Welk zaagblad afkortzaag voor fijnzagen lamelparket

marknuijten

Nieuw lid
25 jun 2010
8
0
Ik heb een Metabo afkortzaag (254 M) waar een 250/254 mm zaagblad op gaat (30 mm boring).

Nu zit er standaard een 48 tands zaagblad bij, die zaagt wel prima maar niet echt heel zuiver, nogal grof en veel splinters.

Nu ga ik binnenkort in mijn woonkamer een lamelparket vloer leggen. De vloer is multiplex van 18mm met daarop een 4 mm eiken toplaag. Eerste kwaliteit eiken zonder noesten. Er moeten nogal wat gezaagd worden (60m2)

Welk zaagblad zouden jullie adviseren om een zo fijn mogelijke zaagsnede te krijgen?

Ik dacht zelf aan HM 80 tanden, maar ja, is het nodig? (best duur ding).
 

zaag

Actieve deelnemer
9 jun 2010
420
1
H.I. Ambacht
Hoi Mark,

Bij de meeste parket / laminaat / houten vloeren zaag je alleen de kanten (tegen de muur ed.) Deze worden over het algemeen afgedekt door een plintje dus is de zaagsnede niet zichtbaar meer en kan het dus met je huidige zaagblad.

is dit niet het geval, dan zou ik idd een blad met zoveel mogelijk tanden kopen, 96 ofzo van bv CMT Orange. Kost een paar centen maar ik heb hier ontzettend goeie ervaringen mee.

groeten,
Patrick
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
op mijn Kapex zit er een 60T HM zaagblad met en W-tand vorm dat ong. €150 kost. Ik denk dat Leitz die maakt voor Festool. Dat zaagblad is echt ongelooflijk, maakt sneden die zo glad en blinkend zijn dat ze gepolierd lijken en zonder splinters.
Maar je, zo duur dat ik er geen extra bij durf kopen. Ik denk dat vooral de speciale tandvorm een rol speelt bij het voorkomen van splinters, niet zo zeer het aantal. Je kan ook proberen om te voorritsen en eerst een paar mm weg te zagen door de zaag naar je toe te trekken, en dan de rest doorzagen op de klassieke manier.
En dan kan je de mooie kant ook onderaan leggen, in theorie heb je daar de minste splinters, zeker als je een custom "zero insert" maakt.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.