Larikshout (siberisch)

Hemmo van der Zaan

Actieve deelnemer
28 feb 2012
47
0
Heeft iemand ervaring met (bewerken van) siberisch larikshout?
Kortgeleden 40 stuks van 5x5 gechaafd van 150cm op de kop getikt voor weinig.
Mijn bedoeling is er een nieuwe werkbank van te bouwen en wellicht nog een kleintje voor mijn kleinzoon.
Bouwtekening heb ik aangepast van een bestaand model. Ik wil graag een lengte van zo'n 170-200 cm maken met twee schappen eronder. Mijn vaders (meubelmaker van de echt oude stempel) eigengebouwde werkbank(1946) heeft een afwijkende hoogte van 93 cm en dat is me altijd goed bevallen om aan te werken,de meeste die je tegenkomt zijn tussen de 85 en 87 cm, maar dat is voor iemand met zware rugproblemen niet te doen. Die bank is na zijn overlijden naar mijn broer gegaan. Tot nog toe gebruik ik mijn elektronica werkbank, maar dat is lastig.
Graag tips. Ook zoek ik nog een paar goed werkende mechanieken met spindel voor de voor- en zijtang, bankhaken rond 19mm en werkbankklemmen 19mm. Dat kom ik niet op marktplaats tegen.

Vast bedankt, Hemmo van der Zaan, Dronten
 

tuoh

Oud hout
Over Siberisch Lariks is niks speciaal te melden, behalve dat het hout wat dichter van structuur is en dus ook wat meer gewicht in de schaal gooit.
Qua bewerken is er geen verschil met de inlandse naaldhoutsoorten.
In tegenstelling met wat de de literatuur beweerd is Lariks toch een levendige houtsoort, het hout kan behoorlijk werken.

Mvg,

André
 

Hemmo van der Zaan

Actieve deelnemer
28 feb 2012
47
0
Tuoh, dit hout is al zo'n 25 jaar voor magazijnstellingen gebruikt en herzaagd.
Zelf denk ik dat het werken mee zal vallen, het moet wel een beetje spannend blijven.
gr, Hemmo
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.