trafo

stephanz10

Actieve deelnemer
8 jan 2012
87
0
26
Beste forumleden

ik heb al jaren lang een mooie houten plaat met een berg erop. op de berg staat een mooi zelf gebouwt huisje. ook konden in deze huisje de lampjes echt aan. ik dempte de lampjes dan altijd met een mooie trafo die ik van mijn oom heb gehad. vandaag stopte ik de trafo weer in het stopcontact, en opeens kwam er een grote vonk vanaf, en hoorde ik een klap. ik tork meteen de stekker er weer uit (gelukkig sloeg de aardlek door). toen de aardlek weer goed stond en de trafo uit het stopcontact zat zag ik wat er gebeurt was. de + en de - zijn in het draad tegen elkaar aan gekomen. het rare was dat toen ik het draad doorknipte, er helemaal geen apparte isolatie om de plus en de min zaten. de plus en de waren van elkaar gescheiden met een soort steentjes!!!. deze steentjes waren weg geschoven, en de twee ongesoleerde draden warewn toen tegen elkaar gekomen.

mijn vraag is of iemand van jullie weet hoe het komt dat dit zo was. ook wou ik vragen of ik er gewoon een nieuw normaal dubbelgeissoleerd draad op kan zetten, of dat dit rare draad een speciale rede heeft om met steentjes geissoleerd te worden?

technische info van de trafo:

Merk: MARKLIN
gemaakt in: Duitsland
voltage: 230 V input, 0/16 V uitput

alvast bedankt,
 

stephanz10

Actieve deelnemer
8 jan 2012
87
0
26
en hier nog de technische info

(voltage is moeilijk te zien door de flits van de camera, maar hier moest 220 staan)

Attached files
 

stephanz10

Actieve deelnemer
8 jan 2012
87
0
26
dit is het maximaal formaat. telkens als ik heb grote had, stond er in rode letters dat de afbeelding te te groot is
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Is de kortsluiting aan de kant van de stekker of aan de kant van de lampjes? Is me niet helemaal duidelijk. Normaal kan je het gewoon terug aansluiten. Anders moet je eens even zoeken achter een nieuwe stekker/kabel. De trafo heeft volgens mij in een vorig leven gediend voor een miniatuur trein. Marklin is toch wel een groter merk, niet?

Mathieu
 

stephanz10

Actieve deelnemer
8 jan 2012
87
0
26
beste mattieu,

de kortsluiting is ontaan in het stekkerdraad van de trafo. op de foto staat ook afgebeeld met als naam: ''de plaats waar de plus tegen de min is gekomen''

zelf ben ik van plan om de trafo open te maken, en er dan een nieuw stekkerdraad in te zetten, maar ik weet niet of er veren of zoiets uit springen als ik hem open maak. wanneer je bijvoorbeeld een naaimachine opent, schieten er allerlij veringen uit , en dan kun je hem gelijk weggooien.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Een trafo is een statisch geheel, dus normaal gaan er geen onderdelen loskomen. Als de omhuizing tenminste open kan, zal het geen probleem zijn om de stekker en netkabel te vervangen. Tenzij de omhuizing opgegoten is met bitumen of hars.
 

stephanz10

Actieve deelnemer
8 jan 2012
87
0
26
ik heb inmiddels de kap van de trafo gehaald, onder een soort blok metaal die ik inmiddels ook los gekregen heb, zie ik waar de draden lopen, maar bij twee andere draadjes zag ik ook dat het rubber van de isolatie helemaal afbrokkelde, dus de soort van steentjes waren dus gewoon opgedroogte stukjes rubber. de trafo zal al wel heel oud zijn.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Als je het nieuwe snoer er aan zet, misschien over de bestaande,resterende draad een stukje krimpkous zetten. Dan kan dit in de (nabije) toekomst geen problemen meer geven.
 

stephanz10

Actieve deelnemer
8 jan 2012
87
0
26
mathieu zei:
Als je het nieuwe snoer er aan zet, misschien over de bestaande,resterende draad een stukje krimpkous zetten. Dan kan dit in de (nabije) toekomst geen problemen meer geven.

beste mattieu, het draad van de trafo zat voordat hij kort sluitte vol met ongeveer zes kleine sneetjes, dus ik was eerst ook al van plan om er krimpkous overheen te doen, maar ik had toen nog niet door dat de isolatie helemaal naar z'n einde was. nu ik hem open heb, en nog eens goed heb bekeken, heb ik gemerkt dat bij het stekkerdraad van de trafo de isolatie er gewoon af valt als je het aan raakt, dus ik ga van begin af aan helemaal een nieuw draad erin zetten. de schroefjes waar de draadjes aan vast zitten haal ik eraf, en dan soldeer ik er een nieuw draad aan. mijn vriend is heeel goed in solderen, en heeft ook een soort zuigertje waarmee hij het oude tin kan weghalen, dus ik kan op hem wel rekenen. wat ik wel vaag vond is dat het oude stekkerdraad niet van koper was, want het zag er gewoon grijs uit.

denkt u dat ik het oude stekkerdraad gewoon kan vervangen voor een nieuw KOPER draad?, of moet ik nu opzoek naar een ander draad die ook van een ander materiaal is?
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Waarschijnlijk is het gewoon koperdraad geweest, al dan niet vertind. Maar als de draad grijs geworden is,zou solderen zou wel eens problemen kunnen geven om de eenvoudige reden dat de tin niet hecht op de oude draad. Misschien toch eerst proberen en de draad pas op de gewenste lengte afknippen als je zeker bent dat je de draad gesoldeerd krijgt. Anders zal je een kroonsteentje of een pershuls moeten gebruiken.

Mathieu
 

peterderooij

Actieve deelnemer
7 sep 2008
584
0
Draden even met een fijn schuurpapiertje blank schuren voor je gaat solderen, en harskern soldertin gebruiken. Nieuwe koperdraad is uiteraard geen probleem.
 

WR1944

Oud hout
Bij het vastzetten van soepel draad onder een schroef of schroefklem moet je de draad niet vertinnen met soldeer. De draad kan breken op de overgang van het gesoldeerde en niet-gesoldeerde deel. Ook heeft het tin de neiging om onder druk van een schroef te vervormen en los te gaan zitten. Dat kan vonkvorming opleveren. Als je een draad onder een schroef vastzet maak je het beste een U-vorm aan het einde en haak dit onder de schroef. Nooit de draad meer dan 360 graden rond buigen zodat het einde van de draad het ingaande deel kruist. Daar gaat de draad ook op breken.
Zo te lezen heb je weinig ervaring op het gebied van electrotechniek. Als ik jou was zou ik iemand opzoeken met meer inzicht. Dat kan je een hoop problemen schelen. Met 230V valt niet te spotten.
 

stephanz10

Actieve deelnemer
8 jan 2012
87
0
26
inmiddels doet mijn trafo het weer PERFECT !!!

ik heb hem geopend, en gesoldeerd. er zat een draadje vast een een schroef, maar deze heb ik niet gesoldeerd, want ik had nog een pershulsje liggen met een ringetje eraan, dus deze kon gewoon om de schroef. aan de andere kant zat een contactpuntje, dus dit was puur een beetje tin, en solderen maar. ik heb toen ik klaar was de kap er weer op gezet, en hem getest.

mijn trafo doet het weer :)

scheelt ook weer €120,00 voor een nieuwe, en het is ook een mooi stukje vakwerk
 

primera

Actieve deelnemer
13 jul 2010
298
0
Als ik de tweede foto zie.
Lijkt het erop dat de kabel stuk is.

Deze vervangen en dan zal de kortsluiting ook afgelopen zijn,
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.