Kapzaag

wo0dy

Actieve deelnemer
4 nov 2008
67
0
Zottegem (België)
Ik ben op zoek naar een goede kapzaag, maar aangezien ik maar een beginner ben, wou ik graag de mening van de kenners eens hierover:

klik

Waar ik op let bij dit soort zagen is een zware koperen rug, en of het handvat stevig is vastgezet met koperen schroeven (3).
 

kodama

Actieve deelnemer
Ik zou de eigenaar vragen om eerst duidelijke en gedetaileerde foto's van het zaagblad en de vertanding te laten zien. Uit de conditie hiervan kan je afleiden in welke staat de kapzaag zich bevind. Vraag ook een frontaal aanzicht! Zo kan je zien of het blad vlak is en of de tanden gezet moeten worden. Vraag om een meetlat onder de tanden te leggen zo kan je de vertanding per cm afleiden. Mischien moeten de tanden gescherpt worden, maar dat zal je op een foto moeilijk kunnen beoordelen.
Als er werk aan is kan je dit dan zelf doen en heb je daar het gereedschap voor? Ik zou het een moeilijke aankoop vinden als ik de zaag niet kan proberen.
 

mio pim

Nieuw lid
10 apr 2009
7
0
ik ben het met kodama eens maar waar voor wil je hem gebruiken ?

as het fijn meubelmakers werk is zou ik een japanse trekzaag aanraden uit evaring

groetjes pim
 

wo0dy

Actieve deelnemer
4 nov 2008
67
0
Zottegem (België)
Ik ben dus op zoek naar een kapzaag om houtverbindingen te zagen. Kruisverbindingen, pen- en gatverbindingen, zwaluwstaarten, ...

Als iemand een goeie (niet te dure) tweedehands zaag weet, mag je het altijd laten weten.
 

annette

Actieve deelnemer
10 apr 2008
163
0
www.fingerprintfurniture.nl
hoi-

new bij dick tools kost een dozuki vanaf 18,50.volgens mij better dan welke tweede hands westerse kapzaag .is dat een redelijke prijs?

groet
annette
http://www.fingerprintfurniture.nl
 

borre

Actieve deelnemer
14 jun 2008
538
63
munstergeleen (Lb)
Ik ben het volkomen met Annette eens wat betreft prestatie en prijs / kwaliteit verhouding wat de japanse zagen betreft . Het enige punt bij japanse zagen is, dat ze niet te slijpen zijn. Bot betekent dus een nieuw blad of bij de goedkopere versies een nieuwe zaag.Maar als je een westerse kapzaag moet laten slijpen ipv het zelf te doen, denk ik dat een japanse zaag in gebruik niet echt veel duurder is. Te meer omdat ze volgens mijn ervaring minder snel bot worden.

Ed
 

mio pim

Nieuw lid
10 apr 2009
7
0
voor verbindingen zou ik zeker een japanse trekzag nemen ik had eerst een kapzaag en via mijn opleiding kon ik met 50% korting een japanse trekzaag van silky kopen die heb ik nou half jaar en ben der helemaal weg van

ik raad de silky- woodboy 240-32 dozuki type aan
das een zaag met een groot hand vat van rubber en een zaag blad van 240 mm, met 32 tanden per 30 mm en een versterkte rug. Het gewicht is 272 gram, de bladdikte is slechts 0,7 mm.

hij is op vouw baar en zeer makelijk in 2 standen teklappen

ze zijn ook op een speciaale manier geslepen (inductief) voor meer info
http://www.silky-europe.com/nederlands/woodboy.htm

hopelijk heb je der wat aan

groetjes pim
 

peterderooij

Actieve deelnemer
7 sep 2008
584
0
Ik heb de 'IKEDAME' 150 MM, gekocht bij Baptist (destijds €19,25), een prima zaagje voor het maken van verbindingen, zeker voor mij als beginner/hobbyist.

Daarnaast heb ik een tijdje geleden een trekzaag gekocht bij de Lidl voor slechts €5! Ook een heerlijke zaag. Mochten deze daar weer eens verkocht worden dan raad ik bij deze iedereen die geen ervaring heeft met trekzagen er 1 of 2 te kopen. Ik heb sinds die aankoop mijn verzameling 'westerse' zagen niet meer aangeraakt.
 

coko

Post veel
6 apr 2008
1.138
3
Nederweert
In tegenstelling tot de meeste in dit topic, geef ik de voorkeur aan de westerse zagen. Ik kan met beide aardig recht en nauwkeurig zagen, maar de pistoolgrip van westerse zagen bevalt mij veel beter. Doordat mijn arm en hand in een rechte lijn liggen vind ik deze zagen comfortabeler werken.

Een ander voordeel van westerse zagen is dat deze zelf te slijpen zijn.
Is niet zo heel erg moeilijk, op dit forum staat er een topic over. Dankzij deze tips heb ik (ook een beginner) mijn oude kapzaag mooi kunnen tunen.
Is niet veel gereedschap voor nodig, wat vijlen en slijpstenen, zaagzettangen worden regelmatig op marktplaats aangeboden voor een prikkie.

En voor die 12 euro zou ik de gok wagen, is een leuk project, en als het mislukt hang je de zaag gewoon als decoratie aan de muur van je werkplaats.
 

mio pim

Nieuw lid
10 apr 2009
7
0
maar hoe vaak gebruik je hem ? elke dag 1 x per week ?

as het niet zo heel vaak is ben ik het met coko eens

maar als je veel verbindingen vaak op de hand wil maken zou ik tog kiezen voor de woodboy zaagt sneler vind ik effectiev heel kleine en preciese zaagsnede en een ongelofelijk glad zaag vlak
 

wo0dy

Actieve deelnemer
4 nov 2008
67
0
Zottegem (België)
De silky woodboy vind ik nogal duur momenteel. 70 euro inclusief verzendkosten, en 40 euro voor een nieuw zaagblad.

De handgreep bij westerse zagen lijkt mij ook wel gemakkelijker (hoewel ik nog nooit met een japanse zaag gewerkt heb).

Het is niet voor intensief gebruik, maar voor bv weekends en wanneer ik tijd heb na het werk of zo.
 

mio pim

Nieuw lid
10 apr 2009
7
0
dan zou ik een goed koope japanse zaag nemen.

westers zaagen zijn wel goed maar de trek beweging is precieser dus

maar de woodboy blijft lang goed en de tanden zijn speciaal geslepen en gezet dus het is net wat voor kwaliteit/prijs zaag je wilt maar as je een heele preciese en lang goed blijvende zaag wilt hebben en je gebruikt hem matig tot veel zou ik tog over de woodboy denken.
 

borre

Actieve deelnemer
14 jun 2008
538
63
munstergeleen (Lb)
Dick is zeer zeker geen goedkope winkel. De Silky Woodboy kost bij Dieter Schmidt € 49,-.
Als je de zaag vaak mee moet nemen in je gereedschapskist is een klapzaag natuurlijk wel handig. Gebruik je hem alleen thuis dan hoeft er niet perse een klapmechanisme op te zitten. Dit maakt de zaag natuurlijk ook weer duurder. Je zou ook voor een japanse ryoba zaag kunnen kiezen. Deze zagen hebben aan twee kanten van het blad een vertanding. Meestal een grove en een fijne. Dus eigenlijk twee zagen voor de prijs van 1.Kijk eens op:

http://www.feinewerkzeuge.de/kataba.htm (hier staat ook de Woodboy)
http://www.feinewerkzeuge.de/dozuki.htm
http://www.feinewerkzeuge.de/ryoba.htm

Hier staan ze in alle prijsklassen bovendien staat op de site een overzicht van alle verschillende type japanse zagen.

Ed
 

peterderooij

Actieve deelnemer
7 sep 2008
584
0
De ryoba heeft inderdaad 2 zaagkanten, één voor schulpen en één voor afkorten. Erg handig.
Maar het is geen alternatief voor de kapzaag waar je naar op zoek bent.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.