, gips en ook hout op gedraaid. Sinds kort heb ik een klein houtdraaibankje waar ik als een bezetene op werk, eindelijk een hobby!
Door dat bankje ben ik terecht gekomen bij de vele filmpjes over houtbewerking op YouTube, maar ook op deze site. Van beiden leer ik veel.
Wat de resultaten van mijn werk betreft ben ik hier een beetje een vreemde eend in de bijt denk ik. Geen mooi strak draaiwerk of prachtige meubels. Maar bouwsels van kromgetrokken schalen en andere draaisels, is wat mij nu bezighoudt.
Ik ben niet de man van de, overigens prachtige, Japanse trekzagen of verzamelaar van bijzondere schaven, maar werk met machines. Sommige machines heb ik zelf gemaakt zoals een 60cm schuurschijf, een vrijlopende smalle band (voor rondingen), een band schuurmachine en vrij recent een drum sander. Het maken van machines is soms leuker dan het er mee werken.
Verder zijn er de gebruikelijke machines en gereedschappen die je voor het werken met hout nodig hebt.
Mijn atelier is werkplaats geworden, voller dan ooit met allerlei probeersels, resultaten van oefeningen op de houtdraaibank en oud werk. Ik hoop er nog lang in te mogen werken.
Om een indruk te geven van mijn werkruimte zijn er wat foto's toegevoegd.
Berend Peter

Op mijn site http://www.berendpeter.nl/is veel van mijn werk vanaf 1965 terug te vinden.



Attached files
 

Houthasses

Actieve deelnemer
22 okt 2010
589
1
www.youtube.com
Welkom Berend Peter!

Een ingenieuze houtwerker (en meer) zo te lezen, en met al een uitge3beride 'portfolio' aan je website te zien. Ik zie dat je foto's hebt bijgevoegd, waar wij altijd erg blij van worden, maar ik kan ze niet zien of ligt het aan mijn computer?? Vooral die zelfgemaakt machines hebben mijn interesse, zeker die schuurmachine die rondingen kan schuren. Ik werk zelf absoluut niet met plaatmateriaal en alleen met ronde/holle vormen en heb zelf ook een arsenaal aan trucs moeten ontwikkelen om dat goed te kunnen bewerken, al was ik aan eigen machines maken nog niet toegekomen. :p (Al ga ik de komende dagen een 'schuurmop' maken van stroken schuurpapier, speciaal voor rondingen)

Groet Wouter, ook een rare eend in de bijt hier. :D
 
Wat leuk Wouter hoe en dat jij reageert, je bent ook de eerste die door heeft dat Berend Peter mijn volledige aanspreeknaam is! Natuurlijk heb ik ook een achternaam, maar die is ook dubbel dus laat ik 'm liever weg. Dat de foto's niet te zien zijn begrijp ik ook niet, (ik zie ze ook niet meer) maar in het 'voorbeeld' stonden ze wel. Ik zal eerdaags een nieuwe poging wagen. Van die bandschuurmachine die rondingen kan schuren moet je je niet te veel voorstellen, ik denk ook niet dat jij, gezien jouw werk er veel aan hebt. Het is een smal bandje (3cm) zonder steun aan de rugkant zodat je het hout er 'vrij' langs kan bewegen. Ik zag dat je in NZ bent geweest en hebt gewerkt, ik ken het een beetje (mijn vrouw is daar opgegroeid) en zelf ben ik er vier keer geweest. Natuurlijk ook in het Kauri museum. (Over kettingzagen gesproken).
Mijn werk is niet figuratief in de zin van menselijke figuratie, zoals jouw portretten, maar wel herkenbaar.

Met vriendelijke groet,

Berend Peter Hogen Esch.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.