shutter voor buiten

blacksmith

Nieuw lid
23 mrt 2012
1
0
Hallo allemaal,

Ik ben van plan om shutters te maken die ik buiten plaats. Er is al een topic over binnenshutters, maar ik wil liever buitenshutters.

Waarom: Ik heb draaikiep ramen. Als ik de shutters binnen plaats moet ik ze:
- tegen het raam monteren. Dan "vallen" ze naar binnen en komen ongedierte (ik wil de shutters ook voorzien van muskietengaas), licht en warmte binnen.
- 20 cm verder naar binnen plaatsen. Dit lukt niet om dit mooi te doen (het zijn dakkappelen), ik verlies optische ruimte in de kamers, en ik verlies de vensterbank
Daarnaast wil ik liever de warmte (en mogelijk ook het geluid) buiten houden

Ik heb het idee om ze van red cedar te maken, maar andere suggesties zijn ook welkom.

Ik wil de lamelen beweegbaar maken, om zo de lichtinval te kunnen regelen, maar kan ik het zo maken dat ze sterk genoeg zijn bij harde wind en duurzaam genoeg ivm regen?

Heeft iemand ervaring met het maken van dergelijke shutters? Bestaan er tekeningen van deze shutters? Graag reactie.
 

doener

Actieve deelnemer
22 dec 2011
53
0
Eindhoven
Heeft inderdaad nog een voordeel om ze buiten te hangen, in de zomer blijft de warmte buiten!
Ik heb ze in Frankrijk en Cuba vaker gezien. Meestal wel met afgebladderde verf ;) Bij balkondeuren, ramen etc.

De lamellen zitten over het midden met een stok aan elkaar waardoor ze tegelijk bewegen. Net als de binnenshutters. Er zat ergens een kettinkje aan waarmee je hem op verschillen de posities vast kon zetten.
Zeer sfeervolle elementen!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.