Mooie houtsoort voor een tafel?

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
De keuken begint op te schieten (voor wie nieuwschierig is, op mijn blog staat de laatste stand der zaken). Volgende week komt de nieuwe vloer, daarna het nieuwe werkblad van de keuken. Als er daarna nog wat geld over is wil ik een tafel gaan maken. En daar zoek ik hout voor, en zoek nu wat opinies.

Het moet niet al te donker worden, maar ook niet zo licht als het esdoorn van de keuken en de vloer. Een hele mooie tekening in het hout graag. Dan wil ik eigenlijk maximaal twee brede planken. Maar ik wil geen hout vol scheuren en knoesten. Een randje spint zou juist wel mooi kunnen zijn.

Zelf zat ik te denken aan kersen. Maar wordt dat niet erg donker? En is dat wel in die breedtes te koop?
Appel. Zelfde vragen.
Iepen. Is dat eigenlijk redelijk makkelijk te bewerken met schaven? Ik hoor daar wel eens wilde verhalen over.

Suggesties welkom.
 

markvanzee

Actieve deelnemer
4 okt 2011
469
1
langerak
ik neem aan dat de tafel ongeveer 90 cm breed moet worden?

amerikaans kersenhouten planken van 45 breed word denk ik lastig.. wel mooi afstekend spint.
appel is ook niet te krijgen in grote maten.
iepen zou misschien moeten lukken. mijn advies bij iepen is: vraag naar hollands iepen. dit is namelijk veel mooier dan elke soort iepen.

iepen is gewoon goed te schaven hoor

hopelijk springt er nog een hout expert met tips bij..
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
Misschien gestoomd plataan ? Is wel erg mooi op het kwartierse vlak.... en volgens mij ook wel te verkrijgen in redelijke maten.

Met iepen heb ik zelf niet veel ervaring. Wat ik gehoord heb is dat het redelijk "spanning"in zich heeft.

Kersen/appel heb ik nog niet gezien in dergelijke brede maten .....misschien heeft Jaap v Leersum van InlandsHout wel eaa liggen
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Hollandse Iepen, die moet ik onthouden. Ik zal Jaap eens bellen om te vragen wat hij heeft liggen en kijken of ik een dagje naar Friesland kan inplannen.
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Ik heb geen favoriete houthandel! Hier in het westen is niet veel. En tot nu toe heb ik bijna al mijn hout op marktplaats gevonden. Maar ik ben een keer bij Inlands hout in Friesland geweest en die had wel een indrukwekkende selectie.

Het is trouwens best moeilijk om in de gezaagde plank te herkennen wat je wilt hebben. het meeste ziet er gewoon uniform grijs uit.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
888
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
lokaalhout in Kortenhoef? Fijnhout in A'dam (als je geld over hebt of bijzonder hout zoekt)?
@markvanzee: als je zegt hollands iepen, bedoel je dan iepen die in NL opgegroeid zijn of hout van de Ulmus X hollandica?
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Natuurlijk kan je hout kopen in hetwesten maar het is hier allemaal erg duur. En wat dat betreft ben ik een 'bottom feeder'.
 

Paul W

Actieve deelnemer
10 jan 2011
121
0
Hoorn NH
Hoi Seek,

Steek je licht eens op bij Atelier Taxus in Den Oever. Misschien niet naast de deur maar beslist redelijk geprijsd. Google op Atelier Taxus en je vindt de contactgegevens.

Paul
 

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
http://www.talenshouthandel.nl is rijk gesorteerd in europese houtsoorten. Bovendien heeft hij eigen droogkamers, zodat je goed gedroogd hout krijgt (ong.10 % LV). Bouwt/bouwde zelf meubels o.a. voor kerkinterieur - kan je dus van het juiste advies bij het juiste hout voorzien. Je kunt zelf je hout uitzoeken.
Zit in Punthorst ten zuiden van Staphorst.
vr.gr. Jan Pranger.
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Den Oever en Staphorst liggen wel onderweg naar Friesland.

Het hoeft zeker niet gratis te worden, zulke brede planken in goede kwaliteit zijn nou eenmaal niet goedkoop.

Iepen gaat me steeds meer aanspreken. Nu moet ik het gewoon eens in het echt gaan bekijken. Misschien volgende week eens een dagje gaan shoppen.
 

Renault

Post veel
14 jun 2009
1.040
5
En of appel niet in die breedte te krijgen is. Bij ons op het werk hebben we op het moment onbekantrechte delen liggen van zo een 50 a 60 cm (schat ik zo uit mijn hoofd, ik heb het niet nagemeten) en een cm of 10 a 12 dik. Als je appel afwerkt wordt het wel oranje achtig, je moet er van houden. Ik vind dat het wel wat heeft.

Heb je al gedacht om gemoesterd esdoorn te beitsen?
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
@Seek : mocht je toch naar Friesland rijden dan is een bezoekje aan Wytske ook wel een goed idee. (www.haalhout.nl) Zelf ben ik er nog niet geweest maar ik hoor er eigenlijk alleen maar goede verhalen over.
 

burijn

Actieve deelnemer
8 dec 2010
53
0
Wij hebben al 20 jaar een tafel van iepenhout.
Geweldig met 4 kinderen die er aan speelden en het hout onbewust testen.
geen deuken van betekenis.
ideaal.
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Bij inlands hout heb ik ook al eens eenbrede appelplank gekocht. Prachtig hOut vaak wel veel spint.
 

tuoh

Oud hout
Ik zou eens rond bellen naar verschillende zagerijen, die hebben soms mooi gezaagde stamdelen apart liggen voor dergelijke opdrachten.

Houtzagers met hart voor het beroep zagen geen mooie stukken op balkjes of iets dergelijks, neen, die leggen de mooie stukken apart voor de liefhebber. Het is dan zeker een voordeel als je kind aan huis bent bij zo een bedrijf ;)

Mvg,

André
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.